گروه راک مشهور بریتانیایی پینک فلوید موافقت کرده است که حقوق موسیقی ضبط شده و حق نام ک خود را به شرکت سونی موزیک به مبلغ تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار بفروشد.
به گزارش ایسنا، این معامله که یکی از بزرگترین معاملات در سال‌های اخیر است، ظاهراً علی‌رغم دهه‌ها درگیری داخلی و بحث‌های تلخ بین اعضای گروه به خصوص راجر واترز و دیوید گیلمور، سرانجام به پایان رسیده است.
همچنین نیک میسون، نوازنده درام، و وارثان ریچارد رایت، نوازنده کیبورد، و راجر گرت، خواننده و ترانه‌سرای اولیه گروه، در این معامله دخیل بوده‌اند. این قرارداد شامل حقوق موسیقی ضبط شده است اما حقوق ترانه‌سرایی که در دست نویسندگان فردی است، شامل نمی‌شود.
همچنین حق نام و دیگر موارد که شامل کالاهای تبلیغاتی، حقوق نمایشی و موارد مشابه است نیز در این قرارداد گنجانده شده است. در حالی که پینک فلوید به خاطر ناشناس بودن اعضای گروه به عنوان شخصیت‌های عمومی معروف است، احتمالاً اکثر یا تمام آثار هنری نمادین روی آلبوم‌های آن‌ها که عمدتاً توسط شرکت بریتانیایی «Hipgnosis» طراحی شده، نیز در این قرارداد لحاظ شده است.
به گزارش گاردین، از نظر تجاری، فهرست موسیقی ضبط شده پینک فلوید و حقوق کالاهای تبلیغاتی آن، یکی از باارزش‌ترین فهرست‌ها در دنیای موسیقی معاصر است.
سونی در سال‌های اخیر بیش از یک میلیارد دلار برای خرید فهرست‌های موسیقی از هنرمندانی مانند بروس اسپرینگستین، باب دیلن و حقوق خارج از آمریکای شمالی گروه کوئین هزینه کرده است.
گروه موسیقی «پینک فلوید» سال ۱۹۶۵ توسط «سید بَرِت»، «نیک میسون»، «راجر واترز» و «ریچارد رایت» در لندن تشکیل شد. «گیلمور» در سال ۱۹۶۷ همکاری‌اش را با این گروه موسیقی آغاز کرد و یک سال پیش از آن، «برت» به‌دلیل وخامت حال جسمی‌اش از گروه جدا شد. «پینک فلوید» بعدها به یکی از مشهورترین گروه‌های موسیقی تبدیل شد و در آن زمان، ۲۰۰ میلیون آلبوم در سطح جهانی فروش داشت. «نیمه تاریک ماه»، «دیوار» و «کاش اینجا بودی» از معروف‌ترین آلبوم‌های پینک فلوید هستند که در میان تأثیرگذارترین آلبوم‌های راک قرن بیستم قرار دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *