وقتی حق رایت فیلم پرداخت می‌شود، انصراف نمی توانند بدهند

12:16

رییس سازمان سینمایی با حضور در سینمای رسانه جشنواره فجر به برخی حاشیه‌های این روزها پاسخ داد.
به گزارش ایسنا، عصر روز شنبه ۱۵ بهمن ماه محمد خزاعی همزمان با نمایش فیلم انیمیشن بچه زرنگ به پردیس سینمایی ملت آمد و پس از تماشای دقایقی از این انیمیشن در جمع خبرنگاران حاضر و پاسخگوی سوالات آنها شد
او درباره بخش بین الملل جشنواره که هنوز شروع نشده است، گفت: در این دوره دستاوردهای خوبی در بخش بین‌الملل داریم و یکی از دلایلی که اطلاعات مربوط به این بخش اعلام نشده است بخاطر جوی است که در داخل و خارج از کشور غالب شده و این احتیاط را می‌طلبید که با توجه به مهمان‌هایی که داریم به شیوه دیگر اطلاع رسانی کنیم. با ورود مهمان‌هایی که در بخش داوری و بازار به جشنواره خواهند آمد، می بینید که امسال نسبت به بعضی دوره‌های گذشته بخش بین‌المللی باشکوه‌تری برگزار خواهد شد.
او در پاسخ به اینکه چه کسانی مهمان جشنواره در بخش بین‌الملل خواهند بود بیان کرد: در بدو ورود آن‌ها، اسامی به طور کامل معرفی خواهد شد.
خزاعی درباره انصرافی های بخش بین الملل هم گفت: وقتی حق رایت فیلم پرداخت می‌شود، حق انصرافی وجود ندارد. در حوزه سینمای داخلی هم همینطور است؛ بنابراین انصراف نمی توانند بدهند.
وی ادامه داد : حالا اینکه پس از ثبت نام تحت فضایی قرار میگیرند و بیانیه ای صادر می کنند موضوع دیکزی است ولی قبل از حضور در این جشنواره تا الان اتفاق مهمی نیفتاده است. آنها در همان زمان ثبت نام باید این تصمیم را می گرفتند.
رییس سازمان سینمایی اضافه کرد: این چهار فیلم خارجی که درباره انصراف آنها بحث شده اصلا در بخش رقابتی نیستند و بیشتر یک فضای نمایشی برای آنها وجود دارد. واقعیت جشنواره فجر هم از قبل مشخص بوده و سیاستهای آن معلوم است و دوستان در زمانی که فرم پر می کردند و گفتند که حاضرند فیلم های خود را در اختیار جشنواره فجر قرار دهند میدانند که همه چیز شفاف بوده است. این را هم بگویم که آنقدر به جشنواره امسال فیلم ارسال شده که اگر دوستان زودتر اعلام می کردند، سریع جایگزین می کردیم و هیچ مشکلی در جایگزینی فیلمها به خاطر تنوع و سطح کیفی آثار نداشتیم.
خزاعی همچنین درباره بدعتی که امسال در جشنواره فجر گذاشته شده و آن هم برگزاری نشست مطبوعاتی بدون حضور کارگردان است گفت: طرف حساب ما در جشنواره تهیه کننده است. در تمام دنیا نیز به همین روال است. در همان سال ۱۳۹۰ هم که دبیر بودم، در جلساتی که با تهیه کنندگان داشتیم اعلام کردیم که آنها باید مشخص کنند کدام عوامل در نشست مطبوعاتی حاضر می شوند و این از اختیارات تهیه کننده است.
وی خاطرنشان کرد : یک زمانی هست که عوامل همراهی نمی کنند یا اصلا در سفر هستند و حضور ندارند و تهیه کننده در جلسه شرکت می کند تا فضای رسانه ای را کنترل کند یا بی احترامی اتفاق نیفتد. در این دوره هم بیشتر از دو نمونه نداشتیم که کنفرانس مطبوعاتی بدون حضور کارگردان برگزار شود ولی تاکید می کنم اختیار کامل یک اثر هنری در عرصه سینما بر عهده تهیه کننده است.
او افزود: اگر کارگردان و عوامل دیگر باشند چالشها و پرسشهای تخصصی بیشتر خواهد بود و به سوالات بیشتری می توانند پاسخ دهند. البته سال هایی بود که در چنین شرایطی اصلا نشست برگزار نمی شد و به غیر از امسال که به هر حال سال پرحاشیه تری نسبت به دوره های گذشته بوده، در دوره ای دیگر چنین اتفاقی نمی افتاد و وقتی کارگردان حضور نداشت رسماً نشست را تعطیل می کردیم. با این حال این موضوع در اختیار تهیه کننده است و اگر تهیه کننده بگوید ، نمی خواهد کنفرانس مطبوعاتی داشته باشند، آن را برگزار نخواهیم کرد و اگر هم بگوید فقط عوامل فنی می آیند ما به عنوان ستاد جشنواره، موظف به برگزاری کنفرانس هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *