مشاور وزیر ارشاد خبر داد:

10:36

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تفاهم این وزارتخانه با صدا و سیما (ساترا، سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) خبر داد و گفت: دغدغه مشترک ما صیانت از خانواده، کودکان و نوجوانان و ارتقای محتوا و پالایش محتوا در فضای مجازی است.
حجت الاسلام حامد حاجی ملامیرزایی در گفت‌وگو با ایرنا با تشریح جزئیات تفاهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی)، گفت: شخص دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این موضوع موضع گیری‌هایی کرده اند اما نکته و صحبت‌های من ناقض سخنان وزیر محترم که تصمیم گیر در این حوزه هستند، نیست و در تکمیل تبیین این موضوع عرض می کنم.

تاکید بر صیانت از خانواده در فضای مجازی
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما بطور مرتب تاکید کرده و می کنند که دغدغه مشترک آنها صیانت از خانواده، صیانت کودکان و نوجوانان و ارتقای محتوا و پالایش محتوای فضای مجازی است.
حاجی ملامیرزایی ادامه داد: امروز از هر عنصر دلسوز درباره فرهنگ کشور سوال کنید بطور یقین درباره موضوع صیانت از خانواده ، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و همچنین ارتقای محتوا و پالایش محتوای فضای مجازی اذعان می کنند. فکر می کنم این اتفاق حتی قبل از این مصوب و مکتوب شدن آن مرتب از طرف همه احصا شده و این مورد اجماع همه بوده و می تواند این اجماع را تسهیل کند.

ضرورت ارتقای محتوای فرهنگی در کشور
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: از قبل از نوشته‌ها و توافق‌ها که الان صحبت آن هست و مد نظر است، آحاد دلسوزان، فعالان فضای مجازی، مسئولان کشور بر ضرورت ارتقای محتوای فرهنگی در کشور تاکید داشته و دارند.
حاجی ملامیرزایی با بیان اینکه فرهنگ و هنر اصالتا قداست دارد و فرهنگ ایرانی – اسلامی در طول تاریخ قداست داشته و همه به آن توجه کرده اند، تاکید کرد: مفاخر ما در گرو فرهنگ ما هستند و فرهنگ ما حاصل زحمات مفاخر ما در طول تاریخ بوده است از این رو نمی توانیم از آن به راحتی صرف نظر و گذشت کنیم.

هیچ دلسوز ایرانی در موضوع فرهنگ غیرت را کنار نمی‌گذارد
به گفته وی، هیچ دلسوز ایرانی با هر اندیشه، تفکر، ایدئولوژی و سلیقه‌ای در حوزه مدیریت فرهنگی و حاکمیتی و غیر حاکمیتی پیدا نمی کنید در موضوع فرهنگ غیرت را کنار بگذارد لذا آحاد ایرانیان نسبت به فرهنگ خود، مردم پایه بودنش، خانواده محور بودنش، اخلاق مدارانه بودنش راجب مولفه ها دلسوزان کشور تاکید داشته و نظر دارند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این نیست که الان بخواهیم توافق کنیم ما دارای یک اجماع ملی و عزم ملی در حوزه‌های دغدغه‌های غیرتمندانه فرهنگی هستیم که هیچ فردی حاضر نیست از آن عبور کرده و کنار برود اما به لحاظ اجرایی بطور یقین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد تا الان موضوعات فرهنگی جوری بودند که دستگاه‌ها به لحاظ ماموریت سنتی خط فاصله‌ای داشتند و هرکدام در حوزه خود عمل می کردند.

ادغام ماموریت‌های سنتی با شکل‌گیری سکوها و پلتفرم‌ها
حاجی ملامیرزایی اضافه کرد: به عنوان مثال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا حالا در موضوع کتاب ماموریتی داشت و اقدام و انجام می داد؛ صدا و سیما در حوزه تولید سریال و خبرگزاری و موضوعات مختلف ماموریتی داشتند که انجام می دادند، سایر دستگاه‌هایی که نقش فرهنگی دارند ماموریت های خود را در فضای سنتی تعریف شده انجام داده و نقش نظارتی و حاکمیتی خودشان را داشتند حالا اتفاقی که افتاده در حوزه فضای مجازی با ظهور و بروز فناوری‌های نوظهور حوادثی در حال وقوع پیوستن است سکوها و پلتفرم‌هایی شکل می‌گیرند که موجودیت‌هایی در فضای مجازی شکل می گیرند که اینها به لحاظ در هم تنیدگی ماموریت‌های سنتی ما را با هم ادغام کردند.

شکل‌گیری سکوها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پدیده‌هایی وجود دارند تحت عنوان سکوها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان که هم فیلم پخش و اکران می‌کنند و در عین حال نیز پیام می‌دهند و هم کار خبر رسانی را انجام می دهد مجموعه‌ای از اقداماتی را بصوت در هم تنیده با مخاطب زیاد فراهم می کند که خیلی دشوار است بگوییم در این با هم تنیدگی‌ها با فانکش‌های متفاوت نقش کدام نهاد حاکمیتی در تنظیم‌گریش موثرتر است و او می تواند اولویت داشته باشد پس اساسا اتقافی می‌افتد که این نزاها، بحث‌ها، گفت و شنودها بی مورد است.

تاکید بر بازآفرینی، باز تعریف در ماموریت‌های دستگاه‌ها متناظر با تحولات فضای مجازی
حاجی ملامیرزایی همچنین در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی براینکه بارها در احکامشان اشاره کردند که «باید دنبال یک بازآفرینی، باز تعریف در ماموریت های ساختاری و حاکمیتی دستگاه‌ها متناظر با تحولاتی که فضای مجازی به ما تحمیل می‌کنند باشیم، اظهار داشت: تا الان موضوع کتاب لگوتارتوریش با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود اما اگر همین کتاب بصورت صوتی و اینفوگرافیکی و قالب‌های مختلف در فضای مجازی به عنوان محتوای دیجیتال مطرح و بحث شود دستگاههای مختلف درباره آن مدعی خواهند شد.

برگزاری مستمر نشست‌های صمیمی و هم افزا با موضوع کودک و نوجوان
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اساسا برنامه‌ها چیست؟ ما از قبل از تفاهم‌نامه‌ها، دنبال این بودیم نشست‌هایی را در ماه های گذشته بصورت مستمر بسیار صمیمی و هم افزا با تاکید بر مشترکات و دغدغه‌های فرهنگی و کنترل آسیب‌های اجتماعی با موضوع کودک و نوجوان اخیرا داشتیم؛ موضوعی بود که همه صاحبنظران در لایه‌های مختلف زیست بوم فضای مجازی بر کودک تاکید کردند.

ممیزی و نظارت محتوای فرهنگی تاکید همه پیام رسان‌ها
حاجی ملامیرزایی به نشست و جلسات مختلف با سکوها و پلتفرم‌ها در حوزه «وی او دی»، «پیام رسان‌ها اشاره کرد و گفت: همگی آنها تاکید دارند که ممیزی و نظارت محتوای فرهنگی را طالب هستند و نمی خواهند فعالیتی کنند که مخل فرهنگی باشد از این رو همه دنبال این هستیم که این موضوع به نحو احسن در سطح جامعه و کشور ارائه و اجرا شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *