16:57

بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: نسل جوان را دوست دارم و معتقدم در سینما و تئاتر استعدادهای بسیار خوبی داریم.
به گزارش ایرنا، موزه سینمای ایران امروز شنبه ۱۵ بهمن در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز علی نصیریان بخش‌هایی از گفت و گوی این هنرمند نامدار را منتشر کرده است.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بیان کرد: در اکثر فیلم‌هایی که به خاطر متن و تا حدودی به خاطر کارگردان حضور داشتم، معمولا با آنها درمورد نقش مشورت می‌کردم. یادم می‌آید ناصر تقوایی برای فیلم ناخداخورشید به من گفت ۲ شخصیت در فیلمنامه وجود دارد که می‌توانم آنها را بازی کنم یکی مستر فرحان و دیگری ناخدا که من از او پرسیدم خود شما کدام را برای من پیشنهاد می دهید و او گفت به نظرم مستر فرحان برای شما بهتر است و من در پاسخ به او گفتم همان نقشی که شما می‌گویید را بازی می کنم.
وی با بیان اینکه بیشترین کارهایی که انجام داده با صداقت و انگیزه بوده، گفت: در سینما کارکردن یک ریسک (جرات) است و در عین حال که ممکن است فیلمنامه و کارگردانی خوب باشد اما تا کار به انتها نرسد، مشخص نیست نتیجه کار چه چیزی می‌شود.
نصیریان درباره نسل جوان علاقه مند به حضور در سینما و تئاتر گفت: نسل جوان را دوست دارم و معتقدم در سینما و تئاتر استعدادهای بسیار خوبی داریم؛ مخصوصا در تئاتر که بازیگرها و نویسنده‌های خوبی درخشیدند؛ همچنین در سینما. سینمای ایران بسیار رشد کرده است و آثاری که امروز ارائه می‌شود از زمان ما بهتر است. زیرا ارتباط جمعی، بسیار بیشتر شده است و با یک کلیک همه نوع اطلاعات لازم در اختیار بازیگران و سایرین قرار می‌گیرد. در زمان ما بیشتر کتاب بود و ما از کتاب های تخصصی، الهام می‌گرفتیم اما امروز اوضاع بسیار متفاوت شده است.
وی ادامه داد: ما با دل و جان کار می‌کردیم اما دستمان خالی بود؛ درحالی که بازیگران امروز دستشان پر است. البته منظورم از دست پر از نظر مالی نیست بلکه از نظر اطلاعات است.
نصیریان در پاسخ به این سوال که چرا در طول سال‌هایی که در سینما فعالیت داشته با مسعود کیمیایی کار نکرده است، توضیح داد: عمدی نبوده است. موقعیت همکاری با مسعود کیمیایی و هم با بهرام بیضایی پیش نیامده است.
وی با بیان اینکه در بازیگری اعتقاداتی دارد، بیان داشت: من در ایفای نقش‌ها به انگیزه‌هایم همچنین حس خلاقانه و آفرینندگی که احساس می‌کنم، رجوع می‌کنم. زیرا معتقدم بازیگر خودش نویسنده یک فیلم است و وسیله و اسباب، دست کارگردان نیست. درست است که باید با کارگردان تعامل داشته باشد و به برداشت ها و نگاه‌هایی که به کاراکتر (شخصیت) دارد گوش کند اما آفریننده نقش، بازیگر است و اگر بخواهیم به مرحله آفریننده نقش برسیم، بازیگر باید از قدرت خلاقانه‌ای که در درونش وجود دارد یاری بطلبد و نقش را بیافریند.

علی نصیریان در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان چهره‌ ماندگار ایرانی در رشته بازیگری تئاتر و سینما شناخته شد و نشان درجه یک هنری را دریافت کرد.وی کار در تلویزیون را از سال ۱۳۳۹ با بازی و کارگردانی تله تئاتر شروع کرد و تا سال ۱۳۵۴ در بیش از ۵۰ تله تئاتر حضور داشت. بازی در فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی نخستین فعالیت سینمایی علی نصیریان بود. کفش‌های میرزا نوروز، شیر سنگی، ناخدا خورشید، هزاردستان، سال‌های خاکستر و بوی پیراهن یوسف از دیگر آثار شاخص وی در دوران بازیگری در سینما محسوب می‌شود.
علی نصیریان آخرین بازمانده از پنج بازیگر پیشکسوت سینمای ایران عزت الله انتظامی، داوود رشیدی، جمشید مشایخی و محمدعلی کشاورز است.
عکس از آرشیو بانی‌فیلم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *