داود فتحعلیبیگی، هنرمند با سابقه نمایشهای ایرانی از دلایل کم رونق شدن شبیهخوانیهای شاد همچون شبیهخوانیهای عید غدیر میگوید.
او در گفتوگو با ایسنا و در پاسخ به این پرسش که چرا مجالس تعزیه شاد همچون تعزیه عید غدیر خم کمتر اجرا میشود، توضیح میدهد: برای عید غدیر خم هم چند تعزیه داریم که امسال هم در بعضی مناطق کشور اجرا میشوند. اما نکته اینجاست که در گذشته بانیان، تعزیهخوانان را دعوت میکردند ولی تعدادی تعزیه داریم که عموما بانی ندارد مانند تعزیه سلیمان و بلقیس و طبیعتا کمتر اجرا میشوند.
این بازیگر و کارگردان یادآوری میکند: بعد از مدتی که تعزیهخوان حرفهای بیشتری فعال شدند ، برخی بانیان ثروتمند که مجالس تعزیه داشتند، برای پرهیز از تکراری شدن بعضی مضامین، در زمانهایی به جز ایام شهادت هم تعزیههایی برگزار میکردند مانند مجالس غریب تعزیه که هم برای مردم جالب بود و هم سبب میشد از تکرار مجالس قبلی دور شویم.
فتحعلی بیگی با اشاره به تاثیرپذیری مجالس تعزیه از وقایع اجتماعی اضافه میکند: در گذشته نیز تعزیهخوانان با الهام از وضعیت اجتماعی، مجالس تعزیه را مینوشتند همچون نمایشنامهنویسانی که با در نظر گرفتن شرایط روز، نمایشنامههایی با موضوعات اجتماعی مینویسند. این گونه مجالس عموما به سمت شبیهخوانی میرفت و بیشتر نمایشهایی برای یادآوری و پند و اندرز بود ولی نکته اینجاست که معمولا کسی برای اجرای این گونه مجالس نذر نمیکند و به همین دلیل کمتر اجرا میشوند.
این کارشناس نمایشهای ایرانی خاطرنشان میکند: به دلیل شرایطی که برشمردم، لازم است برای اجرای مجالس غریب یا مجالسی مانند شبیهخوانی عید غدیر خم، مرکزی آیینی فعال شود که این مجالس به صورت رپرتواری اجرا شوند . اگر این اتفاق رخ بدهد، برای اجرای همه مجالس، حدود دو سال زمان نیاز داریم چراکه تنوع مجالس بسیار زیاد است.
فتحعلی بیگی یادآوری میکند که امسال هم مجالس شبیهخوانی عید غدیر در نقاطی مانند کاشمر و شیراز اجرا میشود.
او تاکید میکند: این مجالس، تعزیه به معنای عزاداری نیست بلکه بیشتر به سمت شبیهخوانی میل میکند.
بدون دیدگاه