18:29

بانی‌فیلم: جک نیکلسون بازیگر مشهور هالیوودی امروز هشتادوپنج ساله شد.
بازیگر شمار زیادی از فیلم‌های کلاسیک و نوگرا که نگذاشت حصار کلاسیک باعث غیبت‌اش در فیلم‌های امروزی شود؛ از «درخشش» کوبریک تا «بتمن» تیم برتون . البته فیلم روانشتاختی «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» میلوش فورمن.
نیکلسون از معدود بازیگرانی است که توانایی دارد با چشمانش حالات و روحیات کاراکترهای فیلم‌هایی که نقش‌شان را بازی می‌کند نشان دهد!


سایت دویچه‌وله به بهانه هشتاد و پنج سالگی این بازیگر نوشت:
جک نیکلسون هشتاد و پنج ساله شد. او در ۲۲ آوریل سال ۱۹۳۷ از مادری ۱۷ ساله و زیر سن قانونی متولد شد. مادر و پدربزرگ برای جلوگیری از آبروریزی، خودشان را والدین جک معرفی کردند. پدر بزرگ دائم‌الخمرش خانواده را ترک کرد، مادر اصلی به رقصندگی ادامه دارد و مادربزرگ برای او نقش مادری را ایفا کرد. جک نیکلسون تا سال‌ها فکر می‌کرد مادر و خاله‌اش، خواهرانش هستند.
۲: در فیلم “ایزی رایدر” قرار بود نخست جک نیکلسون به عنوان تهیه‌کننده در امور اجرایی فعال باشد ولی وقتی ریپ تورن که قرار بود نقش وکیل مدافع دائم الخمر را در فیلم ایفا کند، انصراف داد، نیکلسون بازی را برعهده گرفت. موفقیت فیلم با فروش ۱۰۰ میلیون دلاری آن آغاز درخشش نیکلسون در آسمان هالیوود شد.
۳: تحولات دهه ۶۰ در آمریکا و اروپا همچون جنبش‌های صلح و هیپی‌‌ها تاثیر خود را بر هالیوود گذاشت و فیلم‌های “هالیوود نو” با ستارگانی چون جک نیکلسون، داستین هافمن و ال پاچینو با اقبال نسل جوان روبرو شدند. “پنج قطعه آسان” دومین کاندیداتوری نیکلسون برای اسکار بود.


۴: پس از دوبار کاندید شدن نیکلسون برای جایزه اسکار، حالا نوبت او بود تا ایفای نقش در فیلم‌هایی چون “پدرخوانده”، “نیش” و همچنین فیلم “گتسبی بزرگ” را رد کند اما بازی در فیلم “آخرین ماموریت” جایزه جشنواره فیلم کن را در سال ۱۹۷۴ برای نیکلسون به ارمغان آورد.
۵: فیلم “محله چینی‌ها” به کارگردانی پولانسکی با دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه و همچنین نامزدی برای جایزه اسکار در ۱۰ رشته و همچنین دریافت جایزه گلدن گلوب، گام دیگری از موفقیت‌های نیکلسون بود.
۶: فیلم “پرواز بر فراز آشیانه فاخته” که در ایران به نام “دیوانه از قفس پرید” شهرت یافت به کارگردانی میلوش فورمن است که فقط در آمریکا ۱۱۲ میلیون دلار فروش داشت و جک نیکلسون را به اوج قله شهرت جهانی رساند.


۷: در فیلم “بتمن” به کارگردانی تیم برتون، جک نیکلسون در کنار مایکل کیتون و کیم بیسینگر، نمایشی بی‌نظیر از شخصیت جوکر ارائه می‌دهد.
۸: نیکلسون همراه هلن هانت برای بهترین ایفای نقش اول در فیلم “بهتر از این نمی‌شه” که در ژانر درام، عاشقانه، کمدی بود در سال ۱۹۹۸ برنده جایزه اسکار و همچنین گلدن گلوب شدند. نیکلسون در مجموع ۱۰۰ جایزه بزرگ و مطرح دنیای سینما را دریافت کرده و ۷۲ بار نیز برای دریافت جوایز گوناگون کاندید شده است.
۹: نیکلسون در طول فعالیت هنری خود تهیه‌کنندگی ۵ فیلم، کارگردانی ۴ فیلم، فیلمنامه‌نویسی ۶ فیلم و ۲۷ ایفای نقش در تئاتر و فیلم‌های تلویزیونی و ایفای نقش در ۶۲ فیلم سینمایی را در کارنامه دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *