16:28

دومین همایش بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران با موضوع اختصاصی «باستان‌شناسی، مردم و مدیریت میراث فرهنگی در ایران و انیران» گامی بسیار مهم در این راستاست و ارائه و تبادل نظریات از سوی صاحبنظران حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی در این همایش دو روزه می‌تواند در ترسیم چشم‌انداز آینده راهگشا باشد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،مصیب امیری 12آبان 1400 در دومین همایش بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران با بیان این مطلب گفت: در این راستا پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بویژه پژوهشکده باستان‌شناسی علاوه بر حمایت از مطالعات باستان‌شناسی در این حوزه آمادگی دارد با همیاری و همدلی بستر لازم را برای پژوهشگران باستان‌شناسی فراهم آورد.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود:اینجانب ضمن خوشامدگویی به همکاران باستان شناس، پیشکوستان،دانشجویان این حوزه و رشته‌های مرتبط و میهمانان خارجی این همایش را به فال نیک گرفته و امید است که بعنوان سفیران فرهنگی کشور بزرگ ایران چهره واقعی ایران را به جهانیان عرضه کنند.
رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت:حرکت باستان‌شناسی ازمرحله گرآوری اشیاء باستانی و پرکردن موزه‌ها در ابتدای آن تا مرحله تجزیه و تحلیل اشیاء باستانی و طبقه بندی آن و استفاده از رویکرد تاریخ فرهنگی در قرن بیستم، دردهه‌های اخیر با تفاوت چشمگیری همراه شد.
امیری افزود: نگاه سنتی که توجه به دوره‌ها وسلسله‌ها و وقایع تاریخی و شناخت اولیه تولیدات و اقتصاد و کشاورزی و بازرگانی همراه بود امروزه تبدیل به شکلی دیگری از درک گذشته و استفاده از نتایج و بویژه روش شناسی آن در زندگی امروزی و حل مسائل کلان مشکلات انسان بی هویت امروز شده است.
وی با اشاره به این نکته که این انتظار از این رشته باعث شده تا باستان‌شناسی بعنوان رشته‌ای دانشگاهی مورد توجه علوم دیگر قرار گیرد خاطرنشان ساخت: از این رهگذر باستان‌شناسی بعنوان دانشی میان رشته‌ای با استفاده از دیگر دانش‌ها نظیر علوم تجربی، پزشکی، سایر شاخه‌های علوم‌انسانی هم در جهت پاسخ‌دهی به پرسش‌های بنیادی خود در ارتباط با انسان گذشته به تحقیق بپردازد و دیگرِ علوم با استفاده از این دانش و بویژه با بکار گیری روش شناسی مطالعاتی آن بخشی از پاسخ پرسش های خود را به شیوه ای قابل اتکا و مطمئن بدست آوردند.
او در پایان با بیان اینکه باستان‌شناسی قانونی، ژنتیک باستانی و موارد مشابه دیگر در زمره این دسته قرار می گیرندتصریح کرد: پس بایست توجه داشت که از سده 19 میلادی تاکنون، باستان‌شناسی در دنیا با پیشرفت‌ها و دگرگونی‌هایی مختلفی مواجه شده و رویکردها و روش‌های نو، آن را به رشته‌ای علمی تبدیل کرده که می‌تواند نقش مهمی در جوامع امروزی ایفا کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *