12:54

در راستای حفظ و اشاعه هنرهای سنتی و ملی ایران، نقاشی گل و مرغ دوران قاجار روی کاشی با رنگ‎های شیشه در قالب طرح پژوهشی توسط هنرمند گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریف‌زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز 5خرداد 1400با اعلام این خبر گفت: نقاشی گل و مرغ دوران قاجار روی کاشی با رنگ‎‌های شیشه توسط ساناز خلعتبری هنرمند رشتۀ نگارگری انجام شده است.
او نقاشی گل و مرغ در دورۀ قاجار را یکی از جنبه‏‌های درخشان هنر این دوران خواند که بازشناسی آن کمک شایانی به شناخت قابلیت‏‌های این هنر و تحولات آن تا دورۀ قاجار می‎‌کند.
وی با بیان اینکه مطالعۀ این آثار نشان می‌دهد که این هنر در امتداد نقاشی گل و مرغ در دوره‎های قبل یعنی صفویه و زندیه قرار دارد تصریح کرد: عناصر تصویری این هنر با هویت و فرهنگ ایرانی خود را هماهنگ می‏‌سازد.
به گفته شریف زاده این نوع از نقاشی ارتباط معنایی بسیار نزدیکی با ادبیات منظوم ایرانی داشته و دارای نشانه‎‌های مشترکی مانند گل و مرغ است.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، عناصر گل و مرغ در نقاشی ایرانی در دورۀ قاجار را دارای معنای نمادین دانست و افزود: در این نوع نقاشی کانون توجه اصلی بر مبنای مرغ و نمادی از عرفان اسلامی و اشراق و باورهای عارفانه است.
او مرغ در عرفان ایران اسلامی را تجلی روح خواند و گفت: طرح نقاشی گل و مرغ بر روی کاشی به روش نقطه‏ پرداز با رنگ‏های شیشه مربوط به دوران قاجار در ابعاد 30در 25 سانتی‎متر در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .
شریف زاده اظهار داشت: شیوۀ نقاشی روی کاشی با رنگ‏های شیشه که قابلیت پخت از دمای 540 تا 570 درجۀ سانتی‏گراد را دارد یکی از شیوه‏‌هایی است که می‏ توان جهت نشان دادن ظرافت‌ها و نقطه‌پردازی‌هایی که در نقاشی‏‌های گل و مرغ دورۀ قاجار بوده استفاده کرد چرا که با استفاده از رنگهای لعابی نمی‌توان به خوبی ظرافت و همینطور نقطه‏‌پردازی نقاشی‏ های دورۀ قاجار را به تصویر کشاند.
رییس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی گفت: به همین منظور و جهت به تصویر کشاندن زیبایی و ظرافت‌های نقاشی‏‌های گل و مرغ دورۀ قاجار استفاده از این رنگ ها (رنگ شیشه)‌ روی کاشی در دستور کار قرار گرفت.
او در تشریح مراحل کار اظهار کرد: پس از انداختن تصویر گل و مرغ ‌روی کاشی، با استفاده از رنگهای شیشه و ترکیب این رنگ با بنزین یا تربانتین که حلال این رنگ‏هاست، رنگ‏‌گذاری و سپس نقطه‌‎پردازی و سایه روشن نقوش انجام می‌شود.
وی در پایان تصریح کرد: پس از اتمام کار، اثر در کوره با دمای840 تا 570 درجۀ سانتی‎گراد پخته و به این ترتیب طرح روی کاشی تثبیت می‏شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *