در نشست هنرهای سنتی به روایت اثر «تداوم خاتم-معرق از دوره قاجار تا کنون» به تداوم خاتم معرق در میز تحریر و صندلی تمام خاتم محفوظ در گنجینه گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری پرداخته شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری،سمیرا عرب دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی و هنرمند کارگاه خاتمسازی گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه در این نشست، خاتمکاری را یکی از روشهای تزیین اشیاء چوبی دانست که از دوره آلمظفر آغاز و تاکنون تداوم یافته است.
او با بیاناینکه این هنر در هر دوره ویژگیهای منحصر به فردی داشته که سبب پویایی آن شده تصریحکرد: شیوه خاتمکاری در دوره قاجار با مولفههای نوآوری همراه بوده که برخی نه تنها تا دهههای اخیر تداوم یافته اند بلکه در موارد بسیاری با خلاقیت و نوآوریهایی تا دهههای اخیر روبرو است.
این هنرمند در ادامه به بیان مواردی در خصوص تدام خاتم معرق در میز تحریر و صندلی تمام خاتم محفوظ در گنجینه گروه پژوهشی هنرهای سنتی پرداخت و گفت: این اثر حاصل تلاش و زحمات هنرمندان کارگاه خاتمکاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی(اداره کل هنرهای زیبای سابق) بوده که در دهه ۴۰ خورشیدی ساخته و تاکنون در این گنجینه محفوظ است.
به گفته عرب، مولفههای نوآوری در خاتم کاری دوره قاجار در این اثر نه تنها نشانی از استمرار و پویایی این هنر بوده، بلکه همواره نوآوریهایی نیز در آثار پدیدار گشته است.
او افزود: از جمله این مولفهها به میتوان به تنوع مواد اولیه و ساخت خاتم پرهای که از دوره قاجار به خاتمکاری افزوده شده، اشاره کرد.
این هنرمند اظهارکرد: پس از دوره قاجار نه تنها دو مورد یاد شده در آثار مشاهده میشود، بلکه مواردی همچون تنوع استفاده از حائل در خاتم معرق را در آثار نیز شاهد هستیم.
بدون دیدگاه