سهیل موفق با بیان اینکه در انتخاب بازیگران «کفایت مذاکرات» آزادی عملداشتهاست، بیان کرد که اقبال از سینمای کمدی به معنی ضعف سینما نیست.
به گزارش مهر، سهیل موفق فیلمساز جوانی که کار حرفهای خود را از سال ۱۳۷۲ بابازیگری در سریالهای تلویزیونی آغاز کرد، از اوایل دهه هشتاد، به عنوان تهیهکننده،کارگردان و بازیگر سریالهایی همچون «شهرک ترافیک»، «محله تهرونیا» و … باتلویزیون همکاری کرد. آخرین اثر او در تلویزیون فیلم تلویزیونی «مسابقه ازدواج» درمقام کارگردان بود. وی سال ۱۳۹۵، اولین فیلم بلند سینماییاش را در ژانر کودک ونوجوان ساخت که یک اثر متفاوت در این ژانر بود و نگاه تازهای به دنیای کودکانداشت. موفق بعد از آن، «پاستاریونی» و «نوروز» را ساخت. «نوروز» که در چهل ودومین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت، برای اولین بار موضوع آداب وافسانههای مرتبط با نوروز را در قالب رئالیسم جادویی به نمایش گذاشت.
حالا در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شاهد چهارمین تجربه حرفهای سینماییسهیل موفق هستیم. حضور «کفایت مذاکرات» در جشنواره فیلم فجر یکی ازاتفاقهای جالب این دوره است؛ از یک طرف ابراهیم عامریان را به کمدیهایبفروشش میشناسند و از طرف دیگر، عامریان این بار با کارگردان جوان سینما یعنیسهیل موفق همکاری کرده است که تا پیش از این فیلمهای ژانر کودک میساخت. «کفایت مذاکرات» نخستین تجربه سهیل موفق در حوزه کمدی است. مهران غفوریان، محسن کیایی، ایمان صفا، رؤیا میرعلمی، المیرا دهقانی، حدیثفولادوند، سارا منجزی، محمدرضا داوودنژاد، قدرتالله ایزدی، محمدجواد جعفرپور وجواد پولادی بازیگران این فیلم هستند که حضور مهران غفوریان، محسن کیایی وایمان صفا در کنار یکدیگر، قطعاً لحظات شیرینی را برای مخاطبان رقم خواهد زد. «کفایت مذاکرات» روز ششم جشنواره فیلم فجر، چهارشنبه ۱۷ بهمن سانس اول درسینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درآمد.
سهیل موفق کارگردان فیلم سینمایی «کفایت مذاکرات» در گفتگو با مهر درباره ایدهاولیه این فیلم توضیح داد: ایده اولیه کار را حمزه صالحی، نویسنده فیلمنامه، مطرحکرد. او با طرح یک داستان عمیق و انسانی که ریشه در مسائل اجتماعی و فرهنگی ماداشت، جرقه ساخت این فیلم را زد و از همان ابتدا احساس کردم این داستان ظرفیتزیادی برای تبدیل شدن به یک اثر تأثیرگذار دارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ژانر متفاوت «کفایت مذاکرات» نسبت به دیگرفیلمهایش که در ژانر فانتزی و کودک بوده است و شیرینیها و سختیهای این نوعفیلمسازی، گفت: باید خاطرنشان کنم که فیلمسازی در سینمای کودک و خانواده، بهدلیل مخاطب بسیار حساس و البته مهمش، سختی و دقتهای فراوانی را میطلبد وامیدوارم هیچکس این ژانر مهم و تأثیرگذار را کوچک نپندارد. در مورد ژانر کمدی نیز، باتوجه به تجریباتی که در سالهای گذشته در تلویزیون، چه در ساخت سریال و چه درساخت تله فیلم با مضمون کمدی و اجتماعی دارم، با این ژانر نا آشنا نبودم و با کمکدوستان و همکاران خود در فیلم «کفایت مذاکرات» به ویژه نویسنده و تهیه کنندهفیلم، تلاش کردم فیلمی مخاطب پسند و قابل دفاع موفق درباره انتخاب بازیگران که ترکیبی از بازیگران کمدی هستند، بیان کرد: انتخاببازیگران یکی از حساسترین و مهمترین مراحل این پروژه بود. برای نقشهای اصلی، ازهمان ابتدا چند بازیگر را در ذهن داشتیم که به نظرمان کاملاً با شخصیتها همخوانیداشتند. خوشبختانه بیشتر آنها با اشتیاق به پروژه پیوستند و همکاری درخشانیداشتند. در این میان، دفتر عامریان فیلم نیز به واسطه خوشنامی و سابقه در تولید آثارباکیفیت، نقش مؤثری در جذب این بازیگران ایفا کرد. برای نقشهای فرعی و مکمل نیزفرآیند انتخاب با دقت بالایی انجام شد. این انتخابها نهتنها به ایجاد تنوع و طراوت درفیلم کمک کرد بلکه باعث شد شخصیتها واقعیتر و باورپذیرتر به نظر برسند. وی گفت: خوشبختانه در این پروژه آزادی عمل مناسبی در انتخاب بازیگران داشتیم وتوانستیم ترکیبی از بازیگران حرفهای را گردهم آوریم. این ترکیب موجب شد فیلم ازنظر اجرا و بازیها به کیفیت موردنظر ما برسد. همچنین همکاری نزدیک و تعاملمداوم با بازیگران در طول تمرینها و فیلمبرداری، به آنها کمک کرد تا بهترین عملکردخود را ارائه دهند.
تنوع و تفاوت رنگها در جشنواره فیلم فجر میتواند بر غنای هنری جشنواره بیفزاید وجذابیتی ویژه خلق کند
این کارگردان سینما و تلویزیون درباره انتخاب عوامل همچون روزبه رایگا و حسن ایوبیتوضیح داد: در تمامی آثارم، انتخاب عوامل همواره با همفکری و مشورت تهیه کنندهصورت میگیرد، چرا که این رویکرد در فضای حرفهای از همه جهات امری بدیهی وضروری است. تمامی عوامل فیلم «کفایت مذاکرات» با دقت و بر اساس معیارهاییانتخاب شدند که نشاندهنده آشنایی و تسلط و نگاه هنرمندانه آنها بر ژانر کمدیباشد. تجربه و درک عمیق از پیچیدگیهای این ژانر، از جمله ویژگیهای برجستهای بودکه در انتخاب این تیم حرفهای مدنظر قرار گرفت.
وی در مورد ارزیابی فضای سینمای امسال و سال پیشرو عنوان کرد: متأسفانه برخیدوستان تصور میکنند اینکه ژانر کمدی در سال یا سالهای پیش با اقبال بیشتریمواجه بوده، نشان از ضعف سینمای ایران دارد. همه میدانیم که سینما با شرایط حالجامعه ارتباط و هم آهنگی دارد. در روزگاری که شاید مردم عزیز کشورمان به روحیه ولبخند احتیاج دارند، سینمای کمدی بار همدلی را به دوش میکشد، هر چند کهاستقبال مخاطب از برخی آثار تاریخی و اجتماعی نشان میدهد که ژانرهای دیگر نیز بهشرط داشتن کیفیت، مخاطب خود را دارند. از نظر من شرایط سینما مطلوب است ومطلوبتر خواهد شد، اگر با وسعت نظر همه عزیزان، اجازه بدهیم فیلمنامههاییچالش برانگیز در ژانرهای مختلف به چرخه تولید برسند.
موفق در پایان درباره دومین سال متوالی حضور در جشنواره فیلم فجر و مقایسه آن باجشنوارههایی مثل جشنواره فیلم کودک گفت: حضور در جشنواره فیلم فجر میتواندزمینهساز همافزایی بیشتر و در نهایت تولید آثار باکیفیتتر در سالهای آینده شود. جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان که در ژانری مشخص برگزار میشود، برای منهمواره یادآور خاطرات دلنشینی چه در مقام فیلمساز و چه بهعنوان داور بوده است. اما جشنواره فیلم فجر به دلیل گستردگی و تنوع ژانرهای مختلف، از جذابیت و ویژگیمنحصربهفردی برخوردار است. این تنوع و تفاوت رنگها میتواند بر غنای هنریجشنواره بیفزاید و جذابیتی ویژه خلق کند.
بدون دیدگاه