16:21

در نشست هنرهای سنتی به روایت اثر «تداوم خاتم-معرق از دوره قاجار تا کنون» به تداوم خاتم معرق در میز تحریر و صندلی تمام خاتم محفوظ در گنجینه گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری پرداخته شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،سمیرا عرب دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی و هنرمند کارگاه خاتم‌سازی گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه در این نشست، خاتم‌کاری را یکی از روش‌های تزیین اشیاء چوبی دانست که از دوره آل‌مظفر آغاز و تاکنون تداوم یافته است.
او با بیان‌اینکه این هنر در هر دوره ویژگی‌های منحصر به فردی داشته که سبب پویایی آن شده تصریح‌کرد: شیوه‌ خاتم‌کاری در دوره قاجار با مولفه‌های نوآوری همراه بوده که برخی نه تنها تا دهه‌‌های اخیر تداوم یافته اند بلکه در موارد بسیاری با خلاقیت و نوآوری‌‌هایی تا دهه‌های اخیر روبرو است‌.
این هنرمند در ادامه به بیان مواردی در خصوص تدام خاتم معرق در میز تحریر و صندلی تمام خاتم محفوظ در گنجینه گروه پژوهشی هنرهای سنتی پرداخت و گفت: این اثر حاصل تلاش و زحمات هنرمندان کارگاه خاتم‌کاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی(اداره کل هنرهای زیبای سابق) بوده که در دهه‌ ۴۰ خورشیدی ساخته و تاکنون در این گنجینه محفوظ است.
به گفته عرب، مولفه‌های نوآوری در خاتم کاری دوره قاجار در این اثر نه تنها نشانی از استمرار و پویایی این هنر بوده، بلکه همواره نوآوری‌هایی نیز در آثار پدیدار گشته است.
او افزود: از جمله این مولفه‌ها به می‌توان به تنوع مواد اولیه و ساخت خاتم پره‌ای که از دوره قاجار به خاتم‌کاری افزوده شده، اشاره کرد.
این هنرمند اظهارکرد: پس از دوره قاجار نه تنها دو مورد یاد شده در آثار مشاهده می‌شود، بلکه مواردی همچون تنوع استفاده از حائل در خاتم معرق را در آثار نیز شاهد هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *