دو جوان دیگر سر صحنه فیلم‌برداری یک سریال جان خود را از دست دادند/ بی‌تجربگی و کاهش زمان تولید عامل حوادث ناگوار است

حادثه در مجموعه سینما و تلویزیون ایران باری دیگر فاجعهآفرید و دو جوان که دستیاران صحنه سریال «رؤیاینیمه‌شب» بودند، سه‌شنبه در رود بهمن‌شیر دچار حادثه وغرق شدند. حادثه‌ای ناگوار برای دو جوان «علی شیروانی» و«وحید یوسفی» که هزاران آرزو برای خود داشتند.

به گزارش سایت خبرآنلاین، این مرگتلخ در روزهای گذشته در حالی است که کمتر از سه ماه پیشدر آخرین روزهای اسفند، دو جوان هنرور «سید علی نعیمی» و «حمید ظهیری» سر صحنه سریال پر هزینه سلمان فارسینیز جان خود را از دست دادند و واقعه‌ای دردناک را رقم زدند.

انفجار در سریال ده‌نمکی تا آتش سوزی در سریال سیروس مقدم

در یک دهه گذشته می‌توان به چندین مورد اشاره کرد که پرتلفات‌ترین آنها انفجار سرصحنه سریال «معراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی بود که منجر به کشته‌شدن ۵ نفر ازعوامل آن سریال در سال ۱۳۹۲ شد. در آن واقعه دردناک «علی‌اکبر رنجبر» مدیر شهرکسینمای دفاع مقدس، «جواد شریفی‌راد» مسئول جلوه‌های ویژه، «رضا فرجی» دستیار تولید، «مهدی مرادی» جلوه‌های ویژه، «جمشید اصفهانی‌فر» نگهبان پروژه،جان خود را از دست دادند.

یکی دیگر از این حوادث، درگذشت «وحید جعفری» طراح صحنه بود، او که درپشت‌صحنه سریال «خواب‌زده‌ها» به کارگردانی سیروس مقدم کار می‌کرد، بر اثرِآتش‌سوزی ابتدا به کما رفت و سپس درگذشت.

درگذشت «ارشا اقدسی» بدل‌کار مشهور در ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ نیز بسیاری را شوکه کرد، اوکه در عین جوانی در بدل‌کاری هم خبره بود و هم به شهرت رسیده بود در اثر چپکردن ماشین سر صحنه پروژه‌ای سینمایی در بیروت دچار حادثه‌ای شدید شد و دربیمارستان جان باخت.

از قطع انگشت مهران مدیری تا تصادف شدید باران کوثری

سوانح بسیاری هم در صحنه‌های تولید اتفاق افتاده است از قطع‌شدن انگشت مهرانمدیری تا شکستن مچ پای امین حیایی، از تصادف شدید باران کوثری تا معلق شدنپگاه آهنگرانی روی طناب ماهیگیری که منجر به آسیب‌دیدگی دو مهره ستون فقرات اوشد.

برای بررسی این اتفاقات و دلایل آن در سینمای ایران سراغ یکی از پیش‌کسوتان تولید،نویسنده و تهیه‌کننده «مجتبی متولی» رفتیم تا درباره وضعیت حوادثی این چنینصحبت کنیم. متولی درباره دلیل حوادث این چنین می‌گوید: اقدامات اولیه را مدیرانتولید و تهیه‌کنندگان انجام می‌دهند تا ایمنی در صحنه و لوکیشن تولید اثر فراهمشود، اما به نظرم این اقدامات اگرچه لازم است؛ اما کافی نیست. باید بارهاوبارهاامکانات صحنه مورد بازبینی و نظارت قرار بگیرد و حتی کمترین احتمال‌ها هم موردبررسی قرار گرفته تا خدای ناکرده اتفاقی منجر به فاجعه رخ ندهد.

کم تجربگی و کاهش زمان و هزینه سه عامل حوادث ناگورا

متولی تأکید می‌کند: اگرچه من درباره حادثه اخیر یعنی غرق‌شدن دو جوان سر سریالجدید، تحقیقی ندارم؛ اما به شکل کلی معتقدم که جوانی و کم‌تجربگی در صنعتسینما و تلویزیون ایران یکی از عوامل مهم اتفاقاتی ازاین‌دست است. همکاران ودوستان جوانی وارد این بخش از سینما شده‌اند که تجربه کافی را ندارند، دستیاریکردن و رعایت سلسله‌مراتب رشد به جوانان کمک می‌کند تا از تجربه گروه‌های پیش ازخود نکاتی فنی و دقیق را یاد بگیرند و مانع از حوادث ناگوار شوند.

مجتبی متولی که در پرونده کاری خود به‌غیراز تهیه‌کنندگی ۴ اثر سینمایی «سراب»،«اتاق یک»، «مقاومت» و «ثبت با سند برابر است» را داشته و در بیش از ۳۶ فیلممدیر تولید بوده، می‌افزاید: یکی از عوامل دیگر تعجیل در پایان کار است و گاهی گروهتولید هم در این امر دقت را فدای سرعت می‌کند که می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. به‌خاطر دارم سر صحنه سریال «خواب‌وبیدار» که آقای فخیم‌زاده نویسنده، کارگردانو بازیگر آن بود، از من خواست تا برای صحنه پریدن از لبه یک پنجره بدل‌کار بیاورم. وقتی ارتفاع پنجره تا زمین را دیدم به آقای فخیم‌زاده گفتم که ارتفاعی ندارد و چراخود او انجام نمی‌دهید. آقای فخیم‌زاده نکته بسیار دقیقی گفت که «حادثه خبرنمی‌کند، شاید از همین ارتفاع کم افتادم و آسیب دیدم بعد همه عوامل کار معطلمی‌مانند و آسیبی که کل گروه می‌خورد بیشتر از آمدن یک بدل‌کار استاین نکته برایمن هم تجربه شد، بعضی از کارها نیازمند زمان، هزینه و دقت فراوان است تاضایعه‌ای را به وجود نیاورد.

5998054.jpg

سر صحنه سریال سلمان فارسی

این نویسنده و تهیه‌کننده که در آثار جنگی همچون کانی مانگا ونیز حضور داشتهاست، می‌گوید: در کارهای تاریخی، جنگی و حادثه‌ای و اکشن، ضرورت دارد تا لوکیشنبارهاوبارها بازبینی شود و عامل زمان و هزینه تنها فاکتورهای اصلی نباشند. من باز همتأکید می‌کند، اشخاص باید سر جای خود باشند، نکته‌ای که می‌گویم هیچ ارتباطی بااتفاقات اخیر در این دو سریال (رؤیای نیمه‌شب و سلمان فارسی) ندارد، اما متأسفانهافرادی به بدنه سینما اضافه می‌شوند که تجربه کافی ندارند، عنوان تهیه‌کننده فقطصرف سرمایه‌گذاری یا پیداکردن سرمایه‌گذار نیست، تهیه‌کننده مسئولیت تمام گروه رابرعهده دارد. جوانان و یا افرادی که بدون تجربه وارد این حرفه شده‌اند و مسیرهایاین حرفه را طی نکرده‌اند می‌توانند مشکلاتی را برای سینما به وجود بیاورند.

متولی یادآور می‌شود: ما باید در بار ایمنی تحقیق کنیم، به نظر بهتر است که در موردحوادث اخیر تحقیق جامع صورت بگیرد تا اشتباهاتی ازاین‌دست دوباره تکرار نشود.

او درباره شرایط عوامل و صحنه توضیح می‌دهد: از روز اول و بعد از صدور پروانهساخت هم وزارت ارشاد تأکید دارد و هم تهیه‌کنندگان تمام عوامل و صحنه را بیمهحوادث می‌کنند تا در صورت نیاز جبران خسارت صورت گیرد. به‌هرتقدیر بعضی ازاتفاقات خبر نمی‌کند و باید عوامل بیمه باشند تا بتوانند از خدمات آن استفاده کنند. ازجمله بیمه بیکاری برای فردی که سر صحنه آسیب‌دیده است و طول درمان دارد.

متولی در پاسخ به این پرسش که آیا دستورالعمل ایمنی از طرف وزارت فرهنگ و ارشادو خانه سینما برای ایمنی در صحنه فیلم‌برداری وجود دارد و یا کمبودی احساسمی‌شود، تأکید می‌کند: همان‌طور که گفتم وزارت ارشاد هنگام صدور پروانه ساخت،تأکیدات لازم برای ایمنی را انجام می‌دهد، اما این کافی نیست. من پیشنهاد می‌کنمخانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی مطابق با یک دستورالعملی کهمی‌شود آن را تهیه و تدوین کرد، اشخاص متخصص و باتجربه را برای نظارت بر حفظایمنی در صحنه‌های فیلم‌برداری اعزام کنند. چه سریال‌های تلویزیونی چه سریال‌هاینمایش خانگی و چه سینما نیاز دارند تا ایمنی صحنه‌هایش تضمین شود تا شاهدحوادثی تلخ نباشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *