10:15

با افتتاح بازار فیلم در حاشیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر، هویت بین‌المللی این رویداد بیش از پیش رنگ اجرایی به خود گرفت.
به گزارش ایرنا، یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های جنبی در معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان، که زمینه‌ساز اعتبار مضاعف این رویدادها می‌شود، برگزاری «بازار فیلم»‌ است. بازارهایی که در چرخه صنعت سینمای جهان، جایگاهی کلیدی دارند و زمینه‌ساز تعامل اقتصادی و فرهنگی کشورهای صاحب صنعت سینما می‌شود.
جشنواره فیلم فجر هم مهمترین رویداد سینمایی ایران به‌عنوان یکی از مهمترین کشورهای صاحب صنعت سینما در آسیا محسوب می‌شود که در قالب برنامه‌های بخش بین‌الملل خود، میزبان برگزاری یک بازار فیلم است.
افتتاحیه بخش «بازار بین‌الملل» در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم روز چهارشنبه ۱۸ بهمن با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئوان سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد و کشورهای حاضر در این بازار غرفه‌های خود را برای میزبانی از فعالان صنعت سینمای ایران، راه‌اندازی کرده‌اند.
چراغ بازار فیلم در «فجر ۴۲»‌ چگونه روشن شد؟
محل برگزاری بازار فیلم چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در خانه جشنواره یعنی برج میلاد تهران در نظر گرفته شده است. از روز چهارشنبه، بخشی از فضای پیرامونی مرکز همایش‌های برج میلاد، به غرفه‌بندی‌های مختص بازار فیلم اختصاص داده شده است و تنها اصحاب رسانه و فعالان سینمایی که دارای کارت شناسایی معتبر باشند، امکان بازدید از این غرفه‌ها را دارند.
این بازار هر روز از ساعت ۱۵ فعالیت خود را آغاز می‌کند و هر یک از کشورهای شرکت‌کننده، در غرفه خود به ارائه گزارش درباره تازه‌ترین تولیدات و فعالیت‌های سینمای خود به مراجعان، می‌پردازند.
بخشی از تولیدکنندگان معتبر داخلی هم در این بازار حضور دارند و مراکز دولتی همچون بنیاد سینمایی فارابی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ناجی هنر، سازمان سینمایی سوره و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم غرفه‌هایی برای میزبانی از مهمانان بین‌المللی جشنواره در این بازار در اختیار دارند.
کشورهایی همچون مالزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، آرژانتین، ایتالیل، چین، ازبکستان و روسیه در این بازار حضور فعالی دارند که از نظر تعداد مراکز سینمایی شرکت‌کننده می‌توان گفت ترکیه سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص داده است.
در مجموع شرکت‌کنندگان حاضر در این رویداد، در ۶ پاویون و ۲۸ غرفه میزبان علاقه‌مندان هستند که از این ۲۸ غرفه، ۱۵ غرفه متعلق به شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای سینمایی داخلی است.
برخلاف دوره‌های گذشته که به‌دلیل فراگیری بحران کرونا، بازار فیلم فجر در قالب مجازی نیز برگزار می‌شد، در این دوره این بازار بخش مجازی نداشته و همه فعالیت‌ها و مذاکرات به‌صورت فیزیکی دنبال می‌شود.

هیجان‌زده و کنجکاوم
دمیتری پیرکوف مسئول تبلیغات غرفه روسیه درباره بخش بازار به خبرنگار ایرنا گفت: تمام مارکت‌هایی را که در این بازار حضور دارند در این مدت دیدم چون مشاهده بازار فیلم برای ما بسیار اهمیت دارد. در حال بررسی بازار فیلم هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم وارد این بازار بشویم، همکاری کنیم و در روزهای آینده بهترین انتخاب خود را خواهیم داشت. من بسیار در رابطه با فیلم‌های ایرانی هیجان‌زاده و کنجکاو هستم.
مسول غرفه روسیه: من زیاد سینمای ایران را نمی‌شناسم. این اولین دیدارم از ایران است. دنبال چند مشتری ایرانی برای پلتفرم‌های روسی و به دنبال مارکت‌های جدید برای جشنواره فیلم مسکو هستم. به تازگی هم حدود ده فیلم ایرانی را در این رویداد دیده‌ام
وی درباره تفاوت بازار جشنواره فیلم فجر با سایر بازار جشنواره‌های جهانی گفت: من نمی‌توانم قیاسی داشته باشم چون همه به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند. البته شباهت‌هایی بین همه بازارها مثل بازار کن و جشنواره فیلم فجر وجود دارد بازار ایران هم بسیار مهم است و مهمتر این است که بتوانیم افرادی را پیدا کنیم که با آنها همکاری کنیم.
ایگور شیبانوف مسئول تبلیغات روسیه هم گفت: من زیاد سینمای ایران را نمی‌شناسم. این اولین دیدارم از ایران است. دنبال چند مشتری ایرانی برای پلتفرم‌های روسی و به دنبال مارکت‌های جدید برای جشنواره فیلم مسکو هستم. به تازگی هم حدود ده فیلم ایرانی را در این رویداد دیده‌ام.
وی مطرح کرد: من تعدادی از کارگردانان و فیلمسازان ایرانی را می‌شناسم و البته به دنبال این هستم که فیلمسازان بزرگ ایرانی را بشناسم مثل آنهایی که فیلم‌هایی ساخته‌اند و به فستیوال‌های جهان برده‌اند مانند اصغر فرهادی.
شیبانوف اظهار کرد: من بازار کن، تورنتو، برلین و ونیز را دیده‌ام. بیشتر جشنواره‌هایی که در غرب هستند کشورهای مختلفی هم در آنجا شرکت می‌کنند. اما اولین بار است که اینجا را می‌بینم و برایم جالب است‌. بیشتر شرکت‌هایی که در اینجا می‌بینم در بازار برلین هم شرکت داشتند، کشورهایی که در اینجا حضور دارند برای من از روسیه جالب است و این برای تبادلات ما خوب است. به دنبال تشخیص و شناسایی افرادی هستم که بتوانیم همکاری کنیم من البته تجربه انیمیشن هم دارم، اینجا با انیمیشن‌سازان بیشتری آشنا شدم البته آنها قبلا هم در مسکو حضور داشتند برای انیمیشن‌های ایرانی در جهان به ویژه در روسیه پتانسیل خوبی می‌بینم.
به دنبال استفاده از فرصت‌ها هستیم
عابد حسین مسئول تبلیغات مالزی هم عنوان کرد: این اولین باری است که در این جشنواره و این بازار فیلم حضور دارم، ما اینجا هستیم که بازار را شناسایی کنیم. ما به دنبال فرصت‌هایی هستیم که بتوانیم از آن استفاده کنیم. به دنبال فیلم‌های شاخص هستیم تا بتوانیم با سازندگان آن ارتباط برقرار کنیم اما تا الان با هیچ فیلمساز ایرانی ارتباطی نداشتم‌.
وی با اشاره به حضورش در بازار جشنواره‌های مختلف بیان کرد: در بازار جشنواره‌ سنگاپور و کن شرکت داشتم و با توجه به شناختی که از ایران پیدا کردیم و با توجه به افراد بزرگی که در آن رویدادها حضور داشتند مثل مجید مجیدی مایل شدیم به اینجا بیاییم.
حسین اظهار کرد: این بازار یک وجه خوبی که دارد این است که بسیاری از کشورهای دنیا را فرا می‌گیرد. اما بازار سنگاپور به گونه‌ای نبود که همه بتوانند در آن شرکت کنند اما بازار ایران جزو کشورهایی است که پرستیژ خاصی دارد هر فیلمسازی در سنگاپور آرزوی این را دارد در این جشنواره شرکت کند.
سینماگر مالزیایی: وجه مشترک سینمای ایران و مالزی در حوزه درام، کمدی و فیلم‌های مردم‌شناسانه است. مهمترین مسأله ما است که فیلمی در اینجا داشته باشیم. این اولین باری است که به این جشنواره می‌آیم و شناخت آنچنانی از سینمای ندارم اما مجید مجیدی را می‌شناسم
وی گفت: همکاری با فیلمسازان ایرانی برای ما قابل توجه و اینجا روابط خوبی بین فیلمسازان برقرار شده است.
قدمت بالایی که زمینه‌ساز همکاری شده است
جاورد نظار از مالزی هم توضیح داد: جشنواره فیلم فجر بیشتر در حوزه کشورهای اسلامی است که فرهنگ‌هایی مشترک دارد. با توجه به قدمت بالای این جشنواره، این موضوع می‌تواند برای ما زمینه‌ساز همکاری شود. این را هم باید بگویم که فیلم‌هایی ایرانی بیشتر درباره بشریت است، اما فیلم‌های مالزی کمدی هستند و جنبه سرگرمی دارند.
میور هاشم مناپ کارگردان «لیدر» از سینمای مالزی هم عنوان کرد: فیلم من درباره مذهب، بحث امامت و وسعت افکار مسلمانان درباره مذهب است.
وی گفت: وجه مشترک سینمای ایران و مالزی در حوزه درام، کمدی و فیلم‌های مردم‌شناسانه است. مهمترین مسأله ما است که فیلمی در اینجا داشته باشیم. این اولین باری است که به این جشنواره می‌آیم و شناخت آنچنانی از سینمای ندارم اما مجید مجیدی را می‌شناسم.
این کارگردان ادامه داد: من دوست دارم با فیلمسازان ایرانی همکاری داشته باشم، آمدم که فیلم‌های اینجا را ببینم و این کار را انجام بدهم.
فیلم‌های مجید مجیدی با قلب مخاطب صحبت می‌کند
آندره مورگن مدیر جشنواره جهانی «فیلم دین در دنیای امروز» از کشور ایتالیا که به عنوان داور بخش بین‌الملل در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد هم درباره تجربه خود از همراهی با این رویداد اظهار کرد: این سومین‌بار است که در جشنواره فیلم فجر حضور دارم و انتخاب فیلم ها را بسیار تحسین می کنم. دو بار دیگر مهمان بخش بازاریابی فیلم‌ها بودم.
این داور خارجی در پاسخ به این سوال که چه حسی نسبت به سینمای ایران دارد گفت:‌ من خیلی سینمای ایران را دوست دارم. زمانی که من مدیریت جشنواره را شروع کردم، فیلم‌های زیادی از ایران دیدم. اگر بخواهم یک کارگردان ایرانی و یک فیلم را نام ببرم،‌ از مجید مجیدی نام می‌آورم. چون او در فیلم‌هایش با قلب مخاطب صحبت می‌کند. در بین فیلم‌های این کارگردان فیلم «رنگ خدا» را دوست دارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *