17:38

نمایشگاه نقاشی‌های علی پیران با عنوان «نقش نیمروز» که امروز اول اسفند افتتاح شد، نگاهی به سیستان و بلوچستان سرسبز و آباد پیش از خشکسالی دارد.
به گزارش مهر، نمایشگاه نقاشی‌های علی پیران با عنوان «نقش نیمروز» امروز یکشنبه اول اسفند در گالری شماره یک خانه عکاسان افتتاح شد.
علی پیران هنرمند نقاش و طراح گرافیک سیستان و بلوچستانی درباره آثار نمایشگاه «نقش نیمروز» به خبرنگار مهر گفت: در این نمایشگاه تعداد ۵۵ اثر نقاشی آبرنگ که در دوره زمانی سه ساله خلق شده‌اند، به نمایش درآمدند که بیانگر وصف حال سیستان و بلوچستان امروز و دیروز است؛ طبیعتی بکر از این منطقه که کمتر کسی آن را دیده است.
وی با بیان اینکه این نقاشی‌ها تصاویری از منطقه‌ای در سیستان به نام ملک نیمروز هستند، اظهار کرد: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمدند، ۹۵ درصد برگرفته از طبیعت خاص این منطقه در سیستان و بلوچستان است که متأسفانه در حال حاضر به دلیل خشکسالی منطقه ناشی از خشک شدن رود هیرمند که مطالبه‌گری خاصی برای گرفتن حق آب صورت نگرفته است، شکل دیگری پیدا کرده است. در واقع این نمایشگاه، نگاهی به سیستان و بلوچستان سرسبز و آباد پیش از خشکسالی دارد.
پیران درباره دیگر اهداف برپایی چنین نمایشگاهی بیان کرد: از مهمترین رویکردهای برگزاری نمایشگاه «نقش نیمروز» معرفی سیستان و جاذبه‌های گردشگری این استان است که برخلاف تصور عمومی، طبیعتی چهارفصل دارد. در این نمایشگاه مخاطب چنین طبیعتی از سیستان را ندیده است، چراکه نگاه خاصی به سیستان و بلوچستان شده است. این نگاه، با قلم آبرنگ، شفافیت و خلوص بیشتری نیز پیدا کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه در این آثار تنها فضای رئال کار شده است یا به دلیل استفاده از تکنیک آبرنگ، کارها انتزاعی یا سوررئال شده‌اند، گفت: در نقاشی آبرنگ، نمی‌توان خیلی انتزاعی و سوررئال عمل کرد، شاید در این آثار نتوانسته باشم واقعیت موجود را به نمایش بگذارم اما سعی‌ام بوده که واقعیت را نشان دهم و اغراقی در آثار وجود ندارد. با تجربه‌های قبلی که در آثارم داشتم، به تکنیک و قلمی خاص رسیدم با نگاه رئال، که در این نمایشگاه نیز قابل مشاهده است.
این هنرمند نقاش سیستانی در پاسخ به اینکه آیا نگاه مردم شناسانه در آثار نمایشگاهش وجود دارد یا خیر، توضیح داد: این نگاه که شما می‌فرمایید، محترم است اما طبیعت سیستان و بلوچستان متفاوت است. به خاطر خشکسالی، آفتاب سوزان، وزش بادهای ۱۲۰ روزه و سرد بودن زندگی، مردم در این نقاشی‌ها حضور ندارند. اصل نقاشی‌ها این است که پرسوناژها از طبیعت رفته‌اند و در این آثار، مجموعه‌ای از خانه‌ها حضور دارند که تخلیه شده‌اند و رو به ویرانی هستند؛ در واقع قصد داشتم در این نمایشگاه مخاطب حس و حال کوچ و مهاجرت را نیز متوجه شود.
وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا آثار این نمایشگاه همگی از روی الگوی طبیعی خلق شدند یا سوژه آنها از عکس بوده است، گفت: شرایط در این منطقه به صورتی است که خودم نیز شاید نتوانم در برخی فصول در طبیعت کار کنم اما حتی الامکان سعی کردم نقاشی‌ها واقعی باشند. اکثر اوقات به منطقه می‌رفتم و عکاسی می‌کردم چون شرایطط سختی برای کار کردن دارد. من زاده سیستان هستم اما از برخی عکس‌های دوستان که عکاس خبری هستند نیز استفاده کردم. تعدادی از آثار حاضر در این نمایشگاه را به صورت زنده اجرا کردم. در کار از روی عکس، برخی از المان‌های شهری را که معرف تکنولوژی بودند، حذف کرده‌ام.
نمایشگاه نقاشی‌های علی پیران با عنوان «نقش نیمروز» تا ۹ اسفند در گالری شماره یک خانه عکاسان برقرار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *