17:23

برنامه «به نام ایران» با یادی از افشین یداللهی، شاعر و ترانه‌سرای فقید در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این برنامه از اثر منتشر نشده «من عاشق ایرانم» از زنده‌یاد افشین یداللهی با صدای او همراه با نماهنگی برای این ترانه و همراهی ارکستر ملی ایران رونمایی شد.
همچنین پخش نماهنگ جدید از «بی‌انتهاتر از عشق» با صدای شهرام ناظری و همراهی ارکستر ملی ایران بخش دیگری از این برنامه بود. ترانه «بی‌انتهاتر از عشق» را زنده‌یاد افشین یداللهی در ماه‌های پایانی عمر خود درباره ایران و با احترام به ابراهیم باستانی پاریزی برای برنامه «آینه‌دار» دوران سروده بود.
در بخش سخنرانی‌های این برنامه، سید عباس دعایی (موسس، طراح و مجری جایزه «آینه‌دار دوران») به قرائت پیشینه‌ای از فعالیت‌ها تا رسیدن به برنامه «به نام ایران» پرداخت.
در ادامه اما مهدی اولیایی مقدم (پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی) گفت: آن چیزی که امروز نام ایران را تداعی می‌کند، بیش از هر چیزی در گرو فرهنگ ایرانی است؛ یعنی آن متاعی که ما تا کنون به بازار جهانی عرضه کرده‌ایم، مظاهر فرهنگی ایران بوده است که بهترین مظهر آن ادبیات فارسی است. ماده و چکیده ادبیات فارسی هم زبان فارسی است.
او اضافه کرد: در واقع آن چیزی که رشته پیوند فرهنگ ایران طی هزاره‌ها بوده و فرهنگ و ملیت چند قومیتی ما را از نخستین مهاجرت اقوام آریایی به فلات ایران کنار هم در نگه داشته است، بی‌تردید زبان است. ما ملتی بودیم که از همان طلوع خود چند قومیتی محسوب می‌شدیم. با ورود آریایی‌ها به فلات ایران دست کم دو سه قوم آریایی معروف پارس‌ها، مادها و پارت‌ها در این قلمرو می‌زیستند نه اینکه با هم برخورد نداشتند ولی به هر حال گواه این است که ملیت ما چند قومیتی است و ما برای فهم هم دیگر طی ادوار و قرون نیازمند وسیله‌ای بودیم که ما را به هم نزدیک کند.

رستم برآیند تمام آرزوهای یک ایرانی است
بهرام پروین گنابادی (پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی) نیز گفت: هر ملتی یک ابتدایی دارد که همانند یک کودک است، حال هر کودک وقتی تاریخ خودش را می‌گوید تمام آرزوها و برداشت‌هایش از جهان هستی را در غالب آن قهرمانش می‌ریزد. با این نگاه وقتی به شاهنامه نگاه می‌کنیم رستم برآیند آرزوهای ما است. رستم آن چیزی است که انسان ایرانی تلاش می‌کند، داشته باشد. رستم فردی است که برای ایران پسرش را هم فدا می‌کند تا وظیفه خود را ادا و وطنش را حفظ کند.
او ادامه داد: آن کاری که فردوسی برای ما می‌کند این است که هویت ما را تشکیل می‌دهد و ثابت نگه می‌دارد. ما تکه‌تکه شدیم ولی هنوز ایرانیم. هر ایرانی به نوعی طی تاریخ برای حفظ ایران سعی کرده‌ است، گویی که این ویژگی در ما نهادینه شده است. هیچ کسی به نظامی نگفت برای ایران شعر بگوید ولی او در زمانی که ایران در حال تکه تکه شدن بود برای حفظ وطنش این کار را کرد. البته که امروز در هر قشری افرادی را پرورانده‌ایم که با زبان و فرهنگ ایرانی مشکل دارند و نمونه آن همان افرادی هستند که در چهارشنبه سوری برای تفریح خود به کتیبه خشایارشا را آسیب رساندند. می‌توان با برگزاری چنین رویدادهایی مردم را آگاه کرد که خود برای حفظ وطن و فرهنگشان برخیزند.

همچنین سید عباس سجادی (شاعر) بیان کرد: واقعیت این است که من مرگ افشین را باور نمی‌کنم. مرگ بعضی‌ها برایم اینگونه است که گاه آن را فراموش می‌کنم و بی‌اختیار تلفنم را برمی‌دارم و با آنها تماس می‌گیرد، چند بوق که می‌خورد به خودم می‌آیم. بسیاری با مرگشان تمام می‌شوند اما این امر درباره او صدق نمی‌کند، چرا که خودش را با آثار و اشعارش تکثیر کرد.
در ادامه چند تن از شاعران از جمله صابر قدیمی، حمیدرضا صمدی و حمیدرضا امیرفضلی به خوانش اشعاری در وصف ایران پرداختند.
بخش پایانی این برنامه هم اجرای ارکستر سازهای ایرانی و تجلیل از خانواده زنده یاد افشین یداللهی بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *