12:27

چاپ دوم نمایش‌نامه‌ی آتمن نوشته‌ی بهزاد صدیقی به تازگی توسط نشر عنوان منتشر شد.
به گزارش رسیده، کتاب نمایش‌نامه‌ی آتمن با ویراستاری پریسا سعید زاده، در 43 صفحه‌ی قطع پالتویی به قیمت 300000 ريال و با شمارگان 200 نسخه در دی ماه جاری توسط نشر عنوان به بازار کتاب راه یافت.
براساس این گزارش، نمایش‌نامه‌ی آتمن که اقتباسی از داستان جروم دیوید سالینجر است با چهار شخصیت در چهار صحنه نوشته شده و پیش از این نیز با استقبال علاقه‌مندان ادبیات نمایشی و نیز منتقدان تئاتر رو به رو شده بود. همایون علی‌آبادی، رامین فناییان، مصطفی محمودی علی‌رضا نراقی و … از جمله منتقدانی هستند که پیش از انتشار مجدد آن به نقد مکتوب و شنیداری این اثر در مطبوعات و رسانه‌های جمعی پرداخته بودند.
همایون علی‌آبادی در یادداشتی که بر این نمایش‌نامه نوشته و منتشر کرده بود، معتقد است: «برای من آن‌چه مهم است درهم‌آمیزی ماهرانه‌ی شرق و غرب در این اثر است که با قلم درام‌نویس ما بافتار و ساختاری زیبا یافته است. حتی رستورانی هم که بازی‌گران مجموعه‌ای از کارهای‌شان را آنجا بازی می‌کنند، چیزی است برگرفته از نوعی بودیسم شرقی… آری بازی‌نامه‌های بهزاد صدیقی متون اجرا هستند. از همین رو هنگام بازخوانی دریچه‌ی ذهن را به روی صحنه باز می‌کنند و ماحصل آن‌چه دیده و شنیده می‌شود، تئاتریکالیته است و صحنه.»
رامین فناییان در بخشی از نقد منتشرشده‌ی خود درباره‌ی این اثر در روزنامه‌ی شرق چنین نوشته بود: « کوشش بهزاد صدیقی به عنوان نویسنده از این منظر قابل تأمل است که نمایش‌نامه‌ی آتمن بوی شعارزدگی در باب فلسفه و دین نمی‌دهد و با یک روایت ساده و سرراست، به مقصود می‌رسد… نمایش‌نامه‌ی آتمن به لحاظ شکلی، همه‌ی نکات حرفه‌ای را رعایت می‌کند و با تکیه بر عناصر نمایش‌نامه‌نویسی، موقعیت نمایشی ایجاد می‌کند. نویسنده شخصیت‌ها را در جای خود به درستی معرفی می‌کند و به منظور بسط آن‌ها و فضاسازی و روایت، دیالوگ‌ها کارایی خوبی دارند.»
در پایان این گزارش یادآور می‌شود صدیقی برای انتشار مجدد نمایش‌نامه‌ی آتمن، این اثر را پس از بازنویسی در اردی‌بهشت‌ماه سال 1399، به نشر عنوان سپرد و اکنون چاپ دوم این کتاب، چاپ نخست نشر عنوان محسوب می‌شود.
لازم به یادآوری است پیش از این، چاپ نخست این کتاب توسط نشر بوتیمار و هم‌چنین در شماره‌ی 11 و 12 فصل‌نامه‌ی نمایش‌نامه در سال 1395 منتشر شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *