نپال «شامبالا» را به عنوان نماینده خود برای اسکار نود و هفتم انتخاب کرد و سنگالنیز با «داهومی» راهی این رقابت شد.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، نپال «شامبالا» را به عنوان نماینده خود در بخش فیلمبلند بین‌المللی اسکار انتخاب کرده است. «شامبالا» به معنی قلمرو عرفانی و مقدسدر بودیسم تبتی و منطقه‌ای با اهمیت در هندوییسم، که به معنای مکان صلح است؛به کارگردانی مین بهادر بهام ساخته شده و داستانش در دهکده‌ای در هیمالیا در نپالمی‌گذرد و درباره زنی است که شوهر اولش در یک سفر تجاری به لهاسا ناپدید می‌شودو او با همراهی راهب کارما، سفری را برای یافتن او آغاز می‌کند و با این تلاش خود را بهسمت خودآگاهی و رهایی می‌کشاند.

این فیلم در برلیناله به نمایش درآمد و از آن زمان تاکنون در جشنواره‌های سیدنی،کارلووی واری و لوکارنو نیز حضور داشته است.

بهام سال ۲۰۱۲ با فیلم کوتاه «بانسولی» در ونیز حضور داشت و اولین فیلم بلندش باعنوان «کالو پوتی» (معروف به «مرغ سیاه») در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه بهترین فیلمبخش هفته منتقدان ونیز و نامزد رسمی نپال در اسکار شد.

سنگال نیز «داهومی» را به اسکار معرفی کرد که مستندی ساخته متی دیوپ و برندهخرس طلای معتبر برلیناله است.

5160831.jpg

«داهومی» فیلمی مبتنی بر دیدگاه‌های واقعی درباره مسایلی چون تصاحب، تعیینسرنوشت و استرداد است. داستان این فیلم در نوامبر ۲۰۲۱ اتفاق می‌افتد: ۲۶ گنجینهسلطنتی از پادشاهی داهومی قرار است از پاریس به کشور مبدا خود یعنی جمهوریبنین کنونی بازگردانده شوند. دیوپ این سوال را مطرح می‌کند که چگونه باید این آثاربه کشوری بازگردانده شوند که در غیاب آنها، برای خود شخصیت دوباره‌ای ساختهاست.

این فیلم اولین نمایش خود در آمریکای شمالی را در جشنواره تورنتو تجربه کرد و درجشنواره بین‌المللی فیلم کمدن و جشنواره فیلم نیویورک حضور دارد و از ۱۸ اکتبر درسینماهای آمریکا به نمایش در خواهد آمد.

«داهومی» به نویسندگی و کارگردانی دیوپ با فیلمبرداری ژوزفین دروین ویالارد وتدوین گابریل گونزالس ساخته شده است.

نود و هفتمین دوره جوایز اسکار ۲ مارس (بامداد ۱۳ اسفند به وقت ایران) برگزارخواهد شد. فهرست کوتاه اسکار ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) منتشر می‌شود و اسامی نامزدها۱۷ ژانویه (۲۸ دی) اعلام می شود. آخرین مهلت ارسال برای رقابت در بخش فیلم‌هایبلند بین‌المللی ۲ اکتبر (۱۱ مهر) است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *