6:49

فهرست فیلم‌های کوتاه بخش مسابقه (زنان فیلمساز ایران) که یکی از بخش‌های جشنواره «ملاقات های سینمائی پراد – فرانسه» است اعلام شد.
به گزارش خبرنگار بانی‌فیلم، برای این بخش ۳۰ فیلم کوتاه ارسال شده بود که از میان آنها هشت فیلم به بخش مسابقه راه یافتند.
قراراست به فیلم‌ برگزیده اول 700 یورو و فیلم برگزیده دوم 500 تعلق گیرد.
فیلم‌های انتخاب شده عبارتند از:
۱- به هیچکس نگو (سحرستوده)
۲- شیله (مرجان صفا بخش)
۳- بهار (فائزه کریم پور)
۴- زرد خالدار (باران سرمد)
۵- فلاشر (پانته آ مهدی نیا)
۶- برزخ (قصیده گلمکانی)
۷- گاو آمریکائی (آسمان توسی)
۸-نمایش (بهناز اسکندرنژاد)
تمامی فیلم‌ها به زبان اصلی با زیرنویس فرانسوی به نمایش درخواهند آمد.
بزودی فهرست فیلم‌های بلند زنان سینماگر ایران که دراین برنامه گنجانده شده اعلام می‌شود.
یکی از فیلم‌های قطعی این بخش، «پسر» اولین ساخته بسیار موفق خانم نوشین معراجی است که چندی پیش توانست در جشنواره جهانی مسکو، دو جایزه بهترین بازیگر مرد و بهنرین فیلم از سوی انجمن منتقدین روسیه را به دست آورد.

سال گذشته جشنواره پراد همچون بسیاری از فستوال‌های دیگر، به دلیل شرایط ویروس کرونا برگزار نشد. البته تعداد محدودی از جشنوارها توانستند به شکل آنلان برگزار شوند.
مدیران ‌جشنواره ملاقات‌های سینمائی پراد، امسال برای شصت ودومین دوره خود که قراراست به شکل فیزیکی از ۱۷ تا ۲۳ ژوئیه جریان داشته باشد، بسیار خوشبین هستند.
جشنواره پراد که توسط رونه کلر (فیلمساز نامدار فرانسوی) به همراه پابلو کالاس درسال 1959 بنیانگذاری شده غیر رقابتی بوده و تنها به نمایش آثار سینماگران مهم، یا یک مکتب سینمائی یا ستایش از یک بازیگر و… می‌پردازد. از همان سال اول، فرانسوا تروفو، با فیلم «چهارصد ضربه» در این شرکت کرد.
در سالهای بعد بزرگانی چون ژوزف لوزی، رومن پولانسکی، برناردو برتولوچی، برنارد تاورنیه، اتوم اگویان، میشل پیکولی ، روبر گدیگیان و… در این جشنواره شرکت کرده بودند.
جشنواره پراد بعد از جشنواره کن، ‌قدیمی‌ترین فستیوال در فرانسه است.
سینمای ایران نیز در دوره‌هایی از این جشنواره برنامه هائی داشته؛ از جمله مرور بر آثار رفیع پیتز.
نزدیک به ده سال است که محمد حقیقت منتقد و فیلمساز سرشناس به عنوان عضو هیات امنای جشنواره پراد فعالیت دارد. امسال از او دعوت شد که بخش زنان سینماگر ایران را مدیریت کند.
ایران یکی از پربارترین و خلاقانه‌ترین کشورهائی است که زنان سینماگر در آن فعالیت دارند. سینماگران زن ایرانی، هم فعال و هم مدام در حال شکوفا شدن هستند.
برای این دوره از جشنواره، مدیران آن چندین برنامه دیگر هم تدارک دیده اند از جمله ستایش از بازیگر مهم فرانسوی سیمون سینیوره که به مناسبت صدمین سالگرد تولد این هنرپیشه بزرگ سینمای فرانسه صورت می‌گیرد.
سیمون سینیوره فعالیت هنری خود را از رادیو آغاز کرد. او در سال ۱۹۴۲ کارش را با تئاتر ادامه داد و همزمان شروع به بازی در فیلم‌ها کرد. سینیوره در بیش از چهل فیلم بلند سینمائی با کارگردانان مشهور کار کرد که این همکاری برایش جوایز بسیاری از جمله جایزه جشنواره کن، اسکار، بفتا و دیگر جوایز سینمایی را به همراه داشت.
برنامه دیگر جشنواره پراد، پرداختن به سینمای جوان فرانسه است که با نشان دادن مجموعه آثار دامین مان ول، (چهل ساله) صورت می‌گیرد. وی با چهار فیلم بلند خود جوایزی از جشنواره های ونیز، کن و لوکارنو کسب کرده است. او از استعدادهای مهم سینمای فرانسه بشمار می‌ر‌ود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *