14:09

تنوع منابع، اصالت و ارزش‌های میراثی باعث شده که بینش‌های حفاظتی و پاسخ‌های مرمتی الزاما متفاوت باشند به همین لحاظ برای حفظ اصالت یک منبع فرهنگی با توجه به زمنیه خاص آن لازم است بطور خاص مطالعه و تفسیرهای مجددی صورت گیرد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمد‌حسن طالبیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران این مطلب را 24 بهمن 1400 درنشست تخصصی دومین روز از نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری مطرح کرد و افزود: بطور کلی موضوع حفاظت و مرمت به عنوان یک فرآیند فرهنگی با چگونگی درک ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر تاریخی ارتباط تنگاتنگی دارد.
او تصریح‌کرد: کیفیت درک اصالت شهر تاریخی به میزان درک ویژگی‌ها و ارزش‌های خاص آن بستگی دارد.
طالبیان افزود: تنوع منابع، اصالت و ارزش‌های میراثی باعث شده که بینش‌های حفاظتی و پاسخ‌های مرمتی الزاما متفاوت باشند به همین لحاظ برای حفظ اصالت یک منبع فرهنگی با توجه به زمنیه خاص آن لازم است بطور خاص مطالعه و تفسیرهای مجددی صورت گیرد.
استاديار مرکز آموزش عالي ميراث فرهنگي، با اشاره به برخی تعاریف و معیارهای اصالت در مباحث میراث جهانی گفت: یکپارچگی یا تمامیت به حالتی اشاره می‌کند که یک چیز تمامی مولفه‌های خود را در بر داشته، نشکسته، تقسیم نشده وکامل است ، به لحاظ مادی تمام و کمال حریم آن محفوظ مانده، بری از لطمه ذاتی خواه برای یک شی خواه برای یک متن ادبی و به طور کلی بیانگر یک وضعیت است.
طالبیان با بیان‌اینکه در یک شهر تاریخی منظور یکپارچگی در طول تاریخ یعنی اثر و رابطه آن با بستر و لایه های مختلف تاریخی است، سه مولفه مهم یکپارچگی را یکپارچگی ساختاری، یکپارچکی عملکردی و یکپارچگی بصری عنوان کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به بیان برخی از ویژگی‌های تاریخی و تجربیات حفاظت در شهرهای یزد همدان و ماسوله پرداخت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *