14:31

تابلوی «پشته‌های گندم» اثر «ونسان ون‌گوگ»، رکورد گرانترین نقاشی آبرنگ حراج شده از این نقاش معروف هلندی را شکست.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، تابلوی پشته‌های گندم (Mueles de ble) ونسان ون‌گوگ که در جریان جنگ جهانی دوم به دست نیروهای نازی افتاد، در حراجی کریستیز نیویورک به قیمت ۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروش رفت و رکورد گرانترین نقاشی آبرنگ این اسطوره امپرسیونیست را در دنیای حراج های هنری شکست.
این نقاشی در سال ۱۸۸۸ روی بوم آمد و آخرین بار در سال ۱۹۰۵ به نمایش گذاشته شد. ارزش تخمینی این اثر بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار برآورد شده بود.
تابلوی پشته‌های گندم یک تپه گندم در آرل فرانسه را نشان می‌دهد که ونگوگ در دهه ۱۸۸۰ بیش از یک سال در آن زندگی کرد. برخلاف تابلوی معروف‌تر ون‌گوگ که کار رنگ روغن است، این نقاشی محصولی است از جادوی این هنرمند با آبرنگ، گواش، قلم و جوهر بر روی کاغذ.
این اثر پس از خودکشی ونسان در ۳۷ سالگی به برادرش، تئو ونگوگ، رسید و پس از این که بین چند مالک دست به دست شد در جریان اشغال فرانسه در دوران جنگ جهانی دوم به دست نیروهای نازی افتاد. پس از جنگ، رد این نقاشی تا دهه ۱۹۷۰ گم شد تا این که مشخص شد این نقاشی در دست یک مجموعه‌دار خصوصی است و کریستیز پس از رسیدن به توافق با مالک کنونی و وارثان مالکان دوران جنگ این نقاشی آن را خریداری کرد.
رکورد گرانترین نقاشی ونگوگ روی کاغذ پیش از آن مربوط به نقاشی برداشت محصول در پراونس (La Moisson en Provence) بود که به قیمت ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروش رفت.
ونسان ونگوگ یک نقاش پسادریافتگر هلندی در سده نوزدهم بود که از کودکی به نقاشی علاقه داشت ولی تا اواخر دهه دوم زندگی‌اش دست به قلم نشد. او بسیاری کارهای شناخته‌شده‌اش را در دو سال آخر عمرش تکمیل و در یک دهه بیش از دو هزار و ۱۰۰ کار هنری شامل ۸۶۰ نقاشی رنگ روغن و بیش از هزار و ۳۰۰ نقاشی با آبرنگ، طراحی و چاپ تولید کرد.
این هنرمند پرآوازه در اواخر عمر به شدت از بیماری روانی اختلال دوقطبی و فشار روحی رنج می‌برد. افسردگی و مشکلات روانی او روز به روز وخیم‌تر می‌شد تا این که در نهایت در ۳۷ سالگی به زندگی خود پایان داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *