معاون پخش و اکران حوزه هنری میگوید: فیلم باید مسألهدار و دارای سخن باشد. تفکر راهبردی ما در سازمان سینمایی حوزه هنری، جریانسازی در زیست بوم سینمای ایران با ضریب دادن به مفاهیمی از قبیل خانواده، محتوای سالم و… است.
سیدعلی طباطبائینژاد در گفتوگو با تسنیم درخصوص سیاستهای جدید سازمان سینمایی حوزه هنری در پخش و اکران فیلمها گفت: جریانسازی هنری و محتوایی ضمن توجه به توسعه اقتصاد سینما از طریق مدیریت بهینه سالنها راهبرد کلی ماست.
وی در توضیح این مسئله بیان داشت: مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری در سالهای اخیر حرکتی را در سینماسازی پیش گرفت و همین امر موجب افزایش سالنها و تقویت ظرفیت بالقوه اکران سینمایی در کشور شد. قابلیتی که تا پیش از این بهخاطر عدم امکان نمایش بیش از یک فیلم در بسیاری از سینماهای کشور، اتفاقاً منجر به پدیده فیلمسوزی میشد و خدا را شکر امروز این امکان برای سینمای ایران فراهم شده تا فیلمهای بسیاری تحت پوشش اکران توسط حوزه هنری قرار گیرد.
طباطبائینژاد افزود: سیاست ما در اکران بکارگیری این سینماها در جهت تقویت جریان محتوای مسئلهمحور و وزن دادن به نمایش آثار باکیفیت و دارای ارزش هنری در سینمای ایران است. این همان چیزی است که سینمای ایران در سالهای اخیر هرگاه بدان توجه نکرد و به فیلمهای بیکیفیت از جهت فرم و محتوا اولویت داد، ضربه خورد.
معاون پخش و اکران حوزه هنری درباره چگونگی توسعه اقتصادی سینماها از این طریق گفت: اقتصاد سینماداری یک معادله چندوجهی است. اولاً شما با مخاطبی روبرو هستید که بدون تحلیل رفتار او، مهندسی علایق و توجه به خواستههایش نمیتوانید ادامه حیات بدهید. در عین حال شما به عنوان یک فعال فرهنگی و هنری، وظیفه دارید نگاه هنری برآمده از مسئولیت اجتماعی را نیز در مخاطب ارتقا دهید. چراکه به خوبی میدانید مخاطب سرخورده از فیلم بیکیفیت، دیگر سخت به سینما پا میگذارد. ما معتقدیم میتوان میان این دو با احیای بهینه سانسها و مدیریت دادههای مشتریان توازن اقتصادی برقرار کرد. تنها باید قبول کرد اثر هنری که مخاطب را به فکر و اندیشه سوق دهد و پرسشبرانگیز باشد، بهتر از سیاست تولید و نمایش آثار به ظاهر بیخطر اما در باطن خنثیای است که در این سالها اغلب مسیر انحرافی برای فیلمسازانی بوده که از سوی ساختارهای فرسوده و پراشتباه فرهنگی، از خاستگاه دغدغهمند خود دور شدند. این خود نوعی بیاحترامی به هنر و هنرمند است.
وی افزود: البته ما در این مسیر قطعا سلبی عمل نخواهیم کرد و معتقدیم در برخورد با سینما باید با شاخصههای سینمایی رفتار کرد. مدیریت در فرهنگ، تعامل، زبان و رفتار فرهنگی میطلبد. سینما را نمی توان با ادبیات ضدفرهنگی و ضدهنری، مدیریت کرد. در عین حال اینکه به سالن سینما تنها به مثابه منبع کسب درآمد فکر کنیم و آن را از هنر با محتوای ارزشمند و مسألهدار تهی کنیم، وظیفه و شأن یک مکان فرهنگی نیست. فیلم اتفاقاً باید مسألهدار و دارای سخن باشد. سینما باید شجاع و قصه گو باشد. تفکر راهبردی ما در سازمان سینمایی حوزه هنری، جریانسازی در زیست بوم سینمای ایران با ضریب دادن به مفاهیمی از قبیل خانواده، محتوای سالم، فراتهران و… است.
طباطبائینژاد بیان داشت: به طور مثال «پوست» و «آتابای» هر دو آثاری هستند که برخلاف مسیر سینمای ایران با دور شدن از فضای بسته شهری، قصهها و تصاویر نابی را به تصویر کشیدند و امید داریم این مسیر با ساخت فیلمهای دیگری از اساطیر، آیینها و زندگی دیگر قومیتهای ایران عزیزمان ادامه پیدا کند. یا فیلم «منصور» که در خلق و بازنمایی واقعی یک قهرمان ملی در مدیوم سینما موفق عمل کرده است. چیزی که امروز بشدت به آن نیاز داریم. در عین حال فیلمی همچون «قهرمان» در فضای فعلی سینمای ایران که کمتر اثری مخاطبش را به تأمل و فکر دعوت میکند، اثر قابل احترامیست.
مدیر پخش حوزه هنری گفت: ما وظیفه خود میدانیم از فیلمسازان جوان، اجتماعی، هنری و دغدغهمند در مسیر نمایش فیلم خود حمایت کنیم و اگر فرصتی باشد، در طراحی جدیدمان در «پخش رویش» قطعا در کنارشان خواهیم بود.
طباطبائینژاد درخصوص فیلمهای در دست پخش این نهاد گفت: ما طی سه ماه اخیر فیلمهای «تک تیرانداز»، «مدیترانه» و «پوست» را در اکران عمومی داشتیم و به تازگی نیز اکران «آتابای» را آغاز کردهایم. از اواخر آذر ماه نیز نمایش عمومی فیلم «صحنهزنی» را شروع میکنیم. در کنار آن، همواره به نمایش بهتر آثار هنری ارزشمند کمک میکنیم و امیدواریم بتوانیم مطابق سیاست توزیعیمان برای نقشآفرینی موثر در اتمسفر سینمای ایران، هر فصل چند فیلم در ژانرها و گونههای مختلف روی پرده داشته باشیم و به ساختار اکران خود هویتی تازه دهیم.
بدون دیدگاه