18:14

تا شب گذشته بیش از ۳۰ برنامه هنری از سوی هنرمندان و بازیگران سرشناس، جشنواره هنر سیدنی را به دلیل دریافت کمک مالی از رژیم صهیونیستی تحریم کردند.
به گزارش مهر به نقل از گاردین، در حالی که تا روز چهارشنبه بیش از ۲۰ برنامه هنری از جشنواره فیلم سیدنی خارج شدند، اندکی پیش از شروع شب افتتاحیه این رویداد شمار بایکوت‌کنندگان به بیش از ۳۰ برنامه رسید که اعلام کردند به دلیل حمایت مالی سفارت رژیم صهیونیستی از این جشنواره، از آن خارج شده‌اند.
تام بالارد و برنامه‌ای که تولید تئاتر بلووا است، مردیث برگمان سیاستمدار سابق، کمپانی ملی رقص ماروگکو و یومی استاینس تحلیل‌گر سینمایی از جمله چهره‌ها و برنامه‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند در این رویداد هنری حضور نخواهند یافت. آن‌ها اعلام کردند لغو حضورشان در اعتراض به همراهی با اسراییل بوده است. پیش از این شماری از حامیان جنبش فلسطین، هنرمندان عرب، و گروه‌های سبز خواستار بایکوت این جشنواره شده بودند.
شماری از برنامه‌ها هم اعلام کرده‌اند به‌صورت مستقل نه تحت لوای جشنواره سیدنی برنامه خود را ارایه می‌کنند. برخی از برنامه‌ها هم اعلام کرده‌اند ارتباط مالی خود را با این رویداد قطع می‌کنند و حمایت مالی آن را دریافت نخواهند کرد.
مسئولان یکی از برنامه‌های فرهنگی هم اعلام کرده تعهد به امنیت فرهنگی هنرمندانش باید بدون ترس یا سازش شکل بگیرد و با توجه به اینکه هنرمندان فلسطینی از همان امنیت فرهنگی برای ارایه آثارشان برخوردار نیستند و نمی‌توانند در جشنواره‌ای مثل سیدنی حضور داشته باشند، آنها در اعتراض به کمک مالی اسراییل، بدون پذیرش حمایت مالی این جشنواره، کار خود را ارایه می‌کنند.
ناظم حسین کمدین، خالد سابسایی هنرمند تجسمی، بتی گرامبل بازیگر و مارکوس وال شاعر از دیگر چهره‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند برای حمایت از حقوق نادیده گرفته شده هنرمندان فلسطینی در این رویداد حضور نمی‌یابند.
این هنرمندان از مخالفان آپارتاید خواسته‌اند تا جشنواره سیدنی ۲۰۲۲ را تحریم کنند زیرا حضور در جشنواره سیدنی به معنی پذیرش همکاری با رژیم آپارتاید اسراییل است و موجب عادی سازی روابط با چنین رژیمی می‌شود.
تام بالارد از جمله چهره‌های هنری است که در توییتر اعلام کرده پس از فراخوان بایکوت جشنواره سیدنی به دلیل پذیرش حمایت مالی از سفارت اسراییل، تصمیم گرفته است اجرایش را که قرار بود در شب جشن کمدی در این جشنواره ارایه شود، عرضه نکند.
سایت خبری «تایم آف اسراییل» نیز تایید کرد در شب آغاز به کار این جشنواره شمار برنامه‌های خارج شده از این فستیوال به بیش از ۳۰ برنامه رسیده است.
در عین حال گاردین در مطلب دیگری از سوی شرکت‌کنندگان در این جشنواره نوشته است شمار زیادی از شرکت‌کنندگان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند حضورشان به معنی حمایت از اسراییل نیست و در حالی که مخالف رابطه سرکوبگرانه اسراییل با فلسطینی‌ها هستند، تنها به دلیل گسترش رابطه فرهنگی در این رویداد شرکت می‌کنند.
جشنواره هنری سیدنی در حالی از شب پیش (پنج‌شنبه) کارش را شروع کرد که هر لحظه بر تعداد کمپانی‌های هنری یا هنرمندان منفردی که برنامه‌های از پیش تعیین شده‌شان را از جشنواره بیرون می‌برند، افزوده می‌شود. تنها در ۲۴ ساعت اخیر تام واکر کمدین، ترانه سرا و خواننده هوپ دی و گوین دیویس به این بایکوت پیوستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *