23:50

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در آخرین ایستگاه از مسیر برگزاری خود ضمن تاکید بر اهمیت و جایگاه آیین‌ها و سنن تئاتر ملی برای شکوه هر چه بیشتر نمایش ایرانی با تقدیر از تنی چند از پیشکسوتان این عرصه، برگزیدگان این رویداد را معرفی کرد.
به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شامگاه یکشنبه (۲۱ آذرماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارتخانه، محمود شالویی مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزراتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داود فتحعلی‌بیگی دبیر این رخداد و جمعی از هنرمندان پیشکسوت و فعالان حاضر در این جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

تقدیر از فعالان عرصه هنرهای نمایشی
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارتخانه، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و داود فتحعلی‌بیگی دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی برای تقدیر از پیشکسوتان و فعالان نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش‌های شبیه‌خوانی، تعزیه، عروسک‌گردان نمایش‌های سنتی، نقالی، نمایش خیمه‌شب‌بازی، نمایش تخت‌حوضی (سیاه‌بازی) به صحنه تالار وحدت آمدند.
در این بخش از علی صدیقیان نوازنده تعزیه، علی یدالهی نقش‌پوش و عروسک‌گردان، ساسان مهرپویان خیمه‌شب‌باز، بهناز مهدی‌خواه خیمه‌شب‌باز، شهناز روستایی نویسنده، پریسا سیمین‌مهر نقال، شهره اشتری بازیگر، ملیحه حاجی‌لو بازیگر و مرجان صادقی نقال به پاس سال‌ها تلاش مستمر در اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی از سوی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تقدیر شدند.
همچنین لوح تقدیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برای تلاش‌های مستمر و بازی در چندین نمایش حاضر در این دوره از جشنواره به امیرجسین انصافی اهدا شد.

برگزیدگان بخش بازی‌نامه‌نویسی نمایش‌های آیینی و سنتی
هیات داوران چهارمین دوره بازی‌نامه‌نویسی نمایش‌های آیینی و سنتی متشکل از رحمت امینی، محمدحسین ناصربخت و رضا کوچک‌زاده در بیانیه‌ای ضمن اشاره به آنکه پس از بررسی‌های فراوان و بدون اولویت از میان آثار متعدد ارسالی به این بخش چهار نمایشنامه را به عنوان آثار تقدیری انتخاب کرده اعلام کردند در نهایت با رای هیات داوران سه نمایشنامه به عنوان برگزیدگان چهارمین دوره رویداد بازی‌نامه‌نویسی نمایش‌های آیینی و سنتی انتخاب شدند.
بر این اساس با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از نمایشنامه‌های جنگ نامه‌ای برای قحطی‌زدگان به قلم محمد فخرایی‌مطلق از بندر دیر، مجلس شبیه‌خوانی آزمون فریدون به نگارش علی عزیزی از سمنان، مجلس‌نامه مقرب الخاقان اثر مهدی دریایی از اراک و هفت‌خوان رخش و رستم به نویسندگی محسن سلیمانی از تهران تقدیر شد.
و سپس شاپور ترکمنی‌سرابی از مشهد برای نمایشنامه جیک و بوک، شهرام احمدزاده از تهران برای نمایشنامه در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌گو، نیما جهان‌پور از رشت برای نمایشنامه روایت آنکه صبور بود که حکمت پروردگار دید و رافت سلطان به عنوان برگزیدگان چهارمین دوره بازی‌نامه‌نویسی نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند.
محمدحسین ناصربخت، اتابک نادری، مهدی ابدالی، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند، اسماعیل خلج، کوروش زارعی، مریم معترف، هنگامه مفید، حمید نیلی و… از جمله مدیران و هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از سال ۱۳۶۸ با همت تعدادی از هنرمندان و فعالان این عرصه در راستای حفظ، معرفی، توسعه و اشاعه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی پایه‌گذاری شد. رویدادی که در گام‌های نخستین به شکل سالانه و از دوره چهارم به شکل دوسالانه برگزار شده و توانسته در کنار معرفی بخش مهمی از آیین‌ها و سنن‌ نمایش ایرانی در راستای معرفی هنرمندان پیش‌کسوت و فعالان جوان این عرصه به دامنه فعالیت‌های نمایش ایرانی و شکل گیری جریان تئاتر ملی سهمی به‌سزا داشته باشد.
این رویداد از دوره دوازدهم با محوریت تاکید بر معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران به دیگر نقاط جهان با برگزاری سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در کنار میزبانی از پژوهشگران نمایش‌های سنتی دیگر کشورها تلاش کرد در همراهی با زنده‌نام دکتر جلال ستاری و دکتر لاله تقیان دو تن از پژوهشگران بنام عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی گامی دیگر در راستای جهانی کردن آیین‌های نمایشی کشورمان بر دارد.
بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از چهاردهم تا بیست‌ویکم آذر ۱۴۰۰ خورشیدی به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی و اختتامیه این رویداد ۲۱ آذر ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *