17:34

کسب وکارهاي مرتبط با گردشگري، از جمله صنايع هتلداري (اقامت)، صنايع غذايي، حمل و نقل و خدمات مسافرتي، رستوران ها و خرده فروشان و عمده فروشان، صنايع‌دستي، تفريحي و سرگرمي و ساير فعاليت‌هاي مرتبط، در دوران کرونا بيشترين زيان را ديده‌اند.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ارشک مسائلی عضو هیات علمی گروه پژوهشی گردشگری، این مطلب را 29 آذر 1401،در نشست تخصصی هفته پژوهش اعلام کرد وگفت: سازمان بهداشت جهانی، کوويد 19 را در 12 مارس 2020 به عنوان يک بيماری همه‌گير (پاندمی) معرفی کرد وکشورها به منظور جلوگيري از گسترش کوويد 19، محدوديت‌هاي سفر و فاصله‌گذاري‌هاي اجتماعي (فيزيکي) اعمال کردند که اثرات منفي چشم‌گيري بر فعاليت‌هاي اقتصادي ايجاد کرد که نياز به تماس‌هاي اجتماعي و انساني زياد داشتند.
او افزود: کسب وکارهاي مرتبط با گردشگري، از جمله صنايع هتلداري (اقامت)، صنايع غذايي، حمل و نقل و خدمات مسافرتي، رستوران ها و خرده فروشان و عمده فروشان، صنايع دستي، تفريحي و سرگرمي و ساير فعاليت‌هاي مرتبط، در دوران کرونا بيشترين زيان را ديده‌اند.
مسائلی در بیان استراتژي‌های جوامع در مقابل کرونا به فاصله‌گذاري اجتماعي، محدوديت‌هاي عبور و مرور و مسافرت، قوانين منع رفت و آمد، کمپين‌هاي ماندن در خانه، قرنطينه اجباري، محدوديت در مکان‌های شلوغ از جمله پاساژها، مدارس و بازارها، توقف مسافرت‌هاي عمومي، گردشگري و اوقات فراغت خانوارها اشاره کرد و به تشریح هر یک پرداخت.
این عضو هیأت علمی در بیان اثرات اقتصادی گفت: 84.86 صدم درصد کاهش به دلیل صنایع مرتبط با گردشگری، 19.09 درصد کاهش به دلیل اثرات غیرمستقیم و 9.06 درصد کاهش به دليل کاهش درآمد خانوارها (ناشي از کاهش حقوق و دستمزد، اجاره و سود)، خريد از ساير بخش‌ها نيز در مجموع کاهش مي يابد.
او در تشریح اثرات اشتغال تصریح‌کرد: قريب به 1.87 درصد کاهش اشتغال و افزايش بيکاري ايجاد مي‌شود که 1.23 درصد آن اثرات مستقيمي است که بر اثر کاهش ورود گردشگر در صنعت گردشگري ايجاد کرده و قريب 0.64 درصد نيز بر اساس روابط بين‌بخشي، بخش‌هاي مختلف مرتبط با گردشگري است.
مسائلی گردشگری را صنعتی کاربر خواند و گفت: به همین دلیل اثرات بر اشتغال از اثرات بر تولید بیشتر است و بر اساس ضرايب اثرات مستقيم و غيرمستقيم، مقدار شغل‌هاي از دست رفته مستقيم قريب به 299 هزار شغل و تعداد شغل‌هاي غيرمستقيم از دست رفته قريب به 157 هزار شغل بوده که در مجموع 456 هزار شغل از دست رفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *