مهتاب وجدانی که این روزها نمایش «لوپ» را روی صحنه می‌برد، کارگردانی در تئاتر را بسیار دشوار خواند و گفت: کارگردانی بدون حمایت و پول بسیار سخت است.
او که با اجرای این نمایش، اولین تجربه کارگردانی خود را به انجام می‌رساند، در گفت‌وگو با ایسنا با ارایه توضیحاتی درباره این اثر نمایشی، از مشکلات پیش روی کارگردانان جوان تئاتر گفت و ابراز تاسف کرد که به عنوان یک کارگردان جوان، چشم‌اندازی درباره آینده کاری خود ندارد.
وجدانی درباره درون‌مایه نمایش «لوپ» توضیح داد: این نمایش اولین تجربه نویسندگی و کارگردانی من است. پیش از این و از بچگی در تئاتر و در چند فیلم کوتاه بازی کرده‌ام. در این نمایش به دغدغه‌های خودم درباره تئاتر پرداخته‌ام. نمایش ما درباره فرآیند تولید یک اثر نمایشی است و به مشکلاتی می‌پردازد که همیشه در کار تئاتر با آنها رو به رو می‌شویم.
او اضافه کرد: برای اولین تجربه کارگردانی، بهتر دیدم که به دغدغه خودم بپردازم و البته کارگردانی در تئاتر، کار بسیار سختی است بخصوص وقتی بدون حمایت و پول انجام بشود.
وجدانی، نمایش خود را مناسب جامعه تئاتری و سینمایی دانست و توضیح داد: شاید عموم مردم درک درستی از این نمایش نداشته باشند چون هرگز در موقعیت یک گروه اجرایی قرار نمی‌گیرند اما من دوست داشتم تلاشی را که برای اجرای تئاتر می‌کنم، روی صحنه نشان بدهم. شاید چنین تلاش‌هایی برای برخی از افراد اهمیتی نداشته باشد ولی برای من مهم بود.
او که پیش‌تر این نمایش را در جشنواره هم آغاز مجموعه تئاتر شهر اجرا کرده بود، یادآوری کرد: این نمایش را با گروهی اجرا می‌کنم که از قبل سابقه دوستی و همکاری داریم و در کنار یکدیگر بزرگ شده‌ایم. هرچند در اجرای جشنواره، گروه دیگری همراهم بودند ولی در اجرای عمومی دوست داشتم با کسانی کار کنم که نسبت به هم شناخت و اعتماد داریم.
وجدانی با بیان که نمایش خود را با تلفیقی از شیوه رئال و سورئال روی صحنه می‌برد، در توضیح اولین تجربه کارگردانی خود افزود: کار بسیار سختی است چون هر روز با یکسری تنش مواجه می‌شویم. بخصوص اینکه دست تنها هستم و حتی تبلیغات نمایش هم بر عهده خودم است. برای معرفی کارم به شیشه کافه‌ها پوستر می‌زنم و با این حال تبلیغات ما خیلی معمولی است چون نمی‌توانیم بودجه‌ای را به آن اختصاص بدهیم. هزینه تبلیغات تئاتر بالاست و در حال حاضر بیشترین فضایی که برای تبلیغات در اختیار داریم، صفحه سایت فروش نمایش و صفحه مجموعه تئاتر شهر است.
وی ادامه داد: با این وضعیت کار کردن بسیار سخت می‌شود و این تنهایی به کارگردان‌هایی مانند من خیلی فشار می‌آورد. در حالیکه اگر شرایط متعادل‌تری می‌داشتیم، بخشی از وظایف را به گروه می‌سپردم که این چنین زیر بار مسئولیت له نشوم. به هر حال کار اولی بودن و نداشتن بودجه خیلی ناامیدکننده است ولی من تلاش کرده‌ام ناامید نشوم و در نمایشم همین را نشان می‌دهم.
وجدانی درباره چشم‌انداز آینده خود به عنوان یک جوان تئاتری گفت: حتی نمی‌توانم فردای خودم را پیش‌بینی کنم. گاه اتفاق‌های عجیبی رخ می‌دهد که ما و آرزوهایمان در آن دخیل نیستیم. گاهی آینده خیلی ترسناک به نظر می‌رسد. اصلا نمی‌توانیم درباره آینده حرفی بزنیم. با وجود مافیایی که در تئاتر وجود دارد، من خودم را جنگجو نشان می‌دهم. می‌دانم راهی که انتخاب کرده‌ام، راهی سخت است بخصوص وقتی دور از خانواده، ناچار به کار هستم ولی همچنان تلاش می‌کنم بجنگم و به کارم ادامه بدهم.
نمایش «لوپ» با بازی مرتضی ‌کوهی، منصور ‌عربی، مهشاد ‌حجتی هر شب راس ساعت ۲۰ و به مدت ۷۰ دقیقه در تالار سایه مجموعه تئاترشهر روی صجنه می‌رود. اجرای این اثر نمایشی تا ۱۹ مرداد ادامه دارد.
عکس‌ از رضا جاویدی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *