17:00

نخستین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گروه‌های موسیقی «ماهور» از خوی و «هِنا» از خرم‌آباد در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفتند.
به گزارش ایرنا، سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه جمعه (۲۸ بهمن) در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی، پاپ) آغاز شد، در این دوره از جشنواره ۲ اجرا در فرهنگسرای نیاوران به گروه‌های موسیقی ویژه بانوان اختصاص داده شده است.
گروه‌های موسیقی «ماهور» از شهر خوی استان آذربایجان غربی و «هِنا» از شهر خرم‌آباد استان لرستان در نخستین روز جشنواره به روی صحنه رفتند و مدت زمان اجرای این گروه‌ها ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بود.
گروه موسیقی «ماهور» به سرپرستی کیوان کرباس‌فروش از شهرستان خوی استان آذربایجان غربی با قطعه «حافظ خلوت‌نشین» در دستگاه همایون میزبان بانوان علاقه‌مند به موسیقی بود.
سارا کرباسی، ثنا علیجانی، شیدا ناجی و مینا مودت (سه‌تار)، الهام لطفی (تنبک)، هستی موسوی (دف) از نوازندگان و زهرا فتوره‌چی خواننده گروه موسیقی «ماهور» بودند.
سرپرست گروه موسیقی «ماهور» درباره فعالیت این گروه اظهارداشت: این گروه موسیقی فعالیت خود را از ۱۰ سال گذشته آغاز و تاکنون کنسرت‌های زیادی برگزار کرده است.
کرباس‌فروش گفت: دختران گروه موسیقی ماهور نخستین دوره‌ای است که به عنوان گروه ویژه بانوان در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنند و این حضور تجربه‌ای ارزشمند و فوق‌العاده برای آنان است.
وی افزود: ما با سختی‌های فراوان برای اجرا در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر حاضر شدیم؛ متاسفانه به دلیل زلزله اخیر در شهرستان خوی شرایط نامساعدی برای تمرین داشتیم و اعضای گروه ۲۰ روز آخر را در استرس و در چادر به تمرین پرداختند اما خداوند را شاکریم که به اجرا رسیدیم و توانستیم برای بانوان اجرا داشته باشیم.
این هنرمند یادآور شد: موسیقی غذای روح است و تعطیل شدنی نیست، جدا از این موضوع، همه مشاغل در این دوران به فعالیت خود مشغول بوده و هستند.
کرباس‌فروش، موسیقی را لازمه زندگی و غذای روح دانست و گفت: اعضای گروه موسیقی «ماهور» در شرایط سخت تمرین کردند اما همین حضور در جشنواره باعث امید و نشاط آنها شده است. اعضای این گروه اکنون و با وجود شرایط سختی که به دلیل زلزله متحمل شدند، شاداب و پرامید هستند و امیدوارند تا در جشنواره‌های بعدی نیز شرکت کنند.
سرپرست گروه هنری «ماهور» افزود: حضور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر باعث شناخته شدن گروه ما در آذربایجان غربی بود و مقدمه‌ای شد تا برای اجرا به شهرهای مختلف دعوت شویم. بابت این موضوع از همراهی همه عزیزان استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی که در این شرایط سخت همراه و یاور ما بودند، قدردانی می‌کنم.

میزبانی از بانوان با موسیقی لری
گروه موسیقی «هِنا» به سرپرستی نوش‌آفرین کشوری از شهر خرم‌آباد و استان لرستان ساعت ۲۱:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه رفت، اعضای این گروه لباس‌های محلی و سنتی به تن داشتند و به نوعی اعلام کردند که قرار است قطعات محلی و سنتی را برای بانوان اجرا کنند.
نوش‌آفرین کشوری (کمانچه)، فاطمه حسنوند (تنبک) نوازندگان و صبا بیرانوند خواننده این گروه بودند که قطعات و آواز اصیل، شاد و محلی لری همچون سه پا، دو پا، نازارم، تِفنگ و قدم خیر را اجرا کردند، اجرای این قطعات با تشویق‌های مداوم بانوان همراه بود.
سرپرست گروه موسیقی «هِنا» درباره فعالیت این گروه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: «هِنا» به زبان لری به معنای صداست، این گروه با هماهنگی انجمن موسیقی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده است.
کشوری گفت: با همراهی اعضای گروه، از سال ۱۳۹۳ نوازندگی را آغاز کردیم و اجراهای زیادی در شهرها و جشنواره‌های مختلف همچون جشنواره بین‌المللی «هُمار» در خرم‌آباد داشتیم و حدود پنج سالی است که گروه «هِنا» را تشکیل دادیم؛ پیش از این در استان لرستان فقط یک گروه بانوان وجود داشت که ما نیز به عنوان دومین گروه فعالیت می‌کنیم.
وی افزود: من نخستین بار است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنم اما دیگر اعضای گروه سابقه شرکت در جشنواره را دارند و به نظر آنان شرایط برگزاری این دوره نسبت به سال‌های گذشته بهتر است.
این نوازنده کمانچه درباره وضعیت موسیقی بانوان و شرایط فعالیت آنان در استان لرستان اظهارداشت: اینکه اجرا به بانوان اختصاص داده شود، یکسری سختگیری‌ها وجود دارد و ما در این چند سال فعالیت فقط یک بار موفق شدیم یک اجرا ویژه بانوان داشته باشیم و بیشتر فعالیت بانوان با همراهی گروه‌های مختلف و آقایان است. دوست داریم این فعالیت را داشته باشیم و بیشتر دیده بشویم و به ما بها بدهند.
وی افزود: بسیاری از بانوان مشتاق هستند که در اجراهای مختص به خود حضور یابند همچنین جشنواره‌ها به حضور بانوان در حوزه موسیقی بسیار کمک می‌کند. بانوان به عنوان مخاطب می‌توانند در این اجراها حضور داشته باشند و این موضوع در روحیه آنها و گروه ما تاثیر مثبت دارد.
سرپرست گروه موسیقی «هِنا» گفت: اجراهایی که تاکنون داشتیم باعث شده که بسیاری از بانوان به موسیقی علاقه‌مند شوند و به خصوص اینکه در تهران و نوازندگان این شهر فعالیت می‌کنیم، از موسیقی لرستان خیلی استقبال می‌شود و علاقه‌مند هستیم که موسیقی شهرمان در نواحی محلی ارتقا پیدا کند.
سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ تا سوم اسفند به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود. جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *