بانی‌فیلم: در آستانه روزهای پایانی جشنواره فجر و با وجود اعلام گاه و بی‌گاه مدیران سینمایی و مسئولان ارشاد از استقبال بی‌نظیر مردم از این دوره، آنچه که جشنواره۴۱ را نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت می‌سازد، علاوه بر مواردی چون معرفی نشدن داوران در روزهای برگزاری، مشخص نشدن فیلم‌های خارجی و کیفیت حضورشان، اعلام نشدن فهرست کاندیداها در فاصله یک روز مانده به پایان جشنواره و… الی‌ماشااله بداعت‌های بی‌نظیری که مختص دوره چهل‌ویکم این رویداد سینمایی‌ بود، باید از واکنش‌های متفاوت و منفی و فراوان برخی از رسانه‌ها و دست‌اندرکاران سینما نسبت به برگزارکنندگانش نام برد!
تیم برگزارکننده هرازگاهی و به تناوب دیدگاه مشاوران رسانه‌ای‌شان(!)، خاص بودن این دوره از فجر را عاملی برای مخالف‌خوانی کسانی عنوان کردند که در قالب‌های مختلف – از شرکت نکردن در این فستیوال تا اعلام صریح مخالفت‌شان- نسبت به برگزار شدن دوره چهل و یکم فجر انتقاد داشتند!

اگر جشنواره سال گذشته را به خاطر داشته باشید و موضوع اعلام زودهنگام فهرست برندگان در سایت‌های خبری و گویا (یک برنامه تلویزیونی) را هم به یاد داشته باشید، امسال به نظر می‌آید با مشاوره دادن و صلاحدید یک خبرنگار سابق، قرار بر در پیش گرفتن سیاست «امساک» خبری و تصویری شد تا اصطلاحاً «درز»ها و «سوراخ»هایی که امکان لو رفتن خبرها را داشتند، مسدود شده و بازهم به صلاحدید خبرنگاران سابق(!) این انسداد، نظارت و کنترل خبرها را و همچنین فرمان پیشگیری از مناقشه‌های احتمالی و خبررسانی زودهنگام را در دستان مشاوران و روءسای‌شان باشد.
این روند علاوه بر واکنش منفی رسانه‌های مستقل، به زعم برگزارکنندگان این رویداد دولتی، «مدیریت خبر» اسم‌گذاری شده و نتیجه اجرای آن، ریزش قابل محسوس مخاطبان جشنواره و از اولویت افتادن خبرهای این رویداد از صدر فهرست اخبار رسانه‌های مستقل شد. (نکته عجیب این ماجرا، دلخوشی عجیب برگزارکنندگان، به پوشش خبری این جشنواره توسط رسانه‌های دولتی، شبه‌دولتی و انعکاس خبری به وسیله خبرنگاران «دست‌چین» شده و «نورچشمی» بوده است… و جالب‌تر اینکه برخلاف اعلام متولیان مبتنی بر اقبال مردمی از فیلم‌های جشنواره، محمود گبرلو منتقد همسو با مدیران فعلی سازمان سینمایی در یکی از اظهارنظرهایش از نبود تماشاگر در سینماهای مردمی گله کرده بود…)
از این نکته هم نباید غافل شویم که در کنار همه کاستی‌های و تمام سیاست‌های اجرایی مبتدیانه و گاه معکوس متولیان جشنواره که به شکل حیرت‌آوری در این دوره از فجر به ظهور رسید، باید اذعان داشت که همه این نقایص جشنواره امسال، آن را به یکی از منحصربه‌فردترین دوره‌هایی تبدیل کرد که می‌توان آن را حاصل ابتکار و نوآوری مدیریت دولتی دانست و ماوقع این دوره فجر را در ویترین افتخارات دولت سیزدهم قرار داد!
به گفته مسئولان‌ اجرایی، تا اینجای کار، همه چیز جشنواره چهل‌ویکم براساس سیاست‌های راهبردی تعیین شده متولیان، به خوبی پیش رفته و شرایط مطلوب در برگزاری و نمایش فیلم‌ها حاکم بوده است؛ اما با همه اینها، بیایید امیدوار باشیم که دیدگاه‌های ابراز شده توسط متولیان جشنواره امسال، حاصل خودشیفتگی آنها و فاصله‌شان با واقعیات جامعه نباشد و تیم اجرایی در فکر این نباشند که مانند دوره حسین انتظامی رییس ماضی سازمان سینمایی و بر مبنای صلاحدید و همت خبرنگاران سابق، مستندی سفارشی از دوره چهل و یکم این جشنواره بسازند و آن را به منزله نقطه عطفی در کارنامه‌ مدیران فعلی به ثبت برسانند…!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *