17:36

مراسم تشییع پیکر محمد گل‌جامجو، عکاس مراسم ازدواج تختی پس از بدرقه دوستارانش در خانه هنرمندان، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا، صبح امروز مراسم تشییع پیکر محمد گل‌جامجو در خانه هنرمندان با حضور خانواده و علاقمندان وی، با سخنرانی روشن نوروزی مدیر آژانس عکس ایران ایمیج آغاز شد؛ وی در این سخنرانی گفت: نخستین بار مرحوم گل جامجو در خانه هنرمندان دیدم اخرین بار نیز با وی در مراسم تشیع پیکر مرحوم کاظم درم بخش دیدار کردم.
در این مراسم بخشی از فیلم مستند جام عکاسی که در خصوص گل جامجو پخش شد؛ همچنین اعضای انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، انجمن انقلاب و دفاع مقدس و انجمن عکاسان ایران از جمله سیف الله صمدیان، حمید فروتن رئیس انجمن عکاسان مطبوعاتی، سیف الله طاهری، ساسان مویدی، مرتضی فرج آبادی، فرهاد سلیمانی حضور داشتند.
این هنرمند پیشکسوت از حدود ۴۵ روز پیش بر اثر از دست رفتن علائم بالینی و نشانه‌های اولیه حیات به بیمارستان مدرس منتقل شده بود و با سطح هوشیاری پایین و به واسطۀ دستگاه‌های تنفسی ادامه حیات داشت، در نهایت روز پنجشنبه در سن ۷۴ سالگی درگذشت.
ابوالفضل توکلی کارگردان مستند «جام عکاسی» پیش از این به ایرنا گفته بود: آنطور که جامجو تعریف می‌کرد، وقتی جنگ شروع شد صدا و سیمای ایران هیچ عکسی از جبهه نداشت و تصاویر و ویدئوهای مناسبتی پخش می‌کرد. جامجو جزء اولین کسانی بود که در جبهه جنگ حضور پیدا کرد و چند عکس خوب گرفت. عکس مینی کاتیوشای او معروف است. این عکس حتی روی جلد مجله سروش نیز منتشر شد.
وی افزود: آن زمان عکس از جنگ خیلی کم بود و مردم چیزی درباره اوضاع جبهه نمی‌دانستند، بنابراین انعکاس تصویری که جامجو در دوران خودش از جنگ می‌داد، خیلی حائز اهمیت بود.
توکلی که برای ساخت مستند جام عکاسی تحقیقات جامعی درباره زندگی این عکاس پیشکسوت انجام داده درباره نقش او در فضای عکاسی ایران گفت: نسل ایشان نسلی بود که در عکاسی جایگاه ویژه‌ای داشت. آن زمان هر کسی دوربین عکاسی نداشت و آن چیزهایی که به عنوان عکس به جا می ماند، نوعی سند ماندگار می شد از برهه‌های تاریخی مختلف ایران.
وی افزود: جامجو در مقاطع مختلف تاریخی عکس هایی انداخته بود که ثبت تاریخی در آن‌ها اتفاق افتاده است، از جمله این عکس‌ها می‌توان به عکاسی از مراسم ازدواج شادروان جهان پهلوان تختی، عکاسی در چند فیلم ساموئل خاجیکیان و پستچی داریوش مهرجویی و عکس های پرتره ای اشاره کرد که وی از چهره‌های فاخر و ماندگار انداخته بود.
کارگردان مستند جام عکاسی با اشاره به این که عکس‌های پرتره جامجو از چهره‌های ادبی، فرهنگی و ورزشی ایران منحصر به فرد بودند و کس دیگری آنها را نداشت، گفت: عکس های پرتره ای که جامجو از بزرگان عرصه‌های مختلف ایران انداخته بود را نقطه عطف فعالیت هنری وی می‌دانم. درست است که هر کدام از این عکس‌ها در ظاهر یک فریم از یک چهره است اما همین چهره خیلی حرف برای گفتن دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *