مجموعه ای بینظیر از هنرهای معاصر چین، طعمه سیاستهای این کشور شده است.
به گزارش بانیفیلم به نقل از اکومومیست، اولی سیگ، یک تاجر و دیپلمات سوئیسی است که دهها سال از عمر خود را صرف ساخت مجموعهای بزرگ از آثار هنر معاصر چین کرده.
دولت هنگ کنگ امیدوار بود که بتواند آثار هنری این مجموعه را در موزه بزرگ بندرگاه معروف به M + به نمایش بگذارد. سیگ در سال ۲۰۱۲ تعداد ۱۴۶۳ اثر هنری چین و 47 اثر دیگر را به ارزش 160 میلیون دلار به هنگ کنگ فروخت.
سیگ درباره تصاویر حساس مجموعه خود به مقامات هشدار داده بود، مانند تصویری از مائو تسه تونگ که در حال تماشای یک دستشویی فرنگیست (اثر مارسل دوشان).
یکی دیگر از آثار دیرهنگام رئالیسم سوسیالیستی در مجموعه سیگ نقاشی هوآ کوفنگ جانشین مائو است که او را در بازدیدش از کرهشمالی در سال 1978 نشان میدهد.
اما اکنون این مجموعه آثار متعلق به اولی سینگ مورد انتقاد سیاستمداران هنگکنگی قرار گرفته است، کسانی که می خواهند پس از اعتراضهای مردمی در این شهر، وفاداری خود را به حکومت پکن ثابت کنند.
به نظر می رسد رهبران چین مطمئن هستند كه نوآوری میتواند با یك قانون اقتدارگرا همزیستی داشته باشد. اعتماد به نفس آنها منطقیتر از گذشته است: شرکتهای چینی در حال حاضر روی برخی از زمینههای فنآوری پیشرفته تسلط پیدا کردهاند.
اولی سیگ تاجر و دیپلمات سوئیسی، برای اولین بار در سال 1979 به چین سفر کرد. در آن سال اصلاح طلبان رژیم چین شروع به برچیدن اقتصاد برنامهریزی شده دوران مائو کرده بودند. این تاجر سوییسی بعدها به جمعآوری مجموعهای بینظیر از هنر معاصر چین پرداخت.
سیگ به جای طرفداری از تئوری رخ دادن یک انقلاب سرمایهداری، سالهای تغییر در نظام اقتصادی چین را با احتیاط دنبال میکرد، چرا که کارفرمایان این تاجر سوییسی نگران بودند که درهای باز اقتصاد چین بسته شود.
بدون دیدگاه