12:11

باید از نیاکان خود، پندار، کردار و گفتارِ نیک بیاموزیم
تا بدانیم چرا دریغ است ایران، که ویران شود؟

بانی‌فیلم: دهمین جلد شاهنامه به قلم محسن دامادی نویسنده و سینماگر شناخته شده منتشر شد.
به گزارش بانی‌فیلم، در جلد دهم شاهنامه با نگارش محسن دامادی، نویسنده به آغاز شاهنامه بازمی‌گردد تا بنا به آنچه خوانندگان خواسته بودند، سرآغاز شاهنامه نیز در مجموعه داستان‌های شاهنامه آورده شود.
سرآغازی که با پرسش‌های شگفت فردوسی آغاز می شود: آفرینش چگونه بود؟ نخستین آدم از کجا آمد؟ در جهان چه باید بکند تا به جایگاه انسانی برسد؟ سرانجام کجا خواهد رفت؟
آنگاه شاعر بزرگ خراسان از خِرَد و دانایی به نامِ بهترین گوهران وجود می‌گوید و به آنها سوگند می‌خورد تا یادآور شود: خردورزی، بهترین سرمایه آدمی است.
سپس شاعر از پیشینیان و نخستین گویندگان در باره آغاز پادشاهی در ایران می‌گوید و اینکه فردوسی چگونه آن گفته‌ها را دستمایه سرودن شاهنامه کرده است؟ در این راه چه دشواری‌هایی داشته و چه کسانی او را یاری کردند؟
فردوسی از ابومنصور دقیقی می‌گوید که پیش از او سرودنِ شاهنامه را آغاز کرد و محسن دامادی در سخن پایانی، از دروغ بودنِ سخن ناروایی پرده برمی دارد که عمری است به دقیقی نسبت داده شده.
در ادامه، فردوسی از پیدایی نخستین جلوه‌های تمدن بشری، بافندگی و کشاورزی، پدیدار شدن آتش و آهن می‌گوید اما از سرودن در باره تکامل معنوی انسان نیز غافل نیست، شاید به همین دلیل از ما می‌خواهد: بدانیم تا توانا باشیم. (توانا بود هر که دانا بود) زیرا باید در تندِ بلا ایرانی بمانیم تا باور کنیم قامتِ این سرزمینِ کهن، هرگز نخواهد شکست، باید از نیاکان خود، پندار، کردار و گفتارِ نیک بیاموزیم تا بدانیم چرا دریغ است ایران، که ویران شود؟
جلد دهم شاهنامه با نام شاهنامه از آغاز تا جمشید گرچه چون دیگر جلدهای این کتاب، یک داستان نیست، اما مانند آن داستان‌ها، گیرا، پندآموز و پُر کشش و سرشار از نکته‌های تازه، رازآلود و شیرین است تا شور و شوقِ خواندنِ شاهنامه در ما بیدار شود، زیرا وظیفه‌ای بزرگ بر دوش داریم تا نگاهبانِ زبان، فرهنگ، آیین و آینده‌ی ایران زمین باشیم.
جلد دهم شاهنامه نیز مانند جلدهای پیشین، به تازگی و در سالگرد بزرگداشت فردوسی کبیر از سوی انتشارات کتابسرای نیک منتشر شده و در دسترسِ دوستداران کتاب و شاهنامه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *