یکی از نوازندگان باسابقه موسیقی کشورمان در آستانه برگزاری تازه ترین کنسرت ارکستر «نوای آفتاب» از ویژگی‌های حضور در کنسرتی گفت که برای او دربرگیرنده چالش‌ها و دغدغه‌های زیادی بوده است.
به گزارش مهر، فیروز ویسانلو از نوازندگان باسابقه کشورمان که طی سال های گذشته تجربه همکاری با خوانندگان و گروه های معتبر موسیقی کشورمان را در کارنامه خود ثبت کرده است، در آستانه برگزاری تازه ترین کنسرت ارکستر «نوای آفتاب» که در آن به عنوان یکی نوازندگان و تنظیم کنندگان اصلی حضور دارد، توضیح داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته قرار است در کنسرت پیش روی ارکستر «نوای آفتاب» که روز ۳۱ خرداد ماه برگزار می شود بنده به عنوان نوازنده گیتار و تنظیم کننده حضور داشته باشم. البته من با امین سالمی از سال ها پیش که ارکسترهای دیگری را رهبری می کرد همکاری هایی داشتم که خوشبختانه از این همکاری مشترک هم رضایت دارم. مسیری که این بار بر خلاف همکاری های قبل در قالب یک کنسرت بی کلام پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت و امیدوارم برایم تجربه خوبی باشد.
وی درباره ویژگی های این کنسرت بیان کرد: من و همه نوازندگان چنین کنسرت هایی باو رداریم نوازندگان در این شرایط بیشتر و بهتر دیده خواهند شد چرا که در این مسیر تمرکز مخاطب به سمت شنیدن شعر و ترانه نخواهد بود و تلاش می کند شنونده موسیقی باشد که با محوریت نوازندگان به گوش آنها منتقل می شود. البته که یک چالش مهم هم داریم و آن صدابرداری و امکانات صحنه است که واقعا از حساسیت های زیادی برخوردار است و ما تلاش خواهیم کرد صدای هرچه بهتر و اجرای جذاب‌تری را به مخاطبان ارائه کنیم.
این نوازنده گیتار درباره محتوای این اجرای موسیقایی که دربرگیرنده ملودی های مرتبط با موسیقی کلاسیک و پاپ است، گفت: ارکستر «نوای آفتاب» علاوه بر سازهای ارکستر کلاسیک و پاپ همیشه سازهای ایرانی را هم دارد؛ البته که در این گروه سازها رنگ و محدودیت های خاص خود را دارند. بنابراین قطعات موسیقی فیلم های غیر ایرانی با رنگ بندی و ارکستراسیون مخصوص خودشان نوشته شده است. در این زمینه من و آقای امین سالمی و آقای محمدرضا آقایی در تنظیمات تلاش کردیم تا سازهای ایرانی را به این ترکیب قطعات اضافه کنیم. ضمن اینکه با حضور این سازها گاهی با چالش تداخل صداها و یا محدودیت وسعت صدادهی سازها مواجه می شدیم ولی توانستیم در این ۱۴ قطعه غیر ایرانی نتیجه قابل قبولی را به دست بیاوریم.
ویسانلو در پایان صحبت های خود درباره شرایط این روزهای اجرای آثار موسیقایی توضیح داد: بازار موسیقی همواره در دست جامعه موزیسین‌های پاپ و بیشتر خواننده های پاپ بوده است. ما این روزها با خلا بسیار واضحی مواجه هستیم اما من و همکارانی که آقای سالمی به ارکستر دعوت کرده اند، تلاشمان ایجاد آگاهی خاص در جامعه شنونده موسیقی است؛ موضوع بسیار مهمی که از علاقه‌مندان موسیقی دعوت می کنم با حمایت از این نوع اجراها در ادامه مسیر تولید محتوای موسیقی دارای بار هنری بالاتر ما را یاری کنند.
ارکستر «نوای آفتاب» به رهبری امین سالمی با اجرای هفده قطعه از موسیقی‌ فیلم‌های برگزیده و مطرح سینمای جهان ۳۱ خرداد در برج میلاد تهران به صحنه خواهد رفت.
در این اجرا ۳ قطعه ایرانی و ۱۴ قطعه از سینمای جهان انتخاب شده‌اند. تعدادی از این قطعات نیز در طول سال‌های اخیر با ارکسترهای مختلفی اجرا شده‌اند. البته ویژگی‌ مهم این اجرا مجموعه‌ای از بهترین موسیقی‌های دنیا است که در یک شب اجرا می‌شود. این در حالی است که قطعات موسیقی فیلم‌های غیرایرانی علاوه بر اینکه با سازهای غیرایرانی ضبط‌شده در اجراها با همان گروه سازها هم اجرا می‌شود.
در تنظیم قطعات برای کنسرت پیشرو سازهای ایرانی چون تار، عود، سنتور، قانون، دف و تمبک نیز به ارکستراسیون اضافه شده اند. ضمن اینکه تنظیم و ارکستراسیون قطعات نیز توسط محمدرضا آقایی و فیروز ویسانلو و امین سالمی صورت گرفته است. در این اجرا ۳۸ نوازنده در ارکستر حضور دارند که بخش کلاسیک مشتمل بر ارکستر زهی و فلوت و پیانو، بخش پاپ شامل گیتار کلاسیک و اکوستیک، گیتار بیس،‌ هارمونیکا، ساکسفون،‌ درامز، کونکا و پرکاشن و گروه سازهای ایرانی شامل عود، تار،‌ سنتور، قانون،‌ تمبک و دف هستند.
«سینما پارادیزو»،‌ «فتح بهشت»، «بازی تاج و تخت»،‌ «پدرخوانده»، «لئون/حرفه‌ای»، «خوب، بد، زشت»، «ابوعلی سینا» و «کمال الملک» بخشی از قطعات در نظرگرفته شده برای این کنسرت هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *