شهرت زمانی که به سطح جهانی برسد قطعا به دنبال خود درآمد و ثروت قابل توجهدارد اما هستند هنرمندانی که بنابر دلایل متفاوت، هرآنچه را که به دست آورده‌اند رادر میانه مسیر زندگی از دست می‌دهند و فقیر از دنیا می‌روند که البته تعدادشان زیادنیست اما در جای خود قابل تامل است.

به گزارش ایرنا، شهرت زمانی که به سطح جهانی برسد قطعا به دنبال خود درآمد و ثروت قابل توجه دارد. اکثر مشاهیر هنری جهان درآمدهای خود را صرف خرید خانه‌های آنچنانی و جتشخصی و قایق‌های چند ده میلیون دلاری تفریحی می‌کنند و باقی سرمایه خود را درتجارت کالا و خدمات به گردش درمی‌آورند.

در این بین بوده و هستند هنرمندانی که بنابر دلایل متفاوت، هرآنچه را که در سطحکلان به دست آورده‌اند را در میانه مسیر زندگی از دست می‌دهند و فقیر از دنیا می‌روندکه البته تعدادشان زیاد نیست اما در جای خود قابل تامل است. در ادامه نگاهیمی‌اندازیم بر مشهورترین این چهره‌ها که با فقر مطلق از دنیا رفتند.

سامی دیویس جونیور (۱۹۹۰-۱۹۲۵)

171389139.png

سامی دیویس جونیور هنرپیشه، کمدین و خواننده اهل ایالات متحده بود. وی دردهه‌ی ۵۰ میلادی به شهرت فراوانی رسید و یکی اعضای افسانه‌ای گروه فرانک سیناترابود. او در طول زندگی خود به ثروتی نزدیک به پنجاه میلیون دلار دست یافت، اما در ۱۶ماه می سال ۱۹۹۰ در حالی که بر اثر سرطان حنجره درگذشت.

او در آن دوران هیچ پولی نداشت بلکه نزدیک به ۱۵ میلیون دلار بدهی نیز برای خود بهبار آورده بود. این امر تا حدودی به دلیل محبوبیت رو به افول او در اواخر دهه ۶۰میلادی و بخشی از آن نیز به دلیل استفاده بیش از حد او از مواد مخدر بود. ولخرجی‌های دیویس معروف بود، اما او در نهایت فقر و با انبوهی از بدهی از دنیارفت.

جودی گارلند (۱۹۶۹-۱۹۲۲)

171389140.png

جودی گارلند هنرپیشه هالیوودی فیلم معروفجادوگر شهر آزبود که موفقیت اینفیلم او را به سرعت به شهرت جهانی رساند، اما در زندگی شخصی خود با مشکلاتعاطفی و مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد. او به ایفای نقش‌های متنوع شهرتداشت. او در اواخر دهه‌ی ۱۹۴۰ دچار افسردگی و سوء مصرف مواد مخدر شده بود.

این مساله کار در سینما را برای او مشکل کرده بود. وضعیت وخیم مالی و عدمموفقیت در سینما باعث شد به تلویزیون روی بیاورد. از طرف دیگر دو ازدواج او نیز باشکست مواجه شده بود. گارلند چند بار اقدام به خودکشی کرد، ولی در نهایت در سال۱۹۶۹ بر اثر مصرف بیش از حد داروی آرام بخش جان خود را از دست داد.

بلا لوگوسی (۱۹۵۶-۱۸۸۲)

171389141.png

بلا لوگوسی از یک بازیگر تئاتر معمولی در مجارستان به ستاره‌ بزرگ هالیوود تبدیل شد. او در فیلم‌های معروف آن زمان مثل، فیلم دراکولا، پسر فرانکن اشتاین و زامبی سفیدبه شهرت و محبوبیت رسید. برای نسلی از فیلم برداران در دهه‌ی ۲۰ و ۳۰ میلادی،لوگوسی نماد وحشت بر پرده سینما بود.

به تدریج اما نقش‌های تکراری و سوء مصرف مواد مخدر لوگوسی را به ستاره‌ای درحال افول تبدیل کرد تا جایی که تا دهه‌ی ۵۰ میلادی به فقر کامل رسید و مجبور بودبرای امرار معاش در برنامه‌های کوچک تلویزیونی کار کند. لوگوسی در ۱۶ آگوست ۱۹۵۶در خانه‌اش در لس آنجلس، در فقر و گمنامی درگذشت.

ونسان ونگوک (۱۸۹۰-۱۸۵۳)

171389142.png

ونگوک از مشهورترین و بزرگ‌ترین نقاشان جهان به شمار می‌رود. با این وجود وعلی‌رغم خلق شاهکارهایی نظیر «گل آفتابگردان» و «شب پرستاره» در طول زندگیخود تنها یک نقاشی از خود را به فروش رساند. ونگوک بزرگ اغلب در فقر و تنگدستیزندگی می‌کرد. ونگوک از نظر عصبی دچار اختلال بود و اغلب دچار پارانویا، افسردگی وتوهم می‌شد.

ونگوک در حین درگیری با نقاش فرانسوی «پل گوگن» گوش خود را با تیغ کند. ایننقاش برجسته در ۲۷ ژوئیه سال ۱۸۹۰ میلادی با شلیک گلوله به سینه خود اقدام بهخودکشی کرد و دو روز بعد به علت شدت جراحت در گذشت.

اسکار وایلد (۱۹۰۰-۱۸۵۴)

171389143.png

اسکار وایلد یکی از مشهورترین چهره‌های ادبی قرن نوزدهم است. زندگی شخصی ویاز دنیای ادبی‌اش متفاوت بود. در سال ۱۸۹۵ در دادگاهی متهم به همجنس‌بازی شد وبه دو سال زندان محکوم شد. خبر همجنسبازی برای اسکار وایلد بدنامی و طرد شدناز جامعه را به همراه داشت. پس از آزادی از زندان به افسردگی دچار شد و دیگر قادربه خلق آثار ادبی نشد. وایلد در ۳۰ نوامبر ۱۹۰۰ در حالی که هفته‌ها خود را در اتاقشزندانی کرده بود بر اثر بیماری مننژیت درگذشت.

ادگار آلن پو (۱۸۴۹-۱۸۰۹)

171389144.png

ادگار آلن پو، نویسنده، شاعر و منتقد اهل ایالات متحده بود. از او به عنوان یکی ازسرآمدان پایه‌گذارای جنبش رمانتیک آمریکا یاد می‌شود. او به دلیل شخصیت ناپایدارخود و اعتیاد به الکل در زندگی خود با مشکلات زیادی مواجه شد. آثار ادبی او اگرامروزه ارزش بسیاری دارند، اما در زمان خودش فقط چند دلار به فروش رسیدند. ویدر سال ۱۸۴۹ در بالتیمور در انزوا و فقر درگذشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *