‎کارگردان فیلم «سینما متروپل» با بیان اینکه روند دریافت پروانه نمایش فیلمش را با وجود توقیف دو ساله با حسن نیت دنبال می‌کند، گفت: امیدوارم فیلمی که برای آن بسیار زحمت کشیده شده و داوران معتبری در جشنواره فجر به آن توجه نشان دادند، «حروم» نشود.
‎بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ فیلم «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر در جشنواره فجر به نمایش درآمد و علاوه بر جایزه سیمرغ بهترین فیلمبرداری، دو عنوان مهم بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را هم دریافت کرد، اما پس از گذشت نزدیک به دو سال هنوز موفق به عبور از سد شورای پروانه نمایش نشده است.
‎براساس پیگیری‌های سال گذشته ایسنا، در مرحله بازبینی فیلم برای صدور مجوز اکران عمومی، موارد متعددی برای اصلاح به سازندگان «سینمامتروپل» اعلام شد که اعمال آن‌ها با مخالفت تهیه‌کننده و کارگردان همراه بود. پس از مذاکره و برپایی جلسه‌هایی با حضور رییس سازمان سینمایی (محمد خزاعی) قرار براین شده بود که یک نماینده از شورای پروانه نمایش با صاحبان و سازندگان این فیلم گفت‌وگو کند تا به تعامل برسند.

‎در این دو سال محمدعلی باشه‌آهنگر بجز آنچه در نشست خبریجشنواره فجر گفته بود، اظهارنظر دیگری درباره فیلمش مطرح نکرد و فقط حدود یک ماه قبل در اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام در بخشی که به بهانه بزرگداشت ابوالفضل جلیلی برپا شد، اشاره‌ای کوتاه به «سینما متروپل» کرد.  
‎اما اکنون این فیلمساز که در این مدت به دنبال حاشیه برای فیلمش نبوده، پس از سکوتی طولانی، در گفت‌وگویی با ایسنا از آخرین وضعیت فیلمش سخن گفت.  
‎باشه‌آهنگر بیان کرد: فعلا وضعیت فیلم تغییری نکرده و پس از جلسه‌هایی که سال گذشته داشتیم، دیگر هیچ جلسه رسمی برگزار نشده است. درواقع قرار بود به همراه یکی دو نفر از دوستان از جمله مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در جلسه‌ای که به پیشنهاد سازمان سینمایی هم بود، بنشینیم و صحبت کنیم اما تاکنون که خبری نشده و بعید می‌دانم با توجه به برگزاری انتخابات (ریاست جمهوری) این جلسه به این زودی‌ها برگزار شود. با این حال منتظر هستیم تا ببینیم چه زمانی ما را برای صحبت و بررسی شرایط فیلم دعوت می‌کنند.
‎باشه‌آهنگر درباره اینکه خودش تا چه حد حاضر به تغییر و اصلاح فیلمش است؟ گفت: به نظرم بهتر است در این زمینه اجازه دهیم ابتدا جلسه با نماینده شورای پروانه نمایش برگزار شود چون ممکن است هر صحبتی دچار برداشت‌های ناصواب شود. ما با حسن نیت به این ماجرا نگاه می‌کنیم و به نظر می‌رسد آن‌ها نیز با حسن نیت آمده بودند تا «سینما متروپل» به سرانجام خوبی برسد؛ بنابراین باید ابتدا جلسه‌ی وعده داده شده، برگزار شود تا ببینیم خواسته آن‌ها (شورای پروانه نمایش) چیست، آیا خواسته‌ها، عملی هستند یا سبب نابودی فیلم می‌شوند، که اگر اینطور باشند قاعدتاً باید گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.
‎وی با تاکید براینکه ما در مسیری نخواهیم رفت که فیلم بدون مجوز به نمایش درآید، ادامه داد: «سینمامتروپل» آنقدر قابلیت داشت که در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفت و بهترین جوایز را کسب کرد. در جریان هستم که برخی از دوستان مسئول هم از روند صدور پروانه نمایش برای این فیلم حیرت‌زده هستند ولی من به حسن‌نیت دوستان احترام می‌گذارم و صبر می‌کنم ببینم چه اتفاقی رخ می‌دهد.
‎او درباره اینکه آیا به عنوان کارگردان می‌تواند بگوید مشکل اصلی فیلم و عدم صدور پروانه نمایش آن چیست گفت: هر آنچه به طور مستقیم شنیدم یا به گوشم رسیده نشان می‌دهد که اصل مشکل فرامتنی است. این برداشت‌های فرامتنی را نمی‌توان برای نگاه‌هایی که حسن نیت ندارند تغییر داد اما آن‌هایی که حسن نیت دارند در گفت‌وگو متقاعد می‌شوند. بخصوص اینکه نباید فراموش کنیم که در دوره‌های مختلف بسیاری از فیلم‌ها دچار برداشت‌های اشتباه شدند، به طوری که در یک دوره مدیریتی توقیف شدند و در دوره‌ای دیگر جایزه جشنواره فجر را گرفتند. به هر حال امیدوارم فیلمی که برای آن بسیار زحمت کشیده شده و داوران معتبری در جشنواره فجر به آن توجه نشان دادند، حروم نشود.
‎کارگردان فیلم‌های «ملکه» و «سرو زیر آب» در پایان در پاسخ به اینکه آیا روی فیلمنامه جدیدی کار می‌کند و قصد ساخت فیلم دارد؟ بیان کرد:‌ فعلا فقط می‌توانم بگویم که در حال پژوهش هستم.
‎«سینا متروپل» با بازی مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، هومن برق‌نورد، پریوش نظریه، حسین باشه آهنگر، رضا کیانیان و مهتاب نصیرپور در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در ۱۳ رشته نامزد دریافت سیمرغ شد که در نهایت جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری را گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *