اکران «پیر پسر» و «زن و بچه» را در سینمای لبریز از کمدی ایران باید به فال نیکگرفت؛ اما همزمانی تقریبی اکران آنها در تابستان امسال، علاوه بر اینکه سینمایاجتماعی را دوباره زنده میکند نکات قابلتاملی را در تخصیص سالن و سانس به هردو فیلم در پی دارد که نیازمند بررسی دقیقتری در انتخاب زمان اکران این دو فیلممهم اجتماعی است.
به گزارش ایرنا، اوایل اردیبهشت ماه پخش کننده «پیرپسر» در گفتوگویی با ایرنا، ازنمایش فیلم در نوبت سوم اکران امسال، یعنی پس از تعطیلیهای اواسط خرداد خبرداد. وضعیت اکران فیلم دیگر یعنی «زن و بچه» نیز با فاصلهای حدودا یک ماهه و پساز کمرنگشدن حواشی اکران آن در جشنواره کن، برای تیر ماه امسال تعیین شده است. همزمانی تقریبی اکران دو فیلم جریانساز اجتماعی، آن هم در شرایط کمدیزدهای که سینمای ایران دارد، محل بحث و تامل است با این اوصاف «پیرپسر» از ۲۱ خرداد و «زن و بچه» نیز طبق اعلام تهیهکننده از ۱۸ تیراکران میشوند.
این امر؛ یعنی همزمانی تقریبی اکران دو فیلم جریانساز اجتماعی، آن هم در شرایطکمدیزدهای که سینمای ایران دارد، محل بحث و تامل است. داشتههای اجتماعیسینمای ایران برای سال پیشرو زیاد نیست و این همزمانی، آمار مخاطبان خاص اینفیلمها را نیز سرشکن خواهد کرد.
فیلم «پیرپسر»
مروری بر فیلمهایی که خبر تولید یا نمایش آنها رسانهای شده، نشان میدهد دستسینمای ۱۴۰۴ در گونه اجتماعی تا حدود زیادی خالی است. مهمترین اثر اجتماعیجشنواره فیلم فجر سال گذشته به زعم مخاطبان و منتقدان، «رها» بود که نوروز رویپرده رفت و با ۳۶ میلیارد تومان فروش، زمان طلایی اکران خود را از سرگذراند.
اکران «قاتل و وحشی»، فیلم متوقف حمید نعمتالله مبهم است و زمان نمایش آنمشخص نیست. به علاوه نعمتالله تصویربرداری فیلم تازه خود یعنی «بُت» را دی ماهگذشته به پایان رسانده اما اکنون و پس از گذشت حدودا ۶ ماه، خبری از نمایش آن درجشنوارههای جهانی هم نیست.
تعداد فیلمهای مهم و جریانسازی که میان منتقدان و اصحاب رسانه مورد بحث بودهاند، به قدری کم هستند که باید برای اکران هر کدام برنامهریزی دقیق و مشخصی اتخاذ کرد
با این اوصاف تنها «رکسانا» و «گوزنهای اتوبان»، فعلا پروانه نمایش دریافتکردهاند و اگر اتفاق عجیبی نیفتد، امسال به ناوگان اکران اضافه خواهند شد. فیلم«باد وحشی» با بازی نویدمحمدزاده که ابراهیم عامریان خبر ساخت و اکران آن را بهایرنا داده بود نیز همچنان در سکوت خبری به سر میبرد.
به علاوه وضعیت اکران و نمایش فیلمهایی چون «رگهای آبی» و «لاکپشت»، دوفیلم به نمایش درآمده در بخش نمایش ویژه فجر گذشته، که جریانسازی خاصی درفضای رسانهای نداشتند و با اکرانهای پراقبالی در فجر گذشته مواجه نشده بودند،نیز مشخص نیست.
با همین حساب سرانگشتی، میتوان گفت تعداد فیلمهای مهم و جریانسازی که میانمنتقدان و اصحاب رسانه مورد بحث بودهاند، به قدری کم است که باید برای اکران هرکدام برنامهریزی دقیق و مشخصی اتخاذ کرد.
فیلم «زن و بچه»
«پیرپسر» وضعیت عجیبی را در اکران جشنوارهای از سر گذرانده، دو بازیگر مهمسینمای اجتماعی یعنی حامد بهداد و لیلا حاتمی را مقابل دوربین دارد و اخبار پیرامونآن از اکران بدون ممیزی تا نظارت بر محدودیت سنی، به احتمال زیاد مخاطبانمسکوت این سالهای سینمای اجتماعی ایران را به سینماها خواهد کشاند.
پردیسهای تکسالنه یا دوسالنه در شرایط فعلی اقبال از گونه کمدی، سختتر راضی به اکران دو فیلم اجتماعی به صورت همزمان و اختصاص هر دو سالن یا یک سالن خود، به فیلمهای این گونه میشوند
«زن و بچه» نیز به عنوان چهارمین فیلم سعید روستایی، دو بازیگر مهم دیگر سینمایاجتماعی یعنی پریناز ایزدیار و پیمان معادی را مقابل هم قرار داده؛ فیلمسازی که پساز ساخته پرحاشیهاش یعنی «برادران لیلا»، بیش از پیش در توجه قرار گرفت و امسالنیز جشنواره کن و فضای جامعه را با اظهارات خود ملتهب کرد.
همه اینها یعنی باید برای اکران این دو فیلم مهم، تدبیر و مهندسی دقیقتری اندیشید. به علاوه «پیر پسر» در شب اکران جشنوارهای در برج میلاد، زمانی نزدیک به ۳ ساعتداشت و «زن و بچه» نیز مطابق آنچه در سایت آیامدیبی نوشته شده، زمانی بیش از۲ ساعت دارد؛ یعنی هر کدام از این فیلمها اگر فارغ از این همزمانی با فاصله هم اکرانشوند، تقریبا ۲ سانس از اکران یک فیلم معمولی را در یک سالن اشغال خواهند کرد.
با این اوصاف پیشبینی میشود با توجه به ضریب بالای اشغال صندلیها توسطمخاطبان این دو فیلم، سینماها باید سالنهای بیشتری را به این دو فیلم اختصاصدهند؛ از طرفی پردیسهای تکسالنه یا دوسالنه در شرایط فعلی اقبال از گونه کمدی،سختتر راضی به اکران دو فیلم اجتماعی همزمان و اختصاص هر دو سالن یا یکسالن خود، به فیلمهای این گونه میشوند که همین مهم نیز اهمیت دوراندیشیدرباره مهندسی اکران این ۲ فیلم پرمخاطب را بیشتر میکند.
بدون دیدگاه