14:39

بالاخره جشنواره چهل و یکم به ایستگاه پایانی رسید جشنواره ای که برخلاف تصور برخی با شکوه خوبی برگزار شد و ثابت کرد که سینما را نمی‌توان تحریم کرد.
به گزارش ایرنا، آخرین روز جشنواره چهل و یکم فیلم فجر با “آنها مرا دوست داشتند” آغاز شد. فیلمی که طی روزهای اخیر خبرهای خوبی از آن منتشر شده بود و سوژه متاثر کننده آن نیز توانست نظر مخاطبان را تا حدودی به خود جلب کند.
اما آنچه در این روز بیش از فیلم در میان خبرها پر بازدید شد اتفاق های کنفرانس خبری فیلم بود. کنفرانسی که بخش اعظم آن به انتقاد از بازیگر سالاری گذشت. در این کنفرانس عنوان شد یکی از بازیگران این فیلم برای حضور در این نشست، تقاضای ۲۰۰ میلیون تومان کرده است. این نشست پر انتقادترین نشست جشنواره امسال بود.
دومین فیلم این روز “سینما متروپل” بود فیلمی که انتظار چندانی نمیرفت تا بتواند خود را به اکران خانه رسانه برساند اما در حالی که بیش از یک ماه زمان تا پایان مراحل فنی فیلم باقیمانده است فیلم به نمایش درآمد و توانست نظرهای بسیاری را به خود جلب کند.
فیلم محمد علی باشه آهنگر اگر چه غافلگیری بزرگ جشنواره در روز آخر محسوب میشود بلکه یک غافلگیری دیگر را جدای از کیفیت خوب خود به ثبت رساند و آن اینکه با کسب ۱۲، نامزدی پرافتخارترین فیلم در فهرست نامزدهای جشنواره امسال محسوب میشود حال آن که کمتر کسی فکر میکرد که این فیلم بی ادعا بتواند به چنین جایگاهی
برسد.
آخرین روز جشنواره یکی از شلوغ ترین روزهای آن در خانه رسانه بود. ترافیک سنگینی در اتوبان نیایش شکل گرفته بود که به دلیل تکمیل ظرفیت پارکینگ خودروها مجبور به پارک در حاشیه اتوبان بودند.
در برج میلاد نیز شاهد جمعیت بیشتری بودیم به طوری که ترافیک سنگینی پیش از نمایش سانس نخست خانه جشنواره در ورودی مرکز همایش ها شکل گرفت و در داخل سالن نیز به تعداد بسیار اندکی صندلی خالی برای نمایش هر دو فیلم یافت میشد.
نکته جالب نمایش های روز پایانی، آنکه با وجودی که سالنها یکی از بیشترین میزان ضریب اشغال خود طی ۱۰ روز را تجربه میکردند اما تعداد بسیار اندکی از مخاطبان سالن را ترک کردند که اتفاق خوبی محسوب میشود.
ساعات پایانی جشنواره به نشست دبیر جشنواره پیوند خورد و با وجودی که کنفرانس خبری دوم نیز پایان یافته بود اما نفرات بسیاری منتظر ماندند تا دبیر جشنواره به سالن ورود کرده و اسامی هیات داوران و نامزدهای بخش های مختلف را اعلام نماید.
این اعلام اسامی با پوشش حداکثری رسانه ها همراه بود و حتی برخی رسانه ها که تلاش کردند تا اخبار جشنواره طی ۱۰ روز اخیر را پوشش ندهند نیز بازتاب خوبی از اسامی هیات داوران و نامزدهای جشنواره داشتند و این خبر خیلی زود به یکی از اخبار پربازدید در فضای مجازی تبدیل شد.
در برج میلاد نیز جمعیت بسیاری منتظر ماندند تا مراسم نورافشانی ساعت ۲۱ را تماشا کنند. اتفاقی که با تحلیل و بررسی نامزدها همزمان شد و در گوشه های محوطه برج میلاد میشد ردپای هنرمندانی را شناسایی کرد که مشغول اظهار نظر راجع به نامزدها و جشنواره امسال بودند.
در آخرین ساعات روز پایانی جشنواره یک ابتکار عمل خوب هم صورت پذیرفت و طی آن برخی فیلمسازان خارجی حاضر در جشنواره امسال مقابل خبرنگاران نشستند تا به سوالات آنها پاسخ دهند. جلسه ای که البته با استقبال خوبی همراه بود و نوع پاسخگویی مهمانان خارجی نشان می داد که آنها آشنایی خوبی از جشنواره فجر و کارگردانان شاخص سینمای ما دارند.
یکی از جالبترین سوالاتی که در این نشست مطرح می شد فیلمسازان ایرانی مورد علاقه این چهره ها بود. در پاسخ به این پرسش نام هایی چون عباس کیارستمی، مجید مجیدی، اصغر فرهادی، جعفر پناهی و حتی محسن مخملباف آورده شد.
برای روز دهم جشنواره بر تعداد فیلم هایی که به سانس فوق العاده رسیده اند افزوده شد. برای این روز فیلم هایی چون “کت چرمی”، “سرهنگ ثریا”، “جنگل پرتقال”، “یادگار جنوب” و “کاپیتان” به سانس فوق العاده رسیدند همچنین استقبال از فیلم هایی چون “بچه زرنگ” و “شماره ۱۰” نیز خیره کننده توصیف می شود.
البته این یک رسم نانوشته است که همواره آخرین روز سینماهای مردمی شلوغ ترین روز آن است چرا که مخاطبان بسیاری تلاش میکنند تا بلیت فیلم هایی که نامزدی بیشتری را به دست آورده اند تهیه کرده و به تماشای آن فیلم ها بنشینند. بنابراین باید منتظر بود تا برای امروز (شنبه) به عنوان آخرین روزی که فیلم های جشنواره در سینماهای مردمی نمایش داده میشوند مخاطبان بیشتری به نسبت ۱۰ روز اخیر به سینما بروند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *