10:39

آلبوم «موسیقی عرب‌های خوزستان» مشتمل بر موسیقی شهری و روستایی، موسیقی صحرانشینان و گونه‌های دیگر این منطقه با پژوهش و متن محمود مشهودی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش مهر، «موسیقی عرب‌های خوزستان» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های مرتبط با موسیقی نواحی مشتمل بر موسیقی شهری و روستایی، موسیقی صحرانشینان و گونه‌های دیگر این منطقه است که وارد فرآیند فروش محصولات موسیقایی شد.
محمود مشهودی پژوهشگر این آلبوم موسیقایی درباره مجموعه «موسیقی عرب‌های خوزستان» نوشته است:
در ایران، بیشترین تراکم جمعیتی قومِ عرب واقع در جنوبِ غربی کشور و مناطقِ مرکزی، غربی و جنوبی استان خوزستان است. قوم عربِ ساکنِ استان خوزستان را می‌توان، بر اساس نوع زیست، معیشت و فرهنگ، به پنج دسته عربِ حَضْری (شهری)، رِیفی (روستایی)، بَدَوی (صحرانشین)، مِعدان (هورنشین) و جِبیلات (عرب بختیاری) تقسیم کرد.
به‏‌جز سه نوع موسیقی «حَضْری» (شهری)، موسیقی «شَعبی‏ رِیفی» (مردمی‏ روستایی) و موسیقی مردم‌‏پسند، گونه‌های دیگری نیز در میان عرب‏‌های خوزستان رایج است.
نقش موسیقی در مراسمِ شادمانی، رقص، حرکات حماسی، عزاداری، مذهبی و لالایی بسیار مهم و تعیین کننده است، ولی در فعالیت‌هایی مانند کارهای گروهی و انفرادی، مراسمِ آئینی، بازی‌های کودکانه، مراسمِ طنز و داستان خوانی، می‌توان گفت، موسیقی در درجه دومِ اهمیت قرار می‌گیرد؛ به‏‌صورتی که گاهی نیز این دسته از مراسم بدون حضور موسیقی برگزار می‌شوند.
نکته بسیار مهمی که باید در فرهنگ و موسیقی اعرابِ خوزستان به آن توجه شود مستقل‏‌بودن بیشترِ مراسم و فعالیت‌های فرهنگی‏ اجتماعی زنان و مردان از یکدیگر است. از این رو، کارگان (رپرتوآر) های موسیقی آنان کاملاً متفاوت با یکدیگر اجرا می‌‏شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *