8:54

جامعه موسیقی ایران سال ۱۴۰۲ سوگوار درگذشت برخی از هنرمندان جوان وپیشکسوت در این حوزه بودند؛ هنرمندانی که دیگر جایگزینی برای آنها وجود ندارد.

به گزارش  ایرنا، هنر موسیقی سال ۱۴۰۲ سوگوار درگذشتشخصیت‌ها و هنرمندان پیشکسوت و جوانی شد که هر یک نقش موثری در رشد وتعالی این هنر داشتند و با درگذشت آنان هیچ جایگزینی دیگری در هنر موسیقینیست.

این گزارشی یادنامه‌ای برای این درگذشتگان است.

حسن تقی‌پور؛ شاعر و آهنگساز لاهیجانی

استاد حسن تقی‌پور شاعر، آهنگساز و نوازنده تار اهل لاهیجان که آثار پرشماری اززنده‌یاد فریدون پوررضا و ناصر مسعودی را در کارنامه داشت، ۲۰ فروردین امسالدرگذشت. وی متولد سال ١٣١٩ و نخستین سراینده شعر محلی شرق‌گیلانی برای رادیوبود و بیشتر شعرهایش در آن گویش و برخی نیز با لهجه رشتی سروده است.

او آثار بسیاری ساخته که با صدای خوانندگان مطرح گیلان از صدا و سیمای مرکز ایناستان پخش شده و در جشنواره سال ١٣٧٨ زیباکنار لوح افتخار و جایزه بهترین شعرمحلی کشور را به دست آورد.

170984069.jpg

حسین زمان؛ از خوانندگان مطرح نسل طلایی موسیقی پاپ

حسین زمان از خوانندگان مطرح نسل طلایی موسیقی پاپ پس از یک دوره بیماری وعوارض ناشی از سرطان ۲۱ اردیبهشت در ۶۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی متولد سال ۱۳۳۸ در تهران بود که از سال ۱۳۷۵ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. شب دلتنگی، قصه شب، شاپرک، مشق عشق، قصه نگفته و قرار عاشقی، مجموعهآلبوم‌های زمان طی حدود ۲۵ سال فعالیت حرفه‌ای او را تشکیل می‌دهد.

این خواننده فقید به‌ واسطه جنس صدای خاص خود و البته همکاری با چهره‌هایشناخته‌شده آهنگساز و ترانه‌سرا، خیلی زود مورد توجه مخاطبان قرار گرفت وآلبوم‌های او به‌ ویژه شب دلتنگی و قصه شب با استقبال قابل‌ توجه مخاطبان مواجهشد. آخرین کنسرت زمان به مرداد ۱۳۹۸ مربوط می‌شود که وی پس از چندین سالممنوع‌الکاری موفق شد با همراهی ۳۰ نوازنده، طی ۲ سانس در برج میلاد به رویصحنه برود.

170361764.jpg

نصرالله ناصح پور؛ خواننده پیشکسوت

نصرالله ناصح پور خواننده پیشکسوت و عضو سابق هیات مدیره خانه موسیقی ایران۲۸ خرداد به دلیل عارضه مغزی در ۸۳ سالگی دارفانی را وداع گفت.

زنده‌یاد ناصح‌پور سال ۱۳۱۹ در اردبیل به دنیا آمد و از همان دوران کودکی، درخانواده‌ای موسیقی‌شناس پرورش یافت. وی با عزیمت به تهران، بیشتر اوقات خود رامصروف فراگیری موسیقی سنتی ایران کرد و پس از آشنایی با استاد محمود کریمی، بههنرستان آزاد موسیقی ملی راه یافت و مشغول تحصیل شد.

زنده‌یاد ناصح‌پور پس از تشکیل کلاس‌های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، از راهنمایی‌هاو آموزش و توصیه‌های ارزنده استاد نورعلی برومند بهره‌مند شد. این هنرمند فقید ازجلسات شناخت موسیقی و کلام و تلفیق شعر و موسیقی نیز، بهره‌های فراوان جستو سپس برای فراگیری ردیف عالی موسیقی سنتی و آموزش تصنیف و ضرب آهنگمربوط به آن، به محضر استاد عبدالله دوامی راه پیدا کرد.

170984191.jpg

علی اکبر دلنواز؛ هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان رضوی

استاد علی اکبر دلنواز از نوازندگان چیره‌دست و از خوانندگان عرصه موسیقی مقامیشهرستان تربت جام ۲۷ خردادماه به علت کهولت سن و ایست قلبی درگذشت. ویمقام‌های برتر در جشنواره‌های ملی کسب کرده بود.

کارنامه هنری استاد دلنواز گویای تلاش و پشتکار این هنرمند با اخلاق در فراگیری واجرای صحیح و شفاف مقام‌های موسیقی نشان از ذوق و استعداد این هنرمند بود.

171000514.jpg

علیرضا اصغری؛ آهنگساز و نوازنده تار

علیرضا اصغری آهنگساز و نوازنده‌ تار و سه‌تار ۳۰ خرداد بعد از مدتی مبارزه با سرطاندر ۴۶ سالگی درگذشت.

زنده‌یاد اصغری متولد سال ۱۳۵۶ بود. وی از سال ۱۳۷۳ نوازندگی سه‌تار را آغاز کرد و ازسال ۱۳۷۶ به فراگیری مبانی موسیقی و نواختن تار پرداخت. سرپرستی و آهنگسازی وتشکیل گروه «پرنیان»، همکاری با مجید درخشانی و گروه موسیقی «خورشید»،حضور در اجرای کنسرت «سواران دشت امید» به هنرمندی حسین علیزاده، اجرا درکاخ ورسای و ساختمان یونسکو در شهر پاریس فرانسه، تشکیل و سرپرستی وآهنگسازی گروه «رخشان»، برگزاری کنسرت «باغ بی‌برگی» از جمله فعالیت‌های اینهنرمند فقید است.

170984243.jpg

خان محمد آدینه‌پور؛ هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی

خان محمد آدینه‌پور هنرمند ممتاز عرصه موسیقی مقامی شمال خراسان ۱۲ تیرماه بهدلیل کهولت سن درگذشت. وی متولد ۱۳۳۰ ساکن روستای خانلق از توابع شهرستانشیروان بود که ۶۰ سال در عرصه موسیقی مقامی فعالیت داشت.

زنده‌یاد آدینه‌پور از پیشکسوتان عرصه موسیقی مقامی در بخش نوازندگی قوشمه،کمانچه و دوتار بود که عنوان‌های برتر کشوری نیز داشت. او دارای نشان درجه یکهنری (معادل دکترا) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

170458695.jpg

محمد اسماعیلی؛ نوازنده مطرح تمبک

محمدعلی اسماعیلی متین نوازنده مطرح تمبک ۲۲ مردادماه در ۸۸ سالگی درگذشت. وی با نام اصلی محمدعلی اسماعیلی متین متولد چهارم شهریور سال ۱۳۱۳ در تهرانبود.

زنده‌یاد اسماعیلی سال ۱۳۳۷ در گروه‌های موسیقی مشغول به کار شد و درارکسترهای موسیقی ملی و گروه تنبک شروع به همکاری کرد و بعد از پنج سال برایاجرای برنامه‌های موسیقی ملی و هر چه بیشتر شناساندن آن به کشورهای آفریقایی،آسیایی، اروپایی و آمریکایی مسافرت کرد و برنامه‌هایی اجرا کرد.

این هنرمند فقید از سال ۱۳۴۳ در هنرستان موسیقی ملی مشغول تدریس شد و سال۱۳۴۵ سرپرستی گروه تنبک وزارت فرهنگ و هنر آن زمان را عهده‌دار شد. شیوهنوازندگی زنده‌یاد اسماعیلی شیوه حسین تهرانی بوده و سابقه طولانی در تکنوازی وهمراهی با ارکستر داشته است.

اسماعیلی در دهه ۱۳۶۰ به سرپرستی فرامرز پایور (سنتور) و همراهی جلیل شهناز (تار)،علی‌اصغر بهاری (کمانچه) و محمد موسوی (نی)، گروه اساتید موسیقی ایران راتشکیل داد و با این گروه، سفرهای متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکاداشت. زنده‌یاد اسماعیلی دارای مدرک درجه یک هنری، معادل دکتراست.

170984110.jpg

منوچهر اسلامی؛ نوازنده پیشکسوت ترومپت

منوچهر اسلامی موسیقیدان، آهنگساز، مدرس، نوازنده سازهای ترومپت و ساکسوفونو تنظیم‌کننده ۲۵ مردادماه در ۸۲سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی متولد سوم اردیبهشت ۱۳۲۰ در تهران بود که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۱به عنوان نوازنده ترومپت و ساکسوفون آغاز کرد و از سال ۱۳۴۵ به اجرای موسیقیمشغول بود.

تنظیم آثار متعددی برای ارکستر بادی تهران به رهبری جاوید مجلسی براساس نغمه‌هاو ترانه‌های محلی ایرانی، تنظیم و اجرای آثار متعددی برای ارکستر ملی ایران به رهبریفرهاد فخرالدینی بر اساس نغمه‌هایی از ردیف موسیقی دستگاهی ایران، کتاب «دختربویر احمدی»؛ پارتیتور برای ارکستر بادی تهران، کتاب «دختر شیرازی»؛پارتیتور برایارکستر ملی ایران، کتاب «چکیده و سرآغازی بر بداهه‌نوازی و هارمونی موسیقی جز وپاپ»، تدریس در هنرستان موسیقی تهران، همکاری با گروه موسیقی «ایماژ» بهسرپرستی ایمان جعفری پویان و همکاری با ارکستر امید حاجیلی از فعالیت‌هایزنده‌یاد اسلامی است.

171001061.jpg

عباس فلاحی؛ نوازنده کمانچه لرستانی

عباس فلاحی آهنگساز، نوازنده، مدرس کمانچه و تنظیم‌کننده اهل استان لرستان ۲۰مهرماه درگذشت. وی متولد فروردین ۱۳۶۰ شهرستان دورود بود که فراگیری موسیقیرا از سال ۱۳۷۰ نزد استاد محمد باجلاوند آغاز کرد. آهنگسازی و تنظیم آلبوم«آهوخیال» با صدای سیف الدین آشتیانی، آهنگسازی و تنظیم چند تک آهنگ به نام«رِفت نازاری» به خوانندگی بردیا مهرآرا، «دس اَفتو» با خوانندگی رهام خورشیدوند،«انتظار» با صدای بهمن اسکینی، «هِه وِلَه» با صدای نظام آشتیانی، نوازنده کمانچهدر آلبوم «روزگارون قدیم» از آثار این هنرمند است.

اجرای کنسرت با ایرج رحمانپور، حشمت رجب زاده، سیف الدین آشتیانی، محمدباجلاوند، حامد فیضیان، شرکت در جشنواره موسیقی فجر به عنوان گروه میهمان، نفراول نخستین جشنواره سراسری کمانچه نوازان تال دی ماه ۱۳۸۵، نفر اول گروه‌نوازینخستین جشنواره موسیقی زاگرس نشینان به سرپرستی عباس فلاحی، نفر اول تکنوازی کمانچه جشنواره جوان الیگودرز بهمن ۱۳۸۳ و چندین سال فعالیت در زمینهآموزش و پرورش نوازندگان کمانچه از فعالیت‌های زنده یاد فلاحی است.

171001207.jpg

حمیدرضا شمیرانی؛ نوازنده و مدرس فلوت

حمیدرضا شمیرانی نوازنده، مدرس ساز فلوت و تئوری سلفژ و از اعضای سابق ارکسترسمفونیک تهران ۲۳ مهرماه در ۴۹ سالگی درگذشت.

وی فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی بود و سال‌ها به تدریس ساز فلوت، مبانیموسیقی و سلفژ مشغول بود. شمیرانی هشت سال پیش به عنوان سولیست فلوت باارکستر «پارس» و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ با ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشت. ویهمچنین به عنوان خواننده نیز آثاری را از خود به یادگار گذاشته است.

171001358.jpg

احمدعلی شرفی؛ هنرمند پیشکسوت موسیقی جنوب ایران

احمد علی شرفی هنرمند پیشکسوت موسیقی جنوب ایران و مهمترین نوازندهسازهایی همچون نی انبان و نی جفتی ۳۰ مهرماه به دلیل عارضه قلبی در ۸۰ سالگیدرگذشت.

زنده‌یاد شرفی متولد بوشهر، از جمله چهره‌های سرشناس و پرآوازه موسیقی جنوبایران بود که در بسیاری از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حضور داشت و بارها موردتقدیر قرار گرفت.

این هنرمند فقید یکی از اسطوره‌های موسیقی بوشهر و در نوازندگی سازهای نی انبانو نی جفتی یکی از مهمترین راویان موسیقی مقامی بوشهر بود. همچنین از شرفی بهعنوان یکی از مهمترین راویان قدیمی موسیقی بوشهر یاد می‌کنند و بسیاری ازپژوهشگران نامدار موسیقی کشورمان از جمله محمدتقی مسعودیه و محمدرضادرویشی از آثار این هنرمند به عنوان منابع پژوهشی بهره بردند.

170984147.jpg

لی‌لی افشار؛ نوازنده مطرح گیتار

لی‌لی افشار نوازنده مطرح گیتار دوم آبان ماه پس از تحمل دوره بیماری در ۶۳ سالگیدرگذشت. وی نخستین نوازنده زن در جهان بود که در رشته اجرای گیتار کلاسیک بهدرجه دکترا دست یافت. او همچنین استاد موسیقی در دانشگاه ممفیس آمریکا بود.

زنده یاد افشار یکی از ۱۲ نوازنده بین‌المللی گیتار بود که برای نواختن حضور آندرسسگوبیا در کلاس‌های پیشرفته وی، در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انتخاب شد. در آنزمان بود که پس از این کلاس ماسترو سگوبیا در مصاحبه‌ای که در اخبار شامگاهی انبی سی حضور یافت در خصوص افشار پیش‌بینی کرد که او روزی به نوازنده‌ای معروفتبدیل خواهد شد. علاقه او به موسیقی معاصر منجر شد که از نخستین اجرا کنندگانآثار رضا والی، گری آیستر، گرارد روژد، لوریس چوبانیان، آرن ملنس، کامران اینجه،باربارا کولب، مرلین زیفرین و سالوادور بروتونس از میان دیگران باشد.

170984199.jpg

اکبر گلپایگانی؛ مرد حنجره طلایی موسیقی ایرانی

اکبر گلپایگانی ملقب به گلپا و مرد حنجره طلایی موسیقی ایرانی ۱۳ آبان ماه به دلیلایست قلبی در ۹۰ سالگی درگذشت. وی دهم بهمن ماه سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. گلپایگانی سال ۱۳۱۸ پس از ورود به دبستان فرهنگ به عنوان قاری قرآن مدرسهبرگزیده شد و از این پس بود که به فراگیری مقدمات آواز و خوانندگی موسیقی ایرانیپرداخت.

گلپا سال ۱۳۲۶ پس از شاگردی از محضر پدرش نخستین تجربه حضور در یک ارکستر وگروه کُر را کسب کرد و سال ۱۳۲۷ عضو انجمن موسیقی مدرسه نظام شد. این هنرمنداز سال ۱۳۲۸ به بعد با هنرمندان سرشناس موسیقی آشنا شد و آموزش را زیر نظر آنهاآغاز کرد. از جمله استادان اکبر گلپایگانی می‌توان به هنرمندانی همچون حسن یکرنگی،نور علی برومند، اسماعیل قهرمانی، ابوالحسن صبا، یوسف فروتن، محمد ایرانی مجرد،عبدالله دوامی، ادیب خوانساری، حسین طاهرزاده و سلیمان امیر قاسمی اشاره کرد.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی سال ۱۳۳۵ به دعوت سازمان یونسکو باهمراهی نورعلی برومند و علی اصغر بهاری برای اجرای آواز و موسیقی ایرانی برنامه‌ایرا اجرا کرد. «موی سپید»، «مست عشق»، «عقیق»، «دل ای دل»، «بزم عاشقان»،«روی برگی بنویس عشق»، «چرا عاشق نباشم»، «قدر محبت» از جمله آثاری استکه در قالب آلبوم علاوه بر کنسرت و اجراهای زنده از گلپایگانی منتشر شده است.

170719959.jpg

محمدرضا جعفری بهنام؛ صدابردار برجسته موسیقی

محمدرضا جعفری بهنام از صدابرداران برجسته موسیقی و از جانبازان شیمیایی جنگتحمیلی ۲۱ آبان ماه پس از یک دوره سخت مبارزه با آثار شیمیایی به جا مانده از دورانجنگ در ۷۶ سالگی بر اثر ایست قلبی در منزل خود درگذشت.

جعفری بهنام متولد سال ۱۳۲۶ در تهران بود. وی سال ۱۳۵۳ به استخدام وزارتفرهنگ و هنر وقت درآمد و پس از انقلاب با دیگر دوستان خود در طبقه پنجم تالاروحدت استودیویی ساخت و سرودهای انقلابی ضبط کرد. جعفری بهنام در طول جنگتحمیلی به عنوان صدابردار ۱۳ بار به جبهه‌های مختلف اعزام شد. وی صدابرداریآلبوم‌های بسیاری از هنرمندان را برعهده داشته که از آن میان می‌توان به همکاری بامحمدرضا شجریان و شهرام ناظری اشاره کرد.

170984212.jpg

عباس جلیلیان؛ خواننده و آهنگساز

عباس جلیلیان نقاش، خواننده، آهنگساز، و نوازنده موسیقی ایرانی و محلیکرمانشاهی ۱۴ آذرماه بر اثر ایست قلبی در تهران درگذشت.

وی متولد ۱۳۴۲ در کرمانشاه بود. جلیلیان به دلیل خواندن آوازهای غمگین محلی به«عباس کزه» شهرت داشت. وی در نوجوانی نواختن سنتور را آغاز کرد و همزمان بهنقاشی پرداخت. جلیلیان سال ۱۳۷۰ فعالیت‌های رسمی هنری خود را در زمینه‌ موسیقیو آواز آغاز کرد.

این هنرمند سال ۱۳۸۰ به تهران نقل‌ مکان کرد و با هنرمندانی همچون زنده‌یاد سهیلایوانی منوچهر طاهرزاده، امید سیاره، داوود ورزیده، فراز کاویانی، بابک شریفی مجد،سیامک فرخ‌سرشتی، آزاد میرزاپور، امیرمحمد رضایی همکاری کرد و آثار بسیاری را درقالب تصنیف‌های ایرانی و کردی از خود به جا گذاشت. او همچنین در نوازندگیسازهای سنتور، تار، تنبور، کمانچه، کیبورد و تمبک مهارت داشت.

171001265.jpg

هومن موسوی؛ نوازنده گیتار کلاسیک

هومن موسوی نوازنده و مدرس گیتار کلاسیک بعد از مدت‌ها تحمل بیماری ۱۶ آذرماهدار فانی را وداع گفت.

زنده‌یاد موسوی متولد ۱۳۵۸ تهران بود که نواختن گیتار را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد و ازسال ۱۳۷۶ فعالیت‌های حرفه‌ای خود را با آموزش گیتار کلاسیک و اجراهایی برای اینساز گسترش داد. وی علاوه بر آموزش نزد اساتید برجسته ایرانی؛ ولایی، موذن،مظلومیان و مقدسی در مستر کلاس‌های اساتید برجسته گیتار کلاسیک از جملهدیمیتری ایلاریانوف، آنتونیو کاوارلو، زاک برن اشتاین وشرکت کرد.

از فعالیت‌های موسوی در این سال‌ها می‌توان به مجموعه آثار ثبت شده در کتابخانهکنسرواتوار پاریس، اخذ برد استادی افتخاری از دانشکده موسیقی دانشگاه ایالتیمیشیگان به پاس فعالیت‌های ارزشمند در حوزه گیتار کلاسیک، مجموعه مقالات ثبتشده پیرامون تکنیک‌های نوازندگی مدرن گیتار و فعالیت‌های تحقیقاتی پیرامون گیتارکلاسیک در دانشگاه‌های فدراتیو روسیه اشاره کرد.

170984219.jpg

نسترن هاشمی؛ آهنگساز و نوازنده سنتور

نسترن هاشمی آهنگساز، تنظیم‌کننده، نوازنده و مدرس سنتور ۲۵ آذرماه در یک سانحهتصادف در ۴۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی علاوه بر انجام فعالیت‌های متعدد در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی مؤلف چندکتاب آموزش و آهنگساز پروژه‌های موسیقایی متعددی بود که از آن جمله می‌توان بهآلبوم موسیقی «شعر زن» اشاره کرد که سال ۱۳۹۷ به خوانندگی حسین علیشاپورمنتشر شد.

این هنرمند فقید طی سال‌های اخیر سرپرستی گروه موسیقی «بانگ نو» را نیز بر عهدهداشت. این گروه طی سال‌های اخیر علاوه بر حضور مؤثر در جشنواره بین‌المللیموسیقی فجر در تالارهای مختلفی نیز به اجرای موسیقی ایرانی پرداخته است.

170984225.jpg

محسن افتاده؛ بنیانگذار ارکستر مجلسی رودکی

محسن افتاده نوازنده پیشکسوت ساز فاگوت، عضو ارکستر سمفونیک تهران وبنیانگذار ارکستر مجلسی رودکی ۲۹ آذرماه دار فانی را وداع گفت. زنده یاد افتادهمتولد سال ۱۳۲۵ در تهران بود. او از ۱۲ سالگی در هنرستان عالی موسیقی که آن سال‌هادر محل کنونی تالار وحدت قرار داشت ثبت‌نام کرد و نواختن ساز فاگوت را بنابرتشخیص هنرآموزان وقت هنرستان آغاز کرد. افتاده از اواخر سال ۱۳۴۰ بنابر دعوتاستاد حشمت سنجری، به نوازنده اول فاگوت و همکار ثابت ارکستر سمفونیک تهرانبدل شد.

وی نوازندگی فاگوت موسیقی بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران و همچنین شماری ازسریال‌های ایرانی را برعهده داشته‌ است. در کارنامه هنری او سرپرستی ارکسترمجلسی رودکی و همکاری با آهنگسازان و هنرمندانی مانند حشمت سنجری به چشممی‌خورد.

این هنرمند طی بیش از چهل سال نوازندگی حرفه‌ای در ضبط و اجرای آثار بسیاری ازآهنگسازان ایرانی نظیر مرتضی حنانه، ثمین باغچه بان، اسفندیار منفردزاده، فریدونناصری، فریدون شهبازیان، فرهاد مشکات، محمد سریر، فرهاد فخرالدینی، ناصرچشم‌آذر، بهمن زندی، هوشنگ کامکار، ارسلان کامکار، محمدسعید شریفیان، حسنریاحی، حسین دهلوی، همایون رحیمیان، محمد بیگلری‌پور، محمدرضا علیقلی، مجیدانتظامی، فرشید رحیمیان، سیدمحمد میرزمانی، حسین علیزاده، محمدرضا درویشی،بابک بیات، احمد پژمان، واروژ هاخبندیان (واروژان)، شیدا قراچه داغی وحضورفعال داشته‌ است.

170809341.jpg

محمد شکارچی؛ نوازنده موسیقی مقامی لرستان

محمد شکارچی نوازنده موسیقی مقامی لرستان و برادر علی اکبر شکارچی ۱۸ دی‌ ماهبر اثر سکته قلبی درگذشت.

مرحوم محمد شکارچی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی استان لرستان درعرصه خوانندگی نوازندگی کمانچه بوده است که طی سال‌های متمادی در حوزه‌هایمختلف موسیقی نواحی منطقه لرستان و موسیقی ردیف دستگاهی ایران فعالیت‌هایمستمری را انجام داد.

وی از جمله هنرمندانی است که طی سال‌های اخیر در رویدادهای مختلفی از جملهجشنواره موسیقی نواحی و کنسرت‌های موسیقی مختلف حضور فعالی داشته است.

170857394.jpg

امیرفرشید رحیمیان؛ نوازنده ترومپت و رهبر ارکستر

امیرفرشید رحیمیان نوازنده ترومپت، آهنگساز و رهبر ارکستر ۲۴ دی ماه درگذشت. ویمتولد ۲۷ آذر سال ۱۳۳۸ در تهران بود. رحیمیان سال ۱۳۴۹، همزمان با کلاس پنجمابتدایی، وارد هنرستان عالی موسیقی شد.

رحیمیان فعالیت حرفه‌ای خود را از سال۱۳۵۳ در ۱۵‌ سالگی و با نوازندگی در ارکسترژونس‌موزیکال آغاز کرد. وی سال ۱۳۵۵ به کنسرواتوار وین راه یافت. او پس از پایانتحصیلات در اواخر سال ۱۳۶۰ به ایران بازگشت و به عضویت ارکستر سمفونیک تهراندرآمد.

وی سال ۱۳۶۴ برای آهنگسازی فیلم «از خرمشهر تا ابدیت» جایزه موسیقی متنجشنواره جوان را به‌ دست آورد. رحیمیان سال ۱۳۶۹، ارکستر فرهنگسرای بهمن راتأسیس کرد و پس از آن نخستین ارکستر موسیقی پاپ پس از انفلاب ۱۳۵۷ را با ۱۲نوازنده و با خوانندگی مهرداد کاظمی تشکیل داد. نوازندگی در بسیاری از آثار موسیقیایران، آهنگسازی قطعات متعدد برای صدا و سیماو فیلم‌ها و سریال‌ها، رهبریارکستر، آموزش موسیقی و ترجمه کتاب دو جلدی «اطلس موسیقی» از دیگرفعالیت‌های رحیمیان در این سال‌ها بوده است.

170867456.jpg

تاج وردی پیکر؛ دوتارنواز بندرترکمن

تاج وردی پیکر هنرمند موسیقی سنتی و دوتارنواز بندرترکمن ۲۵ دی ماه در ۵۹ سالگیدرگذشت. وی شناخت بسیاری از موسیقی بندرکمن داشت و توانست معرف خوبیبرای شاخه‌های مختلف موسیقی این منطقه جغرافیایی از جمله «خیوه»، «آخال» وسایر سبک‌ها باشد.

زنده‌یاد تاج وردی پیکر علاوه بر تسلط بر موسیقی ترکمن، داستان‌های قدیمی واسطوره‌ای این منطقه را می‌شناخت و به واسطه این شناخت شاگردان و هنرمندانمتعددی را هم به جامعه موسیقی نواحی و جشنواره‌ها معرفی کرد که از آن جملهمی‌توان به طواق سعادتی و غفور امانیان اشاره کرد.

171000694.jpg

ابراهیم نقدیان؛ آهنگساز و نوازنده ویولن

ابراهیم نقدیان آهنگساز و نوازنده سازهای ویولن، کمانچه هفتم بهمن ماه بر اثرایست قلبی در ۶۹ سالگی درگذشت.

وی متولد پنجم مهر ۱۳۳۳ در تهران بود که موسیقی و نوازندگی ویولن و کمانچه را ازهنرمندانی همچون «ماجدی»، اسدالله ملک، علی‌اصغر بهاری، حبیب الله بدیعی وپرویز یاحقی آموخت. وی همچنین نواختن سه‌تار را از احمد عبادی فراگرفت.

همکاری با گروهای موسیقی از جمله شیدا و عارف و هنرمندانی همچون محمدرضالطفی، پرویز مشکاتیان، علی‌اصغر شاهزیدی و بیش از یکصد کنسرت خارج از کشور،بخشی از فعالیت‌های هنری زنده‌یاد نقدیان بوده است.

171001051.jpg

جمشید جم؛ خواننده «یار دبستانی من»

جمشید جم سردبیر و تهیه‌کننده رادیو و خواننده ترانه ماندگار «یار دبستانی من» ۱۱بهمن ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت.

وی متولد ۱۳۳۰ بود که در رشته موسیقی تحصیل کرده و بیشتر به تحقیق در موردموسیقی ایران پرداخته بود. او در طول دوران جوانی و نوجوانی نزد اساتید موسیقیتعلیم دید و نخستین کار حرفه‌ایش را سال ۱۳۵۷ با رادیو آغاز کرد. جم در همان اوایل باآغاز تحقیق در مورد موسیقی ایرانی، به عنوان نویسنده، سردبیر، تهیه‌کننده وکارشناس موسیقی در رادیو مشغول به کار شد و برنامه‌های متنوعی تولید کرد. اینخواننده فقید با رهبران، تکنوازان و نوازندگان ارکسترهای سمفونی همکاری کردهاست.

170905120.jpg

فرزاد امیرانی؛ مدرس و نوازنده گیتار

فرزاد امیرانی نوازنده گیتار، مدرس و مولف ۱۶ بهمن ماه بر اثر سکته قلبی درگذشت. وی متولد سال ۱۳۴۲ در تهران بود، از نوجوانی با موسیقی آشنا شد و مدت دو سال بهیادگیری پیانوی کلاسیک نزد مرحوم مهربخش پرداخت. او پس از مدتی پرداختن بهموسیقی پاپ به فراگیری گیتار کلاسیک علاقه‌مند شد و به یادگیری آن پرداخت.

ابتدا به صورت شخصی و به مدت سه سال از آموزش‌های چند تن از اساتید بهره‌مندشد. گرچه رشته تحصیلی وی ادبیات انگلیسی و سال‌های زیادی به تدریس این زبانمشغول بود، تا اواخر عمر به تالیف و ترجمه کتاب موسیقی و نشر آن و تدریس گیتارفلامنکو در دانشگاه و آموزشگاه‌های موسیقی پرداخت.

«متد گیتار پاپ»، «کلاس تشریحی گیتار»، «روش آموزش گیتار خوان مارتین»، «۶قطعه تک‌نوازی گیتار پاپ»، «خودآموز گیتار فلامنکو (۱) و (۲، «گیتار فلامنکو پاکوسرانو» و «۵۰ قطعه طبقه‌بندی گیتار کلاسیک» از تالیفات زنده‌یاد امیرانی است وآلبوم «آفتاب سویل» به نوازندگی او منتشر شده است.

171000613.jpg

سیدرضا رضوی باهر؛ آهنگساز تبریزی

سیدرضا رضوی باهر آهنگساز، نوازنده، مدرس پیانو و خواننده و از اعضای کانونآهنگسازان خانه موسیقی ایران ۲۳ بهمن به دلیل ایست قلبی درگذشت.

وی متولد سال ۱۳۳۹ در تبریز بود که علاقه بسیاری که به موسیقی داشت از هماندوران کودکی و نوجوانی به صورت تجربی موسیقی و نواختن سازهای موسیقی را آغازکرد و با گذشت زمان و کسب تجربه بیشتر و فراگیری علم موسیقی وارد عرصهآهنگسازی شد.

رضوی باهر دهه ۵۰ وارد تلویزیون یا همان صدا و سیمای تبریز شد و به فعالیت هایموسیقی خود در گروه موسیقی آذربایجانی صدا و سیما ادامه داد. وی در همانسال‌ها پس از آشنایی با علی سلیمی با جدیت بیشتری نت‌نویسی را آغاز کرد وترانه‌های «داشی آتدیم نارا دیدی» و «اولدوزلار آی اولدوزلار گؤزلریزده گؤزوم وار» ازآثار آهنگسازی رضوی باهر است.

وی از دهه ۷۰ و با مهاجرت به تهران همکاری خود با صدا و سیما را آغاز کرد و تا سال۱۳۸۶ این همکاری ادامه داشت. رضوی باهر در آرشیو صدا و سیما حدود پنجاه اثر بنامخود ثبت کرده است. وی در سال‌های اخیر عضو گروه «سهند» به مدیریت رحیمشهریاری بود و آهنگسازی بسیاری از قطعات این خواننده را بر عهده داشت.

171001432.jpg

دولتمند خالف؛ موسیقیدان تاجیک

دولتمند خالف موسیقیدان، نوازنده و خواننده تاجیک ۳۰ بهمن ماه بعد از مدت‌هامبارزه با بیماری سرطان در ۷۴ سالگی درگذشت. او استاد موسیقی محلی جنوبتاجیکستان بود که فلک نام دارد.

دولتمند پیشتر ترانه‌ای را با نام «پناه» در مدح امام رضا (ع) خوانده بود که در ایرانمورد توجه بسیاری قرار گرفت و موجب شهرت او در ایران شد. شعر قطعه «پناه» سروده شاعر معاصر ایرانی، محمود حبیبی کسبی بود و آهنگسازی این اثر را طویجانآتابای نیازی به عهده داشت.

169797569.jpg

خالف بر قرابت‌های موسیقی ایران و تاجیکستان تاکید می‌کرد و معتقد بود موسیقیایرانی گنجی است که نه در زیر زمین یافت می‌شود و نه بر روی زمین. دولتمند خالف،استاد موسیقی، نوازنده و خواننده، مسلط به نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار و استادموسیقی محلی جنوب تاجیکستان موسوم به فلک بود. آهنگ‌ها و آوازهای او حالتصوفیانه دارند و عمدتاً بر اساس اشعار مولوی تنظیم شده‌اند. وی بزرگترین فلک‌سرایتاجیکستان بود.

این هنرمند ۶ مقام را در کنسرواتوار موسیقی دوشنبه آموخته بود و برای نواختن دوتار،قیچک و سه‌تار که از سازهای مشهور این منطقه است، جوایز ارزنده‌ای نصیب خود وکشورش تاجیکستان کرده بود. آوازهای او که اغلب بر اساس اشعار مولوی و دیگرشاعران برجسته زبان و ادبیات فارسی، دری و تاجیکی تنظیم شده‌اند از اقبال فراوانیدر تاجیکستان، ایران و کشورهای حوزه زبان فارسی برخوردار است. دولتمند شهرتیجهانی دارد. از مهمترین آثار او هم می‌توان به «بوم»، «بهار آمد»، «شاه پناهم بده»،«دور مشو» و آثار شاخص دیگر اشاره کرد.

جمشید عندلیبی؛ نوازنده «نی‌نوا»

جمشید عندلیبی موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده نی ۱۵ اسفندماه براثر ایست قلبی در۶۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. وی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۳۶ در سنندج بود که نواختننی را ابتدا بدون استاد فراگرفت و سپس با حضور در دانشگاه تهران و آشنایی با حسینعمومی به ادامه فراگیری تکنیک‌های ساز نی پرداخت. عندلیبی ردیف موسیقی سنتیایرانی را نزد نصرالله ناصح‌پور و نورعلی برومند و محمدرضا لطفی آموخت.

وی سال ۱۳۶۰ برای تکمیل تکنیک‌های پیشرفته نوازندگی نی به نزد حسن کسایی دراصفهان رفت. عندلیبی در آثاری همچون بیداد، نوا، دستان، دود عود، آسمان عشق، یادایام، رسوای دل، پیام نسیم، دل مجنون و سرو چمان با محمدرضا شجریان همکارینزدیک داشته‌ است. بخش نی‌نوازی، قطعه مشهور «نی‌نوا» اثر حسین علیزاده توسطاو انجام شده‌ است.

170983912.jpg

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *