تسنیم از قول مدیر بازار فیلم جشنواره فجر خبر داد؛

11:24

مدیر بازار فیلم جشنواره بین المللی فیلم فجر می‌گوید که برخی از داخل به مهمانان بازار فیلم پیام دادند که به جشنواره فیلم فجر نیایید اما آنانی که هر سال به اینجا می‌آیند هیچ وقت با این پیام‌ها تصمیم بر نیامدن نمی‌گیرند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جواهرساز مدیر بازار فیلم جشنواره بین المللی فیلم فجر، این دوره از بازار را سخت‌ترین دوره برگزاری بازار فیلم در تمام ادوار گذشته توصیف می‌کند و دلیل اصلی آن را فشار و آزار رسانه‌ها و برخی چهره‌های داخلی می‌داند که دم به دم رسانه‌های خارجی و معاند برای زمین زدن جشنواره فیلم فجر تلاش می‌کردند.
مدیر بازار فیلم جشنواره فیلم فجر، وضعیت کلی و توضیحات ابتدایی خود را درباره بازار فیلم جشنواره فیلم فجر اینگونه بیان کرد: این دوره در واقع بیست و چهارمین دوره برگزاری بازار فیلم جشنواره فیلم فجر بود که به صورت مجازی و فیزیکال (حضوری) برگزار شد. بعد از چند دوره که جشنواره فیم فجر مستقل برگزار می‌شد امسال بخش ملی و بین الملل تلفیق شد و ما یک جشنواره بین المللی داشتیم.برای تبیین وضعیت کلی بازار باید نکاتی را در ابتدا بیان کنم.
وی گفت: فعالیت دبیرخانه جشنواره بین المللی فجر از از اواخرمردادماه و اوایل شهریورماه شروع شد. در فاصله این چند ماه تا برگزاری جشنواره برای دعوت و شناسایی بازار مهلت داشتیم که اتفاقات بسیار عجیبی رخ داد و گرفتاری‌های زیادی برای ما ایجاد شد. به نظرم باید از بنیان‌گذاران جشنواره فیلم فجر قدردانی کنم. چون این جشنواره آبرو، عزت و اقتدار کشور ما به نظر فرهنگی است. خیلی‌ها به نام جشنواره بین المللی فیلم فجر استفاده می‌کنند و از آن بهره‌مند می‌شوند. حال این بهره‌مندی یا در راستای اهداف شخصی است و یا در راستای اهداف نظام است. اما در هر صورت بهره‌مند می‌شوند.
این مدیر فرهنگی در ادامه با اشاره به تلفیق بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر گفت: ادغام دو بخش ملی و جهانی، با مخالفت‌هایی همراه بود . در ابتدا برای من هم که سه دوره مدریت بازار را داشتم و با بزرگوارانی چون آقایان میرکریمی و عسگرپور کار کرده بودم، این تلفیق سخت بود زیرا با توجه به ترکیب و در کنار هم قرار گرفتن این بخش سختی‌های زیادی را متحمل شدیم. اما باید این اتفاق رخ می‌داد و ما هم پذیرفتیم که باید تلاشمان را بکنیم تا این تلفیق را بعد از چند دوره به مدد و همراهی دبیر محترم جشنواره، آقای امینی و معاون محترم بین الملل ،آقای فرید زاده و همه همکاران خوب جشنواره به منصه ظهور برسانیم و این اتفاق افتاد و نتایج خوبی را هم به دست داد. در هر حال ،برخی دوستان از این تلفیق ناراحت شدند و برخی هم حواشی زیادی ایجاد کردند و به زعم خودشان با پست های سخیف در اینستاگرام و توییتر سعی کردند تا جشنواره بین المللی را کم ارزش جلوه دهند .
جواهرساز با اشاره به حاشیه‌سازی‌ها برای جشنواره فیلم فجر بیان کرد: برخی از داخل ایران به شرکتهای خارجی ایمیل زدند که فیلمهای بخش بین الملل را از جدول نمایشها خارج کنند و غیر حرفه‌ای رفتار کردند و به زعم خودشان تلاش می‌کردند که این جشنواره را زمین بزنند. اما به هر حال مهمانان خارجی و خریداران و فروشندگان که در این بازار در جشنواره‌های قبل شرکت کرده‌اند و این جشنواره را می‌شناسند، هیچ وقت نمی‌آیند با یک یا چند ایمیل تصمیمات غلط بگیرند و نخواهند که در این رویداد حضور داشته باشند.
او درباره نتایج و خروجی‌های جشنواره گفت: در خصوص خروجی‌ها و دستاوردهای امسال بازار فیلم جشنواره بین المللی فیلم فجر، باید در ابتدا اشاره کنم به چند پاویونی که تشکیل دادیم. امسال باتوجه به شرکت کنندگان زیادی که از سوریه، روسیه، لبنان و عراق داشتیم چهار پاویون تشکیل دادیم. جدای از آن 30 غرفه ایرانی وخارجی که تعداد بیشتر آن هم به خارجی‌ها تعلق داشت، اعم از خریداران و فروشندگان و بیش از 21 کشور جهان بود که در آن شرکت داشتند و از حضور در جشنواره رضایت کامل داشتند. شیطنتی یکی از دوستان کشور همسایه ایجاد کرد که آن شیطنت هم ثابت شد که صحت ندارد و ادعای دروغ نسبت به جشنواره فیلم فجر روا داشته است. در خصوص بحث تعاملات انجام شده و ورکشاپ‌ها و بازار فستیوال‌ ، باید بگویم که شکر خدا امسال ورکشاپ‌های خوبی داشتیم. دو مدرس از روسیه داشتیم که یکی مدرس انیمیشن و دیگری کارگردان سینمای روسیه بود که دو کارگاه داشتند. یک کارگاه دیگر در خصوص صنعت IVR‌ بود که مدرس آن از هند آمده بود. کارگاه دیگر مجازی و بسیار جالب بود که این کارگاه آموزشی در خصوص شخصیت‌های مجازی بود که چطور می‌شود از شخصیت‌های مجازی بازی گرفت و از آنها به عنوان هنرپیشه استفاده کرد. بخش تاک شو با مدیریت اقای علیزاده که از همکاران قدیمی و پیشکوست ما هستند که هم بنیاد فارابی و جشنواره فیلم فجر که 40 سال است از خدمات ایشان استفاده می‌کنند، برگزار شد.
مدیر بازار فیلم جشنواره نیز در خصوص خرید و فروش‌ها گفت که اتفاقات خوبی افتاد. بعد از کرونا دوباره بازار فیزیکال شد و توانستیم خریداران و فروشندگان را به صورت حضوری داشته باشیم. پروژه های تولید مشترک و راه اندازی مستر کلاس های آموزشی برای برخی کشورهای شرکت کننده، بعد از اتمام جشنواره ، از جمله خروجی های خوب این دوره از بازار فیلم بود . طرفین قرار داد معاملات و ملاقات‌های خوبی داشتند که به صورت فیزیکال زیاد بود در همین حال به صورت مجازی هم بود که از 5 فوریه تا 1 مارچ ادامه دارد و دوستان در قالب پلتفرم دلیکیت سلکت اعم از خریداران و فروشندگان سینمایی و سریال تلویزیونی، انیمیشن، و مستند هم دیدار مجازی دارند. همچنین قرار است پیمایشی را در قالب شرکت‌های خارجی در بازار چه فیزیکال و مجازی انجام دهیم و نتیجه آنها را هم در فرصت اعلام خواهیم کرد
او در پایان گفت: .در دوران سختی این تلفیق را تجربه کردیم و فشار سختی به مجموعه بین الملل فجر آمد و بیشتر این فشار از داخل بود. نکته آخر اینکه افرادی که منافع شخصی و فردی شان دچار مخاطره شده بود کار حرفه‌ای و درست را به خواست و نیت امیال شخصی تقلیل دادند و با کوته نظری و کینه توزی و عدم رعایت اصول اخلاقی، همکاران بین الملل را که سالیان طولانی در این عرصه حضور دارند و به فعالیت حرفه‌ای خود می‌پردازند، مورد طعنه و شماتت و تحقیر قرار دهند. حال آنکه خود آنها بهتر از هر کس دیگر، از پیچیدگی و سختی این دوره آگاه بودند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *