14:28

کتاب درآمدی بر انسان شناسی فاجعه کارمشترک احمد نادری دانشیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران و مینو سلیمی کارشناس و پژوهشگر پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توسط انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.
این کتاب منبعی اولیه و در دسترس برای تمام علاقه‌مندان به انسان‌شناسی و بطور خاص آنها که تمایل دارند شناختی اولیه، از انسان‌شناسیِ فاجعه و مطالعات آن به دست آورند، است. انسان‌شناسی فاجعه، وابستگی و رابطه‌ای تنگاتنگ با سایر رشته‌های انسان‌شناسی، علوم اجتماعی، علوم مهندسی و طبیعی دارد. درک اهداف، رویکرد و چشم اندازهای انسان‌شناسی فاجعه در جهان امروز که هر لحظه با فاجعه‌ای مواجه است، با دشواری‌های زیادی روبه‌روست؛ اما به همان میزان، این رشته در جهان امروز نقش تأثیرگذار و غیرقابل انکاری دارد، به‌گونه‌ای که تمام مطالعات علمی، اجتماعی و فرهنگیِ درگیر با زندگی انسان از مطالعات و رویکردهای این رشته‌ی نوپا متأثر هستند.
این کتاب به مباحثی مانند؛ مفاهیم در مطالعات انسان‌شناسی فاجعه و تعاریف آن، چرخه‌ فاجعه (مرحله‌ کاهش دادنِ فاجعه، مرحله‌ آمادگی در برابر فاجعه، مرحله‌ پاسخگویی، مرحله‌ بازسازی)، بحران، آسیب‌پذیری، مدل‌های تجزیه و تحلیل آسیب‌پذیری، تطبیق‌پذیری، تاب‌آوری، مدیریت بحران، حافظه و فاجعه، حافظه‌ فرهنگیِ ملموس، حافظه‌ فرهنگیِ ناملموس، مکان‌های حافظه، زمان و حافظه، طبقه‌بندی فاجعه، زلزله، سیل، خشکسالی، فجایع غیرطبیعی و انسان ساز، مطالعه‌ فاجعه و سایر علوم، فاجعه، قدرت و توسعه: فاجعه و قدرت، نیروهای اقتصادی و اجتماعی، تغییر و توسعه بعد از فاجعه، فاجعه و جهان مجازی، سیر تاریخی مطالعه‌ی انسان‌شناسی فاجعه و…پرداخته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *