9:45

کارگردان سرود-نمایش «عطر آدم» معتقد است سرودخواندن از اشکال قدیمی تئاتر و ماناترین حالت هم‌ندایی بین افراد یک جامعه است.
به گزارش مهر، سرود-نمایش «عطر آدم» به کارگردانی مهدی فرشیدی‌سپهر اثری است که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. فرشیدی‌سپهر در حوزه تئاتر و به ویژه تئاتر برای گروه سنی کودک و نوجوان فعال بوده و آثار قابل توجهی را چه در مقام کارگردان، بازیگر یا نویسنده برای این گروه سنی به صحنه برده است.
در «عطر آدم» به عنوان جدیدترین تجربه این کارگردان تئاتر، به ترتیب سن مهرک مهدی، ماهک مهدی، اَفرا فردافشار، محمدسروش علیشاهی، نامی تابعیان، هوراد وجدان‌زاده، مبینا اکبری، یاسمین کاظمی، آریانا کیهانفر، هلیا هاشمی، سجاد حسینی، سبا همزه، ویانا قلی تبار، نفس صادقی، مهیار اسدی، عباس اکبری، پویا طهماسبی، فاطمه کریمی، معین قوی، فاطیما گلچین، زهرا کریمی، خالق استواری، مهدی فرشیدی‌سپهر، روشنک کریمی، مریم علوی، مریم میرطاهری، ملیحه اکبری، حمیدرضا ملاحسینی، لیلا حسینی، محسن صادقی، مریم منصوری به عنوان بازیگر حضور دارند.
در خلاصه این اثر نمایشی آمده است: «اقشار گوناگون مردم در کنار هم سرود می‌خوانند. بدون سفارش و اجبار، سرودهایی که تا به حال نشنیده‌ایم. سرودهایی راجع به شما می‌خوانند.»
فرشیدی‌سپهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره روند تولید سرود-نمایش «عطر آدم» توضیح داد: فراخوانی عمومی منتشر کردم مبنی بر اینکه قصد تولید یک تئاتر را دارم. در این فراخوان اعلام کردم هر کسی، با هر میزان از دانش بازیگری و هر سنی می‌تواند در این کار شرکت کند. تنها شرط دوام آوردن در مسیر تمرین‌ها و احترام و ادب نسبت به اعضای دیگر است. بعد از انتشار فراخوان متقاضیان زیادی آمدند اما تعداد اندکی در مسیر دوام آوردند که با همین تعداد کار را شروع کردیم و ادامه دادیم.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فعالیت خود در حوزه تئاتر کودک و نوجوان و دغدغه‌هایی که در انتخاب موضوع و کار برای این گروه سنی دارد، ضرورت تمرکز بر حوزه «سرود» در تجربه جدیدش بر چه اساسی بوده است؟ یادآور شد: سرودخواندن از قدیمی‌ترین اشکال تئاتر است و هم‌آوازی و هم‌آهنگی نیاز اجتماعی است که از فاصله بین اقشار و افراد در رنج است. از منظر بنده این لطیف‌ترین و ماناترین حالت هم‌صدایی بین افراد یک جامعه است، بوده و خواهد بود.‌
کارگردان «عطر آدم» درباره اینکه آیا ترکیب متنوع بازیگران به لحاظ سنی در این اثر برای گسترده‌کردن دایره مخاطب و جامعه هدف اثر به لحاظ گروه سنی بوده است یا نه؟ اظهار کرد: خیر. این افراد نمایشگر جامعه هستند؛ تصویری کلی‌ از افراد و طبقات مختلف اجتماع امروزی ایرانیان معاصر.
فرشیدی‌سپهر درباره سرودهای استفاده شده در سرود-نمایش «عطر آدم»، تاکید کرد: ما ۱۴ سرود غیر سفارشی می‌خوانیم که حتی در مورد موضوع مستقیمی هم نیستند، بلکه سرودها، صرفا به تماشاگر این موقعیت را می‌دهند که برای دقایقی عمیقا و بدون نقاب با خودش خلوت کند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر در پاسخ به این پرسش که با توجه شرایط کنونی اقتصاد تئاتر که اکثر آثار به سمت گیشه و فروش سوق پیدا کرده‌اند تولید و اجرای آثاری که جنبه هنری و تفکری دارند با چالش‌های متعددی مواجه می‌شوند، چالش‌های برای «عطر آدم» چه بود؟ تصریح کرد: معلم‌ ما می‌گوید هنرمند نباید تحت تاثیر محیط پیرامونش قرار بگیرد بلکه باید محیط پیرامونش را تحت تاثیر عملکرد خود قرار دهد. ما چالش‌های گوناگونی داشتیم که همه را یکی یکی رفع کردیم. حالا تنها چالش ما، خبررسانی به تماشاگران است.
وی درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای تداوم اجراهای «عطر آدم» در سالن‌ها، مناطق و نقاط دیگر کشور دارد یا نه، اظهار کرد: آرزویم این است اما برنامه‌ای نداریم چون انتقال‌دادن ۴۰ نفر به یک شهر یا یک منطقه در حال حاظر از توان اجرای ما خارج است. به محض امکان، این کار را ادامه می‌دهیم.
سرود-نمایش «عطر آدم» تا ۳۱ فروردین، ساعت ۱۹:۳۰، در سالن شماره ۲ پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.
عکس از محمد رضایی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *