بانیفیلم:
اگر تا همین چند روز پیش، حرفهای دبیر جشنواره۳۹ را که برای کاهش نگرانی گفته بود «از مدل برگزاری فستیوال ونیز استفاده میکنیم» میشد به عنوان مهمترین شگفتی فجر۳۹ نامید، اما با انتصاب هیات داوران، دامنه این سورپرایزها بیشتر و بیشتر شد!
اینکه هیات داوران یک جشنواره قبل از آغاز به کار، از خود بیانیه صادر کنند و از سختیهای داوری فیلمها بگویند، از عجایبی بود که در تاریخ هیچ جشنوارهای نمونهای نداشته!
جالب اینکه تهیه این ویدیوی تبلیغاتی در یکی-دو روز آغاز تماشای فیلمها توسط هیات داوری صورت گرفته است!
پدیرفتنیست که برخی از داوران که برای نخستین بار به عنوان داور منصوب شدهاند، از منصوبکنندگان خود حرفشنوی داشته باشند و شاید به همین خاطر است که آنها راضی به نشستن در برابر دوربین تبلیغاتی شدهاند و از فیلمهایی حرف بزنند که قرار است شگفتیساز باشند!
این ویدیوی و این سورپرایز جدید تیم تبلیغاتچی جشنواره۳۹، در حالی در فضای مجازی منتشر شده که ابراز شگفتی داوران از تماشای فیلمهای دیده شده در دو روز نخست، ضمن آسیب رساندن به اعتبار و نحوه سلامت داوری آسیب رسانده و در نهایت حق دیگر فیلمها را که هنوز دیده نشدهاند از بین میبرد.
همین واکنشهاست که حرکتهای تبلیغاتی این چنینی را عقیم کرده و آنها را به یک ضدتبلیغ تبدیل میکند!
به نظر میرسد بهرهگیری از چنین شیوههای کلیشهای آن هم در برهوت نوآوری، مواردی غیر وجوه اعتباری جشنواره را مدنظر سازندگانش قرار داده است چرا که بروز واکنشهای گسترده و عمدتا منفی، نشان میدهد به کار بردن این گونه تبلیغات، نه تنها کمکی به داغ شدن تنور سیونهمین دوره فستیوال فجر نمیکند بلکه در نهایت عملکردی معکوس داشته و نوعی «خودزنی» میشود. این ایدهپردازیهای تبلیغی، تنها اعتبار مهمترین رویداد سینمایی کشور را دچار خدشه خواهد کرد.
نمیدانیم آیا میشود امیدوار بود تا دیگر شاهد شگفتیسازی عوامل و برگزارکنندگان فستیوال دوران کرونا نباشیم یا هنوز این اول کار است؟! اما به هر حال شرایط دشوار است و نیاز به تعمق و تحلیلهای درست ضروری؛ اطمینان داریم که دانستن خطرپذیر بودن شرایط دشوار فعلی، نیاز به داشتن هوش چندانی ندارد.
بدیهیست که «سقوط آزاد» با «چتر سوراخ» نه خطرناک بلکه مرگبار است!
بدون دیدگاه