اله‌یاری: وفادار به آیین‌نامه‌ایم

14:25

مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما وفادار به آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر هستیم، در آیین‌نامه از عنوان بین‌المللی برای این رویداد استفاده نشده و جشنواره امسال را هم بدون عنوان بین‌المللی برگزار می‌کنیم. هر چند که امسال هشت گروه موسیقی بین‌الملل در جشنواره حضور دارند.
به گزارش ایرنا، نشست خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روز چهارشنبه (۲۶ بهمن) با حضور مسعود اله‌یاری مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزاد عبدی دبیر هنری، امیرعباس ستایشگر دبیر اجرایی، محمداله‌یاری مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی جشنواره سالن رودکی برگزار شد.
مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به برگزاری جشنواره براساس آیین‌نامه اظهارداشت: ما وفادار به آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر هستیم، در آیین‌نامه از عنوان بین‌المللی برای جشنواره استفاده نشده و جشنواره امسال را هم بدون عنوان بین‌المللی برگزار می‌کنیم. هر چند که امسال هشت گروه موسیقی بین‌الملل در جشنواره حضور دارند.
اله‌یاری گفت: سال ۱۳۹۷، روح جشنواره موسیقی غیررقابتی بوده است. برای اینکه هویت قوام‌یافته به لحاظ رقابتی باشد، از سال ۱۳۹۹ جایزه باربَد به این جشنواره اضافه شود. امسال این جایزه علاوه بر آلبوم‌ها در حوزه کتاب‌های موسیقی اجراهای صحنه‌ای نیز برگزار می‌شود.
وی افزود: بنا بود امسال، ردیف‌نوازی و دستگاهی اضافه شود، داوران هم با کاری که می‌پسندند، حضور داشته باشند و جایزه باربد را متعلق به خودشان بدانند. همچنین قرار است در دوره‌های بعد تک‌آهنگ‌ها و اجراهای صحنه‌ای در بخش پاپ و همچنین بخش بین‌الملل هم به جایزه باربد اضافه شود.
مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعطیلی کنسرت‌ و برنامه‌های موسیقی در چند ماه اخیر اظهارداشت: در هیچ شرایطی هنر تعطیل‌بردار نیست، در ماه‌های گذشته، اقدامات و برنامه‌های موسیقی از جمله صدور مجوزها اعلام شده است، با اهالی موسیقی برای برگزاری کنسرت‌ها مفصل به صورت تک به تک گفت وگو کردیم، راهکارهای آنان را بررسی و در مواردی تقاضاهایشان را به نهادهای بالادستی ارایه کردیم.
اله‌یاری گفت: چند روزی است که آمار انتشار تک‌آهنگ‌های موسیقی افزایش پیدا کرده است و در جریان و بعد از جشنواره شاهد برگزاری برنامه‌ها و کنسرت‌های موسیقی خواهیم بود تا فعالیت و زیست اقتصادی و اجتماعی موسیقی ادامه پیدا کند.
وی افزود: دو سال گذشته به دلیل کرونا، کنسرت‌های موسیقی تعطیل بود، تاب آوری اهالی موسیقی پایین آمد، با بهبود شرایط در سال گذشته تا اوایل امسال؛ هفت ماه اجرای کنسرت‌ها با ظرفیت ۷۰ درصد و چهار ماه ابتدایی امسال با ظرفیت ۱۰۰ درصد سالن‌ها کنسرت‌ها با اولویت موسیقی پاپ برگزار شد.
مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در تلاش هستیم تا اهالی موسیقی نواحی و سنتی درخواست‌های خود برای اجرا را در سالن‌های وزارت ارشاد ارایه دهند، تخفیف‌ها و تمهیدات خوبی برای آنان درنظر گرفته شده تا برای برگزاری کنسرت راغب شوند. این گروه‌ها در جشنواره هستند و در اسفند اجراهای گسترده‌تر موسیقی را خواهیم داشت.

حضور بیش از ۲هزار هنرمند در جشنواره موسیقی فجر
دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست درباره چگونگی فعالیت این جشنواره اظهارداشت: من همیشه آهنگساز بوده‌ و هستم، تیر امسال برای مسئولیت دبیری جشنواره موسیقی فجر از من دعوت شد و پذیرفتم.
عبدی با بیان اینکه موسیقی مهمترین رکن جوشش جامعه است، افزود: رویدادی همچون جشنواره فجر این امکان را به همه هنرمندان؛ آهنگسازان، نوازندگان و اهالی موسیقی می‌دهد تا در این رویداد حضور داشته باشند و جشنواره موسیقی فجر تلاش می‌کند تا گروه‌های جوانی آثارشان را ارائه کنند.
وی با ارایه گزارشی از هنرمندان شرکت‌کننده در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: در بخش غیررقابتی تکنوازی ۴۹آقا، ۲۷ خانم و بخش غیررقابتی گروه‌نوازی ۱۹ گروه، بخش اجراهای رقابتی هشت گروه حضور دارند.
عبدی افزود: ۱۲ گروه پاپ، پنج گروه ارکسترال، ۲۸ گروه موسیقی نواحی، ۲ گروه بانوان، چهار گروه هنرستان موسیقی، ۱۴ گروه موسیقی سنتی، پنج گروه کلاسیک، ۱۱ گروه سرود و یکصد و ۸۸ گروه از استان‌ها در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کردند.
دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: در مجموع ۲هزار و ۱۲۶ هنرمند امسال در این جشنواره حضور دارند، این دوره از جشنواره رویدادی کاملا هنری است و در این جشنواره نوازندگان بسیار جوان و توانمندی حضور دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *