0:54

جشنواره بین‌المللی شعر «لاهه» با قرائت اشعار «نظامی گنجوی» و «مولانا» شاعران مطرح و خوش‌آوازه ایرانی، در مجموعه فرهنگی «آماره» شهر لاهه از معتبرترین مراکز همایش‌های فرهنگی کشور هلند برگزار شد.
به گزارش رسیده، جشنواره بین‌المللی شعر «لاهه» با دبیری «محمد الأمين الکرخی» شاعر و مترجم عراقی ایرانی‌تبار، با حضور شاعرانی از کشورهای مختلف جهان و با قرائت اشعاری از شاعران سرشناس ایرانی حکیم «نظامی گنجوی» و حضرت «مولانا» به زبان‌های هلندی، انگلیسی، فارسی، اسپانيايي و عربی؛ شامگاه اول فروردین 1401 مصادف با نوروز و روز جهانی شعر (۲۱ مارس) در مجموعه فرهنگی «آماره» Amare شهر لاهه در کشور هلند برگزار شد.
در این رویداد ادبی، زندگی و اشعار، نظامی گنجوی مورد توجه ویژه قرار گرفت؛ «فاطمه اكتاش» نويسنده هلندى درباره جهان‌بينى و انديشه حكيم نظامی و جايگاه او در فرهنگ‌ ملت‌هاى مختلف جهان سخن گفت. در ادامه این برنامه، ابياتى از اشعار مولانا جلال‌الدین رومی نیز توسط یکی از شاعران هلندی بازخوانی شد.
«محمد الأمين» شاعر برجسته عراقى فارس‌تبار و دبير جشنواره بین‌المللی شعر «لاهه» گفت: نوروز و روز جهاني شعر همزمان با هم و جوهر این مناسبت هستند كه در ميان ملت‌هاى مختلف جهان بر ارزش‌هاى والاى انسانى تأكيد مى‌كنند. ما در اين جشنواره، افتخار مى‌كنيم كه يك روزنه جديد براى نوروز و شعر در لاهه، شهر صلح و عدالت برگزار كنيم.
وی همچنین گفت: بزرگداشت حكيم نظامى در اين دوره از جشنواره روز جهاني شعر به اين جهت حائز اهمیت است كه این شاعر بزرگ، عشق را محور اصلي صلح و سازش ميان انسان‌ها قرار داده است. هر چند كه قوانين در راستاى صلح و ثبات جامعه‌ها نقش اساسى دارند؛ اما عشق، پشتوانه اساسى براي رسيدن به جهاني خالى از کشت و کشتار و سلاح‌های کشتار جمعی است.
این مترجم اشعار شاعران سرشناس ایرانی در پایان سخنانش تأکید کرد: حكيم نظامى در جستجوى آرمان‌شهر نبوده است، اما معتقد بود كه عشق مى‌تواند انسان را به جهان آرمانى برساند.
۲۱ مارس برابر با اول فروردین از سال ۱۹۹۹ با هدف ترویج خواندن، نوشتن و انتشار شعر و برجسته‌کردن تنوع زبانی از طریق بیان شاعرانه، از سوی «یونسکو» به عنوان روز جهانی شعر، نام‌گذاری شده است.
شاعرانی که در جشنواره بین‌المللی شعر «لاهه» حضور داشتند، عبارتند از: «آرژن دونکر» از هلند، «ژوان کارلوس تاجس» از اروگوئه، «پاتریکا کاردونا» از اسپانیا، «مانی فرح» از سوریه، «فاطمه اكتاش» از هلند، «برونو مرسیر» از سوئیس، «آنیتا پولمان» از هلند، «محمد الأمين» از هلند، «کارینا مینانو» از پرو، «هدا دیبان» از سوریه، «غریب اسکندر» از کشورهای عراق و انگلستان، «ماریکه وور دِ ویند» از هلند و «یوته دِ جاگر» از هلند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *