12:08

نمایشگاهی از پرده‌های قلمکار نقاشی شده از گذشته تاکنون از مجموعه شخصی مرتضی بخردی در گالری های حوزه هنری استان اصفهان به نمایش گذاشته شده است.
به گزارش رسیده، برخی از این پرده های قلم کار توسط حسن پورصناعی نقاشی شده‌اند و برخی نیز در سال‌های اخیر با الهام از پرده های قدیمی و با پیشنهاد مرتضی بخردی توسط سحرموسوی مرقوم و توسط استاد بطلانی قلمکاری شده اند.
رویداد «باغ جست» مجموعه ای از سه بخش مرتبط است، در این مجموعه نمایشگاه «باغ جست» شامل پرده‌های قلمکار نقاشی شده با چیدمان جدید، نمایشگاه «حاشیه» شامل مهرهای قلمکار، ویدئو آرت «باغ جست» با نمایش دنیای کنونی و آرزوی باغ های قدیمی ارائه شده‌‌اند.

مرتضی بصراوی نمایشگاه گردان «باغ جست» با اشاره به عنوان متفاوت این نمایشگاه گفت: ویدئو آرت این نمایشگاه با همکاری آقای رسول کمالی ساخته شد وهمان جا اسم نمایشگاه که الهام گرفته از پارچه های قلمکار نقاشی شده بود به ذهنمان خطور کرد. در واقع «باغ جست» فضای باغ های خیال انگیزی را تداعی می کند که از میان رفته‌اند و دیگر آنها را نمی‌بینیم ولی به دلیل فضای شهرنشینی امروز دوست داریم که وارد آن باغ‌ها شویم. در واقع «باغ جست» به نوعی گذر در این باغ‌ها است، اینکه چطور می‌توانیم هنرهای بومی و سنتی خود را در دوران معاصر بازنمایی کنیم.
وی با اشاره به نمایشگاه «حاشیه» که همزمان با این نمایشگاه برگزار شده است ادامه داد: مجموعه «حاشیه» شامل ۱۵۰ قالب قلمکار از مجموعه دار اصفهانی پارسا پورابراهیم است که در گالری تک اثر یا نقطه به نمایش درآمده اند. نام نمایشگاه حاشیه نامیده شد زیرا برگرفته از حاشیه پارچه های قلمکاری است و همچنین تداعی کننده حاشیه ای در کنار متن اصلی است. در واقع عنوان هر دو نمایشگاه یعنی «باغ جست» و «حاشیه» از روی پارچه‌های قلمکار نقاشی شده الهام گرفته شده‌‌اند.
بصراوی با تاکید بر چیدمان متفاوت این نمایشگاه عنوان کرد: طی جلساتی که با مهندس بخردی داشتیم، متوجه بازنمایی این آثار از دوره قاجار شدم که نشات گرفته از علاقه شخصی ایشان بود. در هر صورت آقای بخردی تکنیک چاپ چیتگری را با نقاشی قلمکاری ترکیب و فضای تازه‌ای ایجاد کرده‌اند.
این هنرمند مجسمه ساز ادامه داد: به دلیل سابقه کاری در چیدمان، سعی کردم روایت خودم را از این پارچه‌های قلمکار ایجاد کنم. پس در ارائه برخی از آثار بر اساس مهرهای قلمکاری که 4 عدد هستند، مهر اول را به عنوان پایه قرار داده و روی کاغذ کالک قرار دادم تا بتوان تصاویر زیرین را نیز به نمایش گذاشت. در واقع با کشیدن مهرهای قلم کار بر روی پارچه تصاویری محو ایجاد شد.
وی هدف از این کار را درگیری ذهن مخاطب عنوان کرد و افزود: پرده‌های قلم‌کاری اگر به همین صورت در معرض دید قرار می‌گرفت شاید کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند، اما با ایجاد این فاصله‌گذاری سعی کردم مخاطب در مدت زمان بیشتری با این نقوشی که در پس زمینه قلمکاری وجود دارد درگیر شود.
بصراوی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ویدئو آرت ساخته شده برای این نمایشگاه تصریح کرد: امروزه با هجوم تصاویر،اطلاعات، فضای دیجیتال مواجه هستیم که باعث فاصله گرفتن از هنرهای بومی شده است. در این ویدئو قصد داشتیم ارزش هنری خلاقانه را به تصویر بکشیم.
نمایشگاه گردان «باغ جست» ادامه داد: قرار بر اجرا و نمایش محوری هنر قلمکاری بود اما با توجه به زمان محدود، به نظرم رسید ویدئو آرتی تهیه شود که علاوه بر فضای شهری، خود آدمها نیز در آن به نمایش گذاشته شوند. در این ویدئو ایده اصلی بر هنر بومی شکل گرفته است. هنر قلمکاری در بازار به شیوه سنتی کار می شود و نگاه هنری به آن کمرنگ شده است.
وی در پایان گفت: در این نمایشگاه با همان ساختار قدیمی قلمکاری که با نقاشی ترکیب شده هنر فاخری ارائه شده است و فرصتی را ایجاد کرده که مخاطبین از چنین هنری آگاه شوند.
گفتنی است، نمایشگاه «باغ جست» تا 13 مرداد پذیرای علاقه مندان به هنرهای سنتی از جمله قلمکاری و نقاشی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *