جبار آذین
انتخاب‌های خردمندانه، هوشمندانه و کارشناسانه غیر حزبی اعضای قدرتمند دولت وفاق ملی توسط رییس جمهور منتخب مسعود پزشکیان که آغاز امیدبخش آن با گزینش محمدرضا عارف به عنوان معاون اول رئیس جمهور کلید خورد و در ادامه با انتخاب‌های بهتر و برتر به رغم فشارها و تهدیدهای فرصت طلبان و سهم خواهان و انحصارگراها، قوت گرفت. اما گزینش نچندان مناسب یک وزیر امتحان پس داده که در دوران وزارت پیشین خود، نمره‌ای مقبول از سوی اهالی هنر و قلم و سینما کسب نکرد، با آنکه فردی قابل احترام است و با فرهنگ بیگانه نیست،زیاد دلگرم کننده نبوده و در مقام وزارت، توانا و کاربلد و تاثیرگذارنیست و نمی تواند در برابر نگاه منتظر اهالی هنر و قلم و رسانه که اوضاع نابسامان آن‌ها، امیدها را ناامید کرده، امیدآفرین باشد.
با این همه، چنانچه او، مشاوره ‌ و تعامل با اهالی هنر و قلم و رسانه را در اولویت طرح‌ها و برنامه‌های خود قرار دهد و اقدام به پاک وسالم‌سازی ارشاد به ویژه سازمان سینمایی و به کارگیری نیروهای توانا و متخصص و متعهد و هنر و سینماشناس و محبوب نماید، شاید حال و هوای حوزه‌های فرهنگ و هنر و هنرمندان و سینماگران، کمی تا قسمتی تغییر کند.
گرچه سیدعباس صالحی، اهل و  قادر به انجام کارهای مهم  و بنیادین در مسیر تبدیل هنر و سینمای دولتی و سیاسی، به ملی و مردمی نیست، اما دست کم با درایت، مشاوره و لحاظ‌ دیدگاه و نیاز و خواست جامعه هنرمندان و خانواده منقدان و اصحاب رسانه، می‌تواند برای اداره و مدیریت و  سامان‌بخشی به بخش‌های بنیادی فرهنگ و هنر از جمله سینما، تئاتر، موسیقی و تجسمی، شخصیت‌های صاحب دانش، تخصص و تعهد و تدین را برگزیند و به یاری آنها چرخ‌های زنگ‌زده فرهنگ و هنر کشور را از گل و لای هنر و فرهنگ سیاسی و بازاری و سلطه ملوک‌الطوایفی، تا حدی رهایی بخشیده و در بزرگراه احیا و بالندگی هنر و فرهنگ ملی و مردمی به حرکت درآورد.
هرچند همان گونه که عده‌ای منافع‌طلب و مجیزگو و سهم‌خواه پیش از تعیین وزیر ارشاد، گرد وزارت ارشاد خیمه زده بودند، اکنون هم عده‌ای بی هنر و کاسب در اطراف  این وزارتخانه چادر زده و در انتظار جلوس تخیلی و توهمی خود بر کرسی‌های سینما، تئاتر، موسیقی و تجسمی هستند.
اما هوشیاری اهالی هنر و فرهنگ و پزشکیان و معاون اول او و مشاوران سلامتش و نگرش مردمی و ملی وزیر  ارشاد، اجازه ورود کاسبان، منافقان و نفوذی‌ها و بی‌هنران و نامدیران را نخواهد داد!
درواقع این امید جامعه هنری و فرهنگی کشورا ست که امیدوارند وزیر ارشاد دولت وفاق ملی پزشکیان آن را محقق سازد. البته چنانچه رای اعتماد به دست آورد!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *