13:30

طرح بررسی طرح و نقش زیورآلات سیستان و بلوچستان توسط سید عبدالمجید شریف‌زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با دستیاری زهرا تقدس نژاد کارشناس پژوهشی این مرکز انجام شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف‌زاده مجری طرح 16بهمن 1400 در این‌باره گفت: انسان نخستین در ابتدا برای زینت و آراستگی خود از آراستنی‌ها مانند پر پرندگان، گیاهان، سنگ‌ها، صدف، استخوان و… استفاده می کرد.
او یکی از قدیمی‌ترین انواع زیورآلات سنتی که امروزه در وضعیت حساس و خطیری قرار دارد را زیورآلات مورد استفاده در استان سیستان و بلوچستان دانست.
شریف‌زاده افزود: با بررسی‌های زیورآلات این منطقه مشخص شد که این هنر به مرور دچار بی‌توجهی و کم‌مهری شده و رفته رفته ساخت آن‌ها روبه فراموشی نهاده و اکنون کمتر شاهد ساخت زیورآلات دست‌ساز در این استان هستیم.
رییس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی، هدف از این پژوهش را بررسی وضعیت فرهنگی استان سیستان و بلوچستان به منظور تسهیل شرایط برای حفظ و احیاء زیورآلات این استان خواند.
او در ادامه با اشاره به شرایط پاندمی بیماری کرونا و نبود امکان حضور پژوهشگران در این استان تصریح کرد: برهمین اساس به شیوه اسنادی به بررسی نمونه‌ها و ابزار ساخت پرداخته شد تا جوابگوی سوالات پژوهش باشد.
شریف‌زاده گفت: نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ وطبیعت منطقه الهام بخش هنرمندان بوده وهنرمندان با پیروی از سنن قدیم سیر تکمیلی را در هنر خود به نمایش درآوردند که متاسفانه با عدم حمایت از آنان این هنررو به فراموشی نهاده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *