وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاشهای رئیس جمهور برای ایجاد وفاق ملی در انتخاب کابینه گفت: دولت چهاردهم با شکلگیری اکنون خود، نه دولت حزبی و نه دولت ائتلافی است چرا که دولت ائتلافی به جریانها سهام میدهد و مسیر خاص خودش را دارد و کابینه در واقع دولت وفاق است به این معنا که از مجراهای مختلف به یک معدل رسید و معدل را تقدیم مجلس کرد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،سیدعباس صالحی پس از اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی در یک گفتوگوی خبری اظهار داشت: با توجه به مسیری که مسعود پزشکیان رئیس جمهور قبل و بعد از انتخابات طی کرد، نتیجه رای اعتماد را دور از دسترس نمیدیدم.
وی گفت: رئیس جمهور بحث وفاق ملی را مطرح کرد، این شعار به ظاهر شعار سادهای بود اما با مجموع مسائل اجتماعی پیوند خوبی برقرار کرد چرا که حس نخبگان و جامعه ما این بود که در ۱۰ سال اخیر ابَرمسالههایی را پیدا کردیم که آنها را کشف کردیم اما حلش نکردیم، چرا؟ به دلیل اینکه یا در مسیر تصمیمسازی به وفاق نرسیدیم و یا اگر تصمیم گرفتیم در مسیر اقدام نتوانستیم به وفاق عمل کنیم.
صالحی افزود: شعار ساده فطری «دعوا نکنیم» که رئیسجمهور در ایام انتخابات مطرح میکردند صادقانه بود و صادقانه هم آن را دنبال میکردند و بعد از انتخابات هم ایشان این شعار را فراموش نکرد.
اهمیت معدل ترکیبی در انتخاب کابینه چهاردهم برای ایجاد وفاق
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاشهای رئیس جمهور در جهت ایجاد وفاق ملی در انتخاب کابینه اظهار داشت: رئیس جمهور در مسیر انتخاب کابینه از راههای مختلف تلاش کرد تا وفاق حاصل شود، یکی از مسیر کمیتهها و کارگروهها بود که مسیر خود را طی کرد، دیگری از طریق حوزه گروهها و احزاب و جریانهای ذینفوذ کشور بود و یک مسیر هم از طریق گفتوگو با ارکان نظام بود؛ وی وفاق را در یک معدل ترکیبی میدید و این معدل ترکیبی در حقیقت برای ایشان مهم بود.
وی گفت: ترکیب ایجاد شده در کابینه چهاردهم اینگونه بود که معاون اول از دولت آقای خاتمی، چند وزیر از دولت آقای روحانی و چند وزیر هم از دولت شهید خدمت آیت الله رئیسی و چند عنصر جدید انتخاب شد.
صالحی افزود: دولت چهاردهم با شکلگیری اکنون خود، نه دولت حزبی و نه دولت ائتلافی است چرا که دولت ائتلافی به جریانها سهام میدهد و مسیر خاص خودش را دارد و کابینه امروز در واقع دولت وفاق بود به این معنا که از مجراهای مختلف به یک معدل رسید و معدل را تقدیم مجلس کرد.
به دریافت معدل امروز کابینه از سوی مجلس خوشبین بودم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وقتی ترکیب کابینه مسیر خود را طی کرده است، توانست در فضای مجلس هم جای خود را پیدا کند و من از روز اول نسبت به این نتیجه خوشبین بودم، به دلیل اینکه رئیس جمهوری صادقانه با نمایندگان مجلس ارتباط برقرار کرده بود.
وی اظهارداشت: سهم دوستانی که به درخواست رئیس جمهور پاسخ مثبت دادند و این دست را فشردند اهمیت زیادی دارد؛ ریاست مجلس سهم بسیار زیادی داشتند، هیأت رئیسه و نمایندگان ذینفوذ و تاثیرگذار موجب شدند تا این مسیر اتفاق افتاد.
رای کمسابقه مجلس به دولت در تاریخ انقلاب اسلامی
صالحی گفت: اگر این مسیر با عدم رای اعتماد به چند وزیر رخ میداد، در این بین یک فترت پدید میآمد که خوشبختانه مجلس اجازه نداد تا این فترت پیش آید. هم به کل کابینه رای داد و هم رای بالایی داد. شاید در طول تاریخ انقلاب کمتر شاهد این موضوع باشیم که مجلس شورای اسلامی به همه وزرا در این معدل رای داده باشد.
وی افزود: رئیس جمهور با شعار درست «دولت وفاق ملی» که سطوح مختلفی دارد پای این دولت ایستاد و آن را پیگیری کرد و با وجود فشارها، عقبنشینی نکرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیروز (رای اعتماد وزیران) روز شیرینی بود، وقتی آرای مجلس شورای اسلامی را شنیدم این که دوستان مختلف رای آوردند، بیش از همه آنچه مرا خوشحال کرد این بود که رویکرد رئیسجمهور با علامت سوال مواجه نشد و این مهمترین دستاورد دیروز و رای نمایندگان مجلس بود که بر این رویکرد صحه گذاشتند.
پیوند درونی دولت، دولت-حاکمیت و دولت- ملت به عنوان اضلاع سهگانه دولت وفاق ملی
صالحی در ادامه دولت وفاق ملی را دارای سه ضلع اصلی دانست و گفت: این سه ضلع باید به همدیگر پیوند پیدا کنند، اگر پیوند پیدا نکنند به حل ابَرمسالهها نخواهیم رسید، یک مساله وفاق در درون دولت است، ابَر مسالههای ما به صورت بخشی نیست بلکه فرا وزارتخانهای است. به عنوان مثال اگر بخواهیم به سمت حل مسئله ناترازی انرژی حرکت کنیم، این موضوع فقط مساله وزارت نفت یا نیرو نیست بلکه دستگاههای مختلفی باید در این قسمت سهیم شده و حرکت کنند و دیگر به مسائل به صورت بخشی نگاه نکنیم.
وی افزود: بنابراین دولت باید ضلع درونی داشته باشد و بیندیشد که چگونه ابَرمسالهها را به یک وفاق درون کابینهای تبدیل کند و از راس تا ذیل، وزرا، کارشناسان و مدیران به مسائل به صورت بخشی نگاه نکنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ضلع دوم، بخش دولت-حاکمیت است؛ حاکمیت اجزای بسیار متنوعی را شامل میشود که از جمله میتوان به مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، نهادهای حاکمیتی، نظامی، انتظامی، امنیتی بنیادهای مستقل، شوراهای عالی، مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان و بخشهای دیگر اشاره کرد.
صالحی تاکید کرد: برای حل این ابَرمساله دولت، گام اول را درباره انتخاب کابینه با مجلس برداشته است اما هنوز هم با مجلس گامهای متعددی را در پیش داریم از جمله اجرای برنامه هفتم توسعه که طبیعتاً دولت باید برای ارکان حاکمیت و این بخش برنامه داشته باشد.
وی، ضلع سوم را بخش دولت-ملت عنوان کرد و گفت: به عنوان وزیر فرهنگ متولی پیمایشهای مختلفی بودیم؛ به عنوان مثال در کارگروه رصد پیمایشهای مختلف به دستمان میرسید که نشان میداد به علل مختلف سرمایه اجتماعی ما نسبت به اعتماد به حاکمیت تضعیف شده است.
جمهوری اسلامی نظام مردمسالاری دینی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جریان انتخابات سه دوره به ما نشان داد این موارد هشدارهای قابل توجهی را به ما داده است. در کشورهایی که مردمسالاری وجود ندارد و مردم نمیدانند صندوق رای خوردنی یا پوشیدنی است، مشکلی وجود ندارد چون نظامشان با مردمسالاری پیوندی ندارد و دغدغه اقبال مردم را ندارند اما جمهوری اسلامی به برکت انقلاب و امام یک نظام مردمسالاری دینی است و اقبال و اجبار مردم باید برایش مهم باشد.
وی افزود: انتخابات اخیر به ما هشدار داد، در مرحله اول همه احزاب سیاسی وارد شدند اما مشارکت به ۴۰ درصد نرسید. ۶۰ درصد که اغراق است اما یک رقم معمول ۳۰ درصدی که میتوانستند مشارکت کنند اما نیامدند، این موضوع معنادار است. باید فکری برای مناسبات دولت-ملت کرد چون ما یک نظام مردمسالاری دینی داریم نه یک نظام دیکتاتوری.
صالحی تأکید کرد: در این فضا اگر مناسبات دولت-ملت تجدید و بازسازی نشود صرف کنار هم بودن مجلس و دولت و دستیابی به راه حل، مسائل را حل نخواهد کرد، چون مسالههای بزرگ ما به دست مردم حل میشود و تا وقتی مردم به ما اعتماد کافی نکنند با ما در حل این مسالهها مشارکت نخواهد کرد. بنابراین باید رابطه خود در ارکان مختلف دولت را با مردم بازسازی و نوسازی کنیم.
وی گفت: در نقاطی که اشتباه کردیم باید اعتراف کنیم و در جایی که با مردم بدخلقی کردیم روی آن فکر و از آنها عذرخواهی و مناسباتمان را با مردم بازسازی کنیم، مردم ولینعمت ما هستند و ما را بر سر صندلیها آوردهاند.
نقش گروههای مرجع اجتماعی در وفاق ملی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم، گروههای مرجع اجتماعی در ایجاد وفاق ملی را تأثیرگذار دانست و افزود: اگر ما بخش وفاق دولت-ملت را تحکیم نکنیم بخش وفاق حاکمیت به تنهایی پاسخگو نخواهد بود.
صالحی بیان کرد: با این نگاه باید تلاش همهجانبهای برای تجدید مناسبات صورت گیرد. به ویژه از طریق گروههای مرجع فضای اجتماعی چرا که این گروهها، طریق و واسطه ارتباط دولت و ملت هستند. اصحاب فرهنگ و رسانه، معلمان و اساتید دانشگاه به عنوان میانجیان دولت-ملت عمل میکنند. اینکه آنها به ما چگونه توجه کنند و چه نگاهی به دولت داشته باشند، بسیار موثر است. بنابراین گروههای میانجی را باید جدیتر بگیریم.
وی با اشاره به اینکه دولت چهاردهم تجربه خیلی خوب را تا امروز طی کرده است، اظهار داشت: این تجربه خوب میتواند طلیعه یک راه بلند باشد که میتوان آن را دنبال کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رئیس جمهور یک مساله و مبنای درست را پیگیری کردند تا ما کنار هم قرار گیریم و مسالههای ملی را حل کنیم. اگر به دنبال رفاه، توسعه، حل مشکلات داخلی و افزایش نفوذ منطقهای هستیم، از این مسیر میگذرد.
صالحی با اشاره به رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: دیروز طعم شیرین میوه این مسیر چشیده شد و این مسیر قابل پیمودن است.
عضو کابینه دولت چهاردهم افزود: مسیر شدنی، حتما قابل پیمودن است، مسیر ایدهآل باید چشمانداز داشته باشد. این مسیر از ترکیب قوا به دست میآید نه حذف قوا. هم قوای حاکمیتی هم قوای اجتماعی و با توجه به روحیه رئیسجمهور حس من این است ایشان مرد این میدان است.
بدون دیدگاه