9:58

فیلمبردار فیلم‌سینمایی «ویرانگر» معتقد است، سینما با آموزش به سمت پوچ‌گرایی می‌رود.
به گزارش ایرنا، اسفندیار شهیدی عصر یکشنبه در نشستی با حضور سینماگران و فیلمسازان حاضر در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دهکده ساحلی پازارگاد درباره مقوله فیلمبردار و فیلمبرداری اظهار داشت: هنر اصلا وسیله‌ای برای آموزش نیست و هر کسی به سمت آموزش می‌رود به سمت سطحی‌گرایی و پوچ‌گرایی می‌رود. هنر می‌تواند تغییر الگو ایجاد کند.
وی افزود: هر وقت هر کاری و هنری خصوصا سینما و تصویر به سمت آموزش و یاد دادن حرکت کرده به سمت سطحی‌گرایی رفته است.
کارگردان فیلم سینمایی «مرضیه» همچنین گفت: هنر خصوصا فیلم، به واقعیت خارجی زیاد نیاز ندارد و خود واقعیت خود را خلق می‌کند.
مدیر فیلمبردار مجموعه تلویزیونی «خانه ای در تاریکی» اظهار داشت: سینما واقعیت خود را خود خلق می کند و نیازمند به واقعیت بیرونی نیست.
شهیدی گفت: فیلمبردار کسی است که به محتوای ذهنی کارگردان عینیت می‌بخشد و افکار او را تصویر می‌کند بنابراین دستیار هشتم من نمی‌تواند مدیر تصویربرداری شود و این نشان می‌دهد که ما به تصویر اهمیتی نمی‌دهیم و اصلا به آن فکر نمی‌کنیم.
فیلمبردار فیلم سینمایی «ویرانگر» تصریح کرد: هیچ‌کس به اندازه فیلمبردار نمی‌تواند به کارگردان لطمه بزند و این اجتناب‌ناپذیر است. کارگردانی که به دنبال فیلمبردار سر به زیر و آرام می رود، اشتباه می‌کند.
شهیدی افزود: فوکوس یکی از مهمترین پارامترهای تصویر است و به جسمی که در فوکوس قرار گرفته ارزش بصری می‌دهد. هر عامل بصری که در داخل تصویر است یک وزن بصری دارد و آن چیزی که در فوکوس قرار می‌گیرد وزن بصری آن بالا می‌رود.
مدیر فیلمبرداری فیلم سیمایی «توطئه» ادامه داد: فیلم به شدت به تصویر وابسته است، چون هنری تصویری است، بنابراین وقتی شروع به کار می‌کنید بحث تصویر را باید در وهله اول قرار دهید. اگر تصویربرداری مشکل است، فیلمسازی هم مشکل است.
شهیدی گفت: فیلم نباید بر مبنای دیالوگ، که بر مبنای تصویر باید حرکت کند. به وسیله تصویر و نه با دیالوگ باید به مفاهیم برسیم و این لازمه کارگردان است که قبل از هر چیزی لنزها را بشناسد.
مدیر فیلمبرداری سریال «پس از باران» افزود: بزرگترین کار تصویربردار این است که از اشیا تصویری واقعی ارائه کند.
هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت به دبیری جلال غفاری قدیر از ۱۲ تا ۱۷ اسفند ماه در حال برگزاری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *