15:29

حلقه ازدواج، آلبوم خانوادگی و نامه‌های «سیلویا پلات» به همسرش، جمعه این هفته (۱۸ تیر ۱۴۰۰) در حراجی ساتبیز به مزایده گذاشته می‌شود.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از روزنامه گاردین، حراجی ساتبیز در این مزایده که تصویری منحصربه‌فرد از زندگی یکی از معروفترین چهره‌های ادبیات انگلیسی ارائه می‌دهد، میزبان ۵۵ مورد از شخصی‌ترین یادگارهای سیلویا پلات خواهد بود. از جمله این یادگارها می‌توان به انجیل خانواده پلات و نامه‌هایی‌ اشاره کرد که بین او و همسرش ردوبدل شدند، زوجی که یکی از جنجالی‌ترین و معروف‌ترین روابط در دنیای ادبیات را داشتند.

در این حراجی ۳۲ نامه شخصی به فروش گذاشته می‌شود از جمله نامه‌هایی که سیلویا اکتبر سال ۱۹۵۶ به همسرش،تد هیوز، نوشت و آنهایی که تا سال ۱۹۶۱ برای خانواده او می‌فرستاد. به گفته گابریل هیتون کارشناس ادبیات انگلیسی و دست‌نوشته‌های تاریخی ساتبیز، این نامه‌ها علاوه بر جذابیتی که دارند، یک منبع اطلاعاتی ناب درباره ابعاد مختلف زندگی این نویسنده آمریکایی هستند. وی می‌گوید:

(در این نامه‌ها) شاهد آغاز این رابطه هستید، زمانی که سیلویا عمیقا عاشق بود. او درباره وصال و آینده‌ای که با همسرش دارد، هیجان‌ دارد. اما همزمان اوج همکاری ادبی آنها را هم می‌بینید و این که چگونه با هم کار و فکر می‌کردند.

در لابه‌لای این نامه‌ها همچنین می‌توان دید سیلویا چطور زمانی که تد کاملا ناشناخته بود، او را به شرکت در مسابقه بزرگ شعر هارپر تشویق می‌کرد؛ پیروزی سال ۱۹۵۷ تد در این رقابت به پیشرفت حرفه‌اش کمک شایانی کرد.

یکی دیگر از یادگارهای برجسته این حراجی، یک آلبوم خانوادگی است که سیلویا در آن خاطرات سفرهای جاده‌ای خود و همسرش به گِرد آمریکا، عکس‌هایی از ماهیگیری در رودخانه یلواستون و تفریح و گشت و گذار با دوستان خانوادگیشان، از جمله تی. اس. الیوت بزرگترین شاعر سده بیستم، را در آن ثبت کرده است. آلبوم مذکور گنجینه است از خاطرات این زوج از دوران پس از ماه عسل تا سال آخر زندگی زناشوییشان در دوون انگلیس.

یادگارهای شخصی «سیلویا پلات» زیر چکش حراج
 سیلویا پلات در کنار دخترش فریدا هیوز

هدایای تد به سیلویا و نقاشی‌هایی که سیلویا از تد کشیده بود، از دیگر یادگارهایی هستند که در حراجی ساتبیز به فروش گذاشته می‌شوند.

یادگارهای شخصی «سیلویا پلات» زیر چکش حراج
 پرتره تد هیوز به قلم سیلویا پلات

شوخ طبعی و مناعت طبع سیلویا پلات بخش دیگری از ارمغان این حراجی برای علاقه‌مندان است. در این مجموعه، علاوه بر نامه‌هایی که به زبان طنز از بی‌علاقگی او به زندگی در کمبریج پرده برمی‌دارند، یک کاریکاتور هم هست که سیلویا در آن با تصویر کردن خود به عنوان خدمتکاری که با تبر به یک مهمان حمله می‌کند، نفرت و انزجارش را از یک زن خانه دار بودن به نمایش می‌گذارد.

یادگارهای شخصی «سیلویا پلات» زیر چکش حراج

سیلویا پلات (۱۹۶۳-۱۹۳۲) شاعر و نویسنده سرشناس آمریکایی بود که بیشتر با دو مجموعه شعر کلوسوس و دیگر شعرها (۱۹۶۰) و آریل (۱۹۶۵) و رمان حباب شیشه شناخته می‌شود؛ رمانی در سبک شبه زندگی‌نامه که در سال ۱۹۶۳ و کمی پس از مرگش منتشر شد. مجموعه اشعار برگزیده سیلویا پلات در سال ۱۹۸۱ از کنار هم قرار دادن اشعار دیده نشده این نویسنده فقید منتشر شد و یک سال بعد جایزه پولیتزر را برای وی به ارمغان آورد.

سیلویا پلات در سال ۱۹۵۶ با تد هیوز، شاعر و نویسنده انگلیسی، ازدواج کرد. رابطه زناشویی این زوج پر از فراز و نشیب بود. پلات در چند نامه از بدرفتاری، خشونت و سوءاستفاده‌های همسرش پرده برداشت، این سوءرفتارها تا جایی ادامه داشت که این دو سرانجام در سال ۱۹۶۲ از هم جدا شدند. خالق رمان حباب شیشه بیشتر دوران بزرگسالی به افسردگی مبتلا بود و چند باری تحت شوک درمانی قرار گرفت. وی پس از چند خودکشی ناموفق، سرانجام یک سال پس از جدایی از همسرش جان خود را گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *