13:27

استاد رضا بدرالسماء نگارگر اصفهانی که یکی از داوران نخستین فراخوان رقابت نقاشی آبرنگ «نقش عشق» است گفت: نقاشی به عنوان یک هنر دارای زبان جهانی است و می تواند پیام امام حسین (ع) را به گوش جهانیان برساند.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، فراخوان نخستین رویداد رقابتی نقاشی آبرنگ «نقش عشق»  به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) منتشر شده و علاقه مندان تا بیست شهریورماه فرصت دارند تا در محورهای موضوعی (آیین های عزاداری،اماکن متبرکه،پیاده روی اربعین) و موضوع آزاد مرتبط با محرم و بخش ویژه عاشورا زمینه ساز ظهوربه تولید اثر و شرکت در این رقابت بپردازند.
به همین مناسبت به گفت و گو با استاد رضا بدرالمساء داور این فراخوان پرداختیم که در زیر می خوانید.

تولید آثار تجسمی به ویژه هنر نقاشی چقدر در ماندگاری فرهنگ عاشورا می تواند موثر باشد؟
همه افراد می توانند در اشاعه قیام حضرت ابا عبدالله حسین (ع) سهمی داشته باشند، هنرمندان نیز می توانند با هنرخود در این مسیر قدم بردارند. آثار تجسمی نیز با توجه به عدم نیاز به تکلم و نوشتار به عنوان زبان بین المللی در اشاعه فرهنگ عاشورایی تاثیر به سزایی دارد. از این طریق می‌توان قیام امام حسین (ع) و اتفاق ناگواری که بر خاندان پیامبر گرامی اسلام رخ داد و ظلم بزرگی که بنی امیه در حق اهل بیت (ع) و اسلام ایجاد کرد را با این زبان به عموم مخاطبان عرضه کرد. هنرمند می تواند پیام امام حسین (ع) را که در آخرین لحظات فرمودند، “هل من ناصر ینصرنی؟” را به گوش جهانیان برسانند تا هر کسی به اندازه توان خود یاری رسان فرهنگ عاشورایی باشد. امروزه هنرمندان جوان ما علاقه مند به این موضوع بوده و خوشبختانه حوزه هنری این امکان را فراهم کرده است که این هنرمندان هنر عاشورایی خود را عرضه کنند.

چگونه می توان با زبان نقاشی به بیان این پیام پرداخت؟
همانطور که اشاره شد نقاشی به عنوان یک هنر و دارای زبان جهانی می تواند موثر باشد. ائمه گرامی اسلام به اشاعه این فرهنگ (عاشورایی) حتی با قطره اشکی سفارش کرده اند. مسلما آثار هنری نیز از قدیم الایام برای احیای فرهنگ عاشورایی استفاده می شده است. پرچم، تزئینات مورد استفاده در هیئت ها، روضه ها و … همه در این زمینه تولید شده و هنرمندان بدین وسیله به دنبال انتقال مفاهیم بوده اند. به نظر می رسد امروزه نیز باید با آثار تجسمی به انتقال این فرهنگ کمک کنیم.

ظرفیت نقاشی آبرنگ را در این حوزه چطور ارزیابی می کنید؟
آبرنگ نوعی تکنیک محسوب می شود و هدف انتقال مفاهیم از طریق آبرنگ است. یکی از ویژگی های آبرنگ انجام این هنر در کوتاه مدت و زمان کم است که باعث می شود حس هنرمند در مدت زمان کوتاهی روی بوم منتقل شود و بر مخاطب نیز تاثیر بگذارد. اما با غالب شدن زمان، حس از میان می رود و هنرمند بیشتر درگیر تکنیک می شود. علاوه بر این نباید فراموش کرد که آبرنگ با روحیه انسان خصوصا، شرقی ها که روحیه لطیف تری دارند، سازگاری بیشتری دارد و بهتر می توانند با این هنر ارتباط برقرار کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *